15 اسفند 1394
شماره خبر: 159793

ساخت کتابخانه مرکزی کرج، شاید وقتی دیگر!

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ساخت کتابخانه مرکزی کرج، شاید وقتی دیگر!


کتاب از زمانهای بسیار قدیم در خانه‌ها وجود داشته، به طوری که حتی پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که سواد خواندن نوشتن هم ندارند،گذاشتن حافظ و قرآن را درگوشه طاقچه خانه‌هایشان فراموش نمی‌کنند. اما کتابخوانی در دوره‌ای که مردم باسواد شدند رواج بیشتری پیدا کرد.
امروز کتابهای داستانی، درسی، کمیاب، اجتماعی و ... را از هرکتابفروشی می‌توان خریداری کرد.علاوه بر کتاب فروشی‌ها، فروشندگان دوره گردی که بساط فروش کتاب‌هایشان را کنار خیابان پهن می‌کنند نیز گزینه مناسبی برای خرید کتاب هستند. هرچند امروز بیشتر مردم ترجیح می‌دهند کتابی که می‌خرند را در خانه و روی تخت خود مطالعه کنند اما در بین قشر فرهیخته هنوز کتابخانه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و محلی برای مطالعه آرام و هدفمند کتاب به حساب می‌آیند.کتابخانه‌های عمومی به لحاظ اینکه از کتابهای متعدد در زمینه‌های گوناگون برخوردارند همواره مورد استقبال و اقبال قشر فرهیخته قرار می‌گیرند. افراد با مراجعه به کتابخانه‌ها و پرداخت حق عضویتی ناچیز می‌توانند به مدت یک سال، بدون پرداخت حتی یک ریال کتاب‌های به روز و مورد علاقه خود را به امانت گرفته و مطالعه کنند. امروزه دسترسی به کتابخانه‌های عمومی در اکثر کلانشهرها کار ساده‌ای است و افراد می‌توانند به راحتی به کتابخانه محله خود مراجعه و از خدمات آن بهره‌مند شوند. ولی متاسفانه شهروندان کرجی هنوز با مشکل کمبود کتابخانه عمومی دست و پنجه نرم می‌کنند. تعداد کتابخانه‌های عمومی کرج تناسبی با جمعیت ساکن در این کلانشهر ندارد و همین امرکتابخوانان واقعی را به دردسر می‌اندازد. بنا به گفته رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج بیش از پنج سال است که در این کلانشهر حتی یک کتابخانه نیز ساخته نشده است. به جز کتابخانه‌های عمومی، سه سال است که وضعیت ساخت کتابخانه مرکزی کرج نیز درهاله‌ای از ابهام قرار دارد و گویا قرار نیست کلاف سردرگم مشکلات این پروژه به دست مسئولان باز شود.
تکلیف زمین کتابخانه مرکزی کرج مشخص نیست
حسین ذکریاپور، رییس اداره کتابخانه های عمومی کرج دراین باره گفت: متاسفانه علی رغم پیگیری‌های چندساله اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ، امکان ساخت کتابخانه مرکزی کرج در زمینی که قرار بود توسط اداره کل راه و شهرسازی به این نهاد واگذار شود وجود ندارد. وی ادامه داد: قرار بود اداره کل راه و شهرسازی زمینی به وسعت چهارهزارو 700متر به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان واگذار کند تا کتابخانه مرکزی کرج دراین زمین ساخته شود ولی این اداره کل با واگذاری رایگان این زمین موافقت نکرد. وی ادامه داد: استدالال اداره کل راه وشهرسازی استان درعدم واگذاری رایگان این زمین این بود که اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نهادی غیر دولتی است و باید مبلغ زمینی که می‌خواهد دراختیار بگیرد را به طور کامل بپردازد. این مسئول گفت: بدون شک تامین اعتبار لازم برای خرید این زمین از عهده اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برنمی‌آمد به همین دلیل موضوع این واگذاری منتفی شد.
احتمال ساخت کتابخانه مرکزی کرج در پارک چمران
ذکریاپور یادآورشد: نبود کتابخانه مرکزی دراستانی 3 میلیون نفری ضعف بزرگی است که هرچه زودتر باید راه کاری برای رفع آن عملیاتی کرد. رئیس اداره کتابخانه های عمومی کرج افزود: دربرنامه ریزی‌های جدید برای تعیین مکان مناسب برای ساخت کتابخانه مرکزی کرج، اداره کل کتابخانه‌های عمومی به شهرداری پیشنهاد داده تا زمینی را درپارک شهید چمران واگذار کند. وی توضیح داد: این پیشنهاد باید درصحن علنی شورای شهر مطرح شود و درصورت عدم وجود موانع قانونی به تصویب برسد تا فرایند اجرایی شدن آن آغاز شود. وی گفت: اگراین پیشنهاد پذیرفته شود شهرداری زمین مورد نظر را با حفظ مالکیت دراختیاراداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قرار می‌دهد و بعد ازآن کلنگ ساخت این مجموعه به زمین زده می‌شود.
فرایند ساخت کتابخانه مرکزی زمان‌بر خواهد بود
ذکریاپور خاطرنشان کرد: بدون شک با وضعیت اعتباری موجود فرایند ساخت این کتابخانه زمان برخواهد بود مگر این که خیرین و بخش خصوصی دراین حوزه همکاری داشته باشند. این مسئول درادامه به وضعیت زیرساخت‌های کتابخوانی درکرج اشاره کرد و گفت: به جز اعتباراتی که از بخش تملک دارایی نصیب ادارات شهرستانی کتابخانه‌های عمومی می‌شود، نیم درصد از درآمد شهرداری‌های مناطق مختلف نیز به این نهادها اختصاص می‌یابد. وی ادامه داد: نیم درصد شهرداری هادرشهرهای اقماری و حاشیه‌ای مبلغ قابل توجهی نیست و نمی‌توان ازآن برای اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کرد چون بیشتر آن صرف امور جاری کتابخانه‌ها می‌شود.
اعتبارات محدود فرایند ساخت کتابخانه‌ها را کند می‌کند
رئیس اداره کتابخانه های عمومی کرج تصریح کرد: نیم درصدی که شهرداری کرج به حساب اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان واریز می‌کند از سایر شهرستان‌های استان بیشتر است به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های متعددی برای نحوه هزینه کرد آن می‌توان انجام داد. وی گفت: درشرایط فعلی مناطق حاشیه‌ای و شهرهای اقماری کرج نیاز به ساخت کتابخانه دارند تا ساکنان آنها بتوانند به منابع کتابخانه‌ای دسترسی داشته باشند ولی محدودیت‌های اعتباری مانع جدی در مسیرکلنگ زنی پروژه‌های جدید محسوب می‌شود. ذکریاپور ادامه داد: براساس ابلاغیه‌های جدید اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نباید برای پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی آنها کمتر از 30 درصد است هزینه کند و اعتبارات موجود را باید برای پروژه‌های پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند صرف کند تا این پروژه‌ها زودتر به مرحله بهره برداری برسند.
افزایش سرانه مطالعه درگرو افزایش زیرساخت‌های کتابخوانی
این مسئول اضافه کرد: بدیهی است تا زمانی که زیرساخت‌های فیزیکی کتابخوانی دراستان فراهم نباشد نمی‌توان انتظار داشت سرانه مطالعه بین مردم افزایش پیدا کند. رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کرج گفت: بدون شک اگر خیرین همانطور که دربحث مدرسه‌سازی مشارکت فعالی دارند درحوزه کتابخانه‌سازی نیز ورود کنند طی چند سال آینده بخش زیادی از کمبودهای زیرساختی دربحث کتابخوانی برطرف می‌شود. وی افزود: کتابخوانی زیربنای توسعه فرهنگی است و جامعه‌ای که مردمانش کتابخوان باشند کمتر به سمت انحراف و آسیب‌های اجتماعی کشانده می‌شوند. این مسئول یادآورشد: موضوع ساخت کتابخانه مرکزی شاید به صورت قانونی وظیفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان باشد ولی ازآنجایی که نتایج کتابخوان بودن شهروندان فراگیر است سایر دستگاه‌ها نیز باید درحد وسع و توان خود دراین زمینه همکاری داشته باشند.
امکان استفاده مردم از کتابخانه‌های شهرداری‌ها
وی درادامه به تلاش برای استفاده از کتابخانه‌های شهرداری‌های کرج اشاره کرد و گفت: درشرایط فعلی که کتابخانه‌های عمومی کرج پاسخگوی نیاز کتابخوانان نیست رایزنی‌هایی با شهرداری‌های چند منطقه از کرج انجام شده تا کتابخانه‌هایشان را دراختیار این نهاد قرار دهند. وی افزود: درصورت توافق دراین خصوص تامین نیروی انسانی،تجهیزات، هزینه‌های جاری و دستمزد کسانی که دراین کتابخانه‌ها مشغول به کار هستند توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان انجام می‌شود و شهرداری‌ها صرفا فضای مورد نیاز را دراختیار این نهاد قرار می‌دهند. ذکریاپور در پایان گفت: تا کنون رایزنی‌هایی با پنج شهردار دراین خصوص انجام شده و درصورت موافقت به سرعت طرح اجرایی خواهد شد.
تعداد کتابخانه‌ها شاخص توسعه یافتگی کشورها است
سید حمید طهایی، استاندار البرز نیز در این خصوص گفت: مشکلات موجود در مسیر ساخت کتابخانه مرکزی کرج باید با همکاری مسئولان ذی‌ربط هرچه سریع‌تر برطرف شود. وی افزود: دسترسی آسان مردم به کتابخانه امروزه یکی از شاخص‌های توسعه شهرها و کشورها محسوب می‌شود به همین دلیل نباید از این موضوع به سادگی گذر کنیم.طهایی خاطرنشان کرد: بدون شک اگر می‌خواهیم جامعه‌ای کتابخوان داشته باشیم باید در مرحله اول شرایط دسترسی تک تک مردم را به منابع به روز فراهم کنیم.
ضرورت ارتقای زیرساخت‌های کتابخوانی درالبرز
این مسئول یادآورشد: زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی دراستان البرز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و نیازمند تخصیص اعتبارات و تعامل بخش خصوصی و خیرین است . وی گفت: کشورهایی که سرانه مطالعه درآنها بالاست سازوکار کتابخوان کردن مردم را به مرور زمان ایجاد کرده‌اند و این طور نیست که اسن اتفاق یک شبه افتاده باشد. استاندار البرز در پایان گفت: فرهنگ کتابخوانی درمیان مردم باید نهادینه شود و این امر صرفا از طریق اطلاع‌رسانی مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم امکان پذیر است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود