12 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162130

ثبیت نرخ ارز و مهار تور گام عملیاتی دولت در فراز و فرودهای اقتصادی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ثبیت نرخ ارز و مهار تور گام عملیاتی دولت در فراز و فرودهای اقتصادی


دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز به فرماندهی استاندار و با حضور جمعی از مدیران عضو تشکیل شد. ستادی که این بار سر فصل برنامه های صدا و سیما و جهادکشاورزی را در برداشتن گام ها برای اقتصاد مقاومتی شمرد و آسیب شناسی نیز از بایدها و نبایدها در طی این مسیر داشت.
دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان"،به ریاست"سیدحمیدطهائی استاندار البرز"،معاونان، مشاوران و جمعی از اعضای این ستاد و صاحبنظران اقتصادی،در سالن شهدای دولت تشکیل شد. اداره کل صدا و سیما و جهادکشاورزی دو دستگاهی بودند که مدیران، برنامه های عملیاتی را در مسیر اقتصاد مقاومتی گزارش دادند.
استاندار تأکید کرد: لزوم جریان سازی اقتصاد مقاومتی و بومی سازی در جامعه
مدیرکل صدا و سیمای البرز نخستین دستگاهی بود که چشم انداز و برنامه های عملیاتی خود را در حوزه برنامه سازی رادیویی و تلویزیونی بر مدار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، با تشریح کارکرد رسانه و نقش مخاطبان، گزارش داد که مهندس طهائی استاندار البرز در این زمینه با تأکید بر اینکه فرهنگ اقتصاد مقاومتی را باید در لایه های مختلف جامعه جریان سازی کرد اظهار داشت: صدا و سیما یکی از ابزارهای تأثیرگذاری است که می تواند به موج آفرینی و جریان سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی کمک شایان توجهی داشته باشد. فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی تحقق این مهم را با بکارگیری شیوه های ترغیب مخاطب در برنامه سازی ها میسر دانست و افزود: مشارکت مردم در تولید برنامه های مختلف، می تواند فرایند انتقال پیام و هدف گذاری ها را به نحو مطلوبی تحقق بخشد. وی با اشاره به اینکه حس همذات پنداری در تولیدات رادیویی و تلویزیونی آمار مخاطبان و سطح مشارکت مردم را بالا می برد، در زمینه اقتصاد مقاومتی پیوست فرهنگی را اصلی کلیدی خواند و نمونه ای را در این زمینه مصداق آورد و گفت: به تصویر کشیدن مسیر موفقیت الگوهای اجتماعی از زبان خود کارآفرینان موفق در قاب تلویزیون، بسیاری از پیام ها را انتقال خواهد داد.
تولیدات مشترک صدا و سیما و دستگاه های اجرایی با موضوع اقتصاد مقاومتی
استاندار البرز تأکید کرد: با توجه به دامنه گسترده موضوعات روز در حوزه اقتصاد مقاومتی، از مدیران انتظار می رود در تولید برنامه ها با صدا و سیمای استان مشارکت داشته و برنامه های مشترک تهیه کنند.
اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی استان در بخش دیگری با اشاره به برخی دیدگاه ها در این زمینه و تغییر نگرشی که رسانه با کارکرد خود می تواند داشته باشد، گفت: برخی اقتصاد مقاومتی را نوعی اقتصاد ریاضتی تصور می کنند در حالی که اینگونه نیست و باید به درک مشترکی در این زمینه رسید. صدا و سیما نیز می تواند دیدگاه های مقام معظم رهبری و دولت را با تعریفی مشترک در بین عموم جریان سازی کند.
تثبیت نرخ ارز و مهار تور گام عملیاتی دولت
طهائی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی اقتصاد در فراز و فرود هاست بخشی از گام های دولت را در اوج و فرود تحریم های سخت محور قرار داد و یادآور شد: تلاش دولت در مقابله با تورم و تثبیت نرخ ارز گام عملیاتی مهمی طی این مدت بوده و این گام برای تحلیلگران و اقتصاد دانان که با نوسان نرخ ارز پیش بینی آینده دارند، موضوع حایز اهمیتی بشمار می رود که فعالان این عرصه بر آن اذعان داشته اند. وی با اظهار امیدواری بر اجرایی شدن گام های اقتصاد مقاومتی که بارقه های آن با وحدت قوا ملموس و عینی است، افزود: با صدور فرمان مقام معظم رهبری، کلیه قوا و نهادها حول محور این پیام وارد میدان شده اند و این وحدت خود امید بخش افقی روشن در بر داشتن گام ها برای اقدام و عمل بشمار می رود.
ستاد تسهیل استان البرز با 327 مصوبه برای رفع موانع تولید
استاندار البرز در محور دیگری با بیان اینکه جایگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصمیم سازی برای اقدامات کلان است، افزود: به موازات ستاد اقتصاد مقاومتی، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با 327 مصوبه طی دو سال اخیر بخشی از موانعی که چوب چرخ صنایع و واحدهای تولیدی استان شده بود از میان برداشته است.
یک گام عملیاتی تا اجرای دولت الکترونیک در استان
لزوم اتصال شبکه دولت الکترونیک دیگر تأکید استاندار بود. طهائی گفت: زیرساخت های دولت الکترونیک در استان از سال گذشته ایجاد شده و امسال مدیران با اجرای آن گام عملیاتی را در تحقق خدمات دولت الکترونیک با هدف تسریع در امور و کاهش زمان خدمات به مردم برخواهند داشت.
تصویب طرح شهرک صنعتی ماموت
در دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، یک گام عملیاتی هم برداشته شد و آن تصویب طرح شهرک صنعتی ماموت بود که با گزارش مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مشورت اعضا پرونده آن بسته شد و بعد از مدت ها این طرح تصویب رسید. جهاد کشاورزی نیز دیگر دستگاهی بود که چشم انداز ستاد اقتصاد مقاومتی خود را در بسته ذخایر محصولات کشاورزی، کشت فرا سرزمینی، توسعه سامانه های نوین آبیاری، تولید نهال اصلاح شده، الزامات گلخانه ای و ... را برای فرمانده این ستاد ترسیم کرد.
قائمی: دستگاه ها تا اردیبهشت برنامه های اقتصاد مقاومتی را ارائه دهند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم که دبیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را نیز عهده دار است،ضمن ارائه چارچوب های کلی، فرایند "نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی" (نیپا) را تشریح کرد. ذبیح الله قائمی گفت: تا پایان اردیبهشت ماه دستگاه ها باید برنامه های اقتصاد مقاومتی خود را اعلام نمایند. وی در خصوص واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی نیز بیان کرد: ضمن اعلام تعداد پروژه های نیمه تمام در هر دستگاه، کارگروه های ویژه ای با محوریت واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی ایجاد شود.
موسوی: فرهنگ کار و تلاش در برنامه سازی ها مورد توجه قرار گیرد
مشاورعالی استاندار نیز در بخش دیگری ترویج فرهنگ کار و تلاش را مهم خواند و گفت: در برنامه سازی ها ترویج فرهنگ کار و تلاش مورد توجه قرار گیرد. آموزش صرفه جویی در مصرف آب و انرژی متخص خانواده ها و کودکان و نوجوانان و همین طور تشویق کارآفرینان، مخترعان و...با رویکرد انتقال تجربیات آنها، معرفی ظرفیت ها و زمینه سازی برای استفاده از سرمایه گذاران از دیگر تأکیدات مشاور استاندار در ستاد اقتصاد مقاومتی بود.
معصومی: لزوم تفکیک وظایف ذاتی دستگاه ها از برنامه های اقتصاد مقاومتی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این جلسه ستادی نکته ای را متذکر شد و آن نیز تفکیک قائل شدن بین وظایف دستگاه ها با برنامه های اقتصاد مقاومتی بود، هیربدمعصومی گفت: بخشی از برنامه هایی که در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه می شود در واقع وظایفی بوده که مدیران باید پیش تر آن را به انجام می رساندند. در این زمینه لازم است تفکیک بین دو بخش وظایف ذاتی هر دستگاه از برنامه های اقتصاد مقاومتی ایجاد شود.
کامکار: دستگاه ها چه چشم انداز ی برای ارتقاء جایگاه خود دارند؟
معاون توسعه امور منطقه ای و اقتصادی استانداری نیز در بخش دیگری از ستاد اقتصاد مقاومتی استان با آسیب شناسی از گزارش های ستاد بیان کرد: سهم تولیدات داخلی و صادرات، چشم آندار آتی، ضمن مقایسه با سالهای قبل باید در برنامه ها دیده شود. وی با مصداقی بیان کرد: ممکن است با توجه به ویژگی های اقلیمی و منابع و ذخایرموجود، نیازمند تغییر در سطح تولیدات برخی محصولات باشیم.
کامکار تصریح کرد: هر برنامه ای که ارائه می شود باید به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی سوق پیدا کند.
محمدی: آموزش حفاظت از محیط زیست با تولید مستندهای تلویزیونی
مدیرکل محیط زیست استان نیز بیان کرد: زمینه حضور مردم در عرصه اقتصاد مقاومنی باید فراهم شود، در این زمینه بهینه سازی الگوی مصرف در کشور را باید فرهنگسازی نماییم. این زمینه وجود دارد که مستندهای حفاظت از محیط زیست را با هدف آموزش جامعه و مردم کلید بزنیم. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، آب منطقه ای،فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع)، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان نیز از دیگر اعضای این ستاد بودند که دیدگاه ها و نقطه نظرات را در پیشبرد گام های عملیاتی ستاد اقتصاد مقاومتی طرح موضوع نمودند. آسیب شناسی از برنامه های ارائه شده و بایدها و نبایدها در مسیر تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی، شاخصه بارز این ستاد در دومین نشست بشمار می رفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود