22 تیر 1395
شماره خبر: 166210

حجاب گوهری درخشان در تاریخ ایران

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حجاب گوهری درخشان در تاریخ ایران


ایران و ایرانی که تاریخ پرافتخارش با حجاب وعفاف گره خورده امروز آماج تهاجمی است که دشمنان این مرز پرکهر، کورکورانه برای محوغیرت و نابودی ارزش هایش طراحی کرده اند.
حجاب در فرهنگ معین به معنای نقابی است که زنان چهره خود را با آن می پوشانند و حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان دارای دو بعد است ، یکی پوشش بدن و دیگری حرام بودن خودنمایی به نامحرم است. پژوهش ها نشان می دهد که زنان ایران زمین از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند دارای حجاب کاملی که شامل پیراهن بلند چین دارد، شلوار تا مچ پا ، چادر و شنلی بلند بر روی لباس ها بوده اند.جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران زمین به گونه ای است که در دوران سلطه کامل شاهان ، هنگامی که خشایار شاه به ملکه وشی دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید ، امتناع کرد و به دلیل این نافرمانی عنوان ملکه ایران را از دست داد. در زمان ساسانیان علاوه برچادر ، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول بوده و این تجلی پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر است که برخی اندیشمندان و تمدن نگاران ، ایران زمین را منبع اصلی حجاب و ترویج آن در جهان معرفی می کنند. امام خمینی (ره) و شهدا ی گرانقدری چون معلم شهید استاد مرتضی مطهری در زمینه نقش و جایگاه حجاب و عفاف در جامعه اسلامی ایران توصیه ها و آثار ارزشمندی را در قالب پیام ، وصیت نامه و کتاب به یادگار گذاشته اند که مطالعه آن درک فلسفه حجاب و عفاف را در جامعه برای هر فردی آسان تر می کند. امام راحل و شهدا نیز هدف و فلسفه حجاب را به خوبی درک کرده بودند که در پیام ها و وصیت نامه های نورانی و کتاب های خود همه را متوجه اهمیت و جایگاه بسیار بزرگ آن نموده اند تا ما از خواب غفلت بیدار شویم و به مسوولیت خطیر خود در این بخش عمل کنیم. حجت الاسلام ثابت حاتمی از کارشناسان فرهنگی - مذهبی است که در بررسی حجاب در آیین اسلام می گوید: پوشش زن در برابر مردان بیگانه ، یکی از ضروریات دین اسلام است و قرآن کریم در سوره نور آیه 31 می فرماید: و به بانوان باایمان بگو چشم های خود را فرو پوشند و خود را از نگاه دیگران پوشیده و زینت های خود را جزء آن مقداری که ظاهر است ، آشکار نسازند و روسری های خود را بر سینه افکنندو زینت های خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان ، پدرانشان ، پدر شوهرانشان ، پسرانشان ، برادرانشان ، پسران همسرانشان، برادرانشان ، پسر خواهرانشان ، زنان هم کیششان، کنیزانشان و مردان سفیهی که تمایلی به زنان ندارند و کودکانی که از امور جنسی بی اطلاعند و پاهای خود را بر زمین نکوبند تا زینت های پنهانشان آشکار شود و همگی به سوی خداوند توبه کنید ای مومنان باشد که رستگار شوید. وی ادامه داد: در آیات دیگری از کلام وحی بر پوشیدگی کامل اندام نیک و شایسته ، باوقار و به دور از تحریک سخن گفتن و دوری از آرایش های جاهلیت نخستین ، توصیه شده است. وی گفت: در روایات نیز پوشیدن جامه بدن نما و نازک نزد نامحرم ، آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه ، اختلاط فساد بر انگیز زن و مرد، دست دادن و مصافحه با نامحرم و تشبه به جنس مخالف منع شده است و مردان با غیرت ، به هدایت و کنترل همسر و دختران ، عفت نسبت به زنان مردم و دوری از چشم چرانی توصیه شده اند.
حاتمی در ادامه به تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته پرداخت و خاطرنشان شد: اسلام وجوب پوشش زنان را در متناسب با شئونات انسان ، با تعدیل و نظم مناسب و به دور از افراط و تفریط ، سهل انگاری مضر و یا سختگیری بی مورد به جامعه بشری ارزانی داشته است. این کارشناس فرهنگی - مذهبی یادآور شد: حجاب در اسلام برای دست یابی به تزکیه ، طهارت ، عفت و پاکدامنی است که هدف آن استجکام و گسترش امنیت اجتماعی در جامعه است. مرضیه نظری از کارشناسان فرهنگی فعال در البرز هم به زیر پا نهادن رسوم مذهبی به ویژه در بخش حجاب در دوره رضاخان پرداخت و افزود: رضا خان وقتی به قدرت رسید درصدد فریب مردم با مقید نشان دادن خود به اصول مذهبی برآمد اما بعد از پا گرفتن قدرتش همه تلاش خود را در راه زیر پا نهادن رسوم مذهبی به کار بست.
وی گفت: رضا خان به دستور استعمارگران غربی و به کمک جریان وابسته روشنفکر ، تمام توان خود را در تغییر لباس ملی به کار گرفت و به عنوان لباس متحدالشکل ، مردم را مجبور به تغییر لباس و کلاه نمود و از تمام قدرت و ابزاری که در دست داشت برای این مقصد استفاده کرد. این کارشناس در ادامه به سفر رضاخان به ترکیه ، طرح تغییر لباس ، تاثیر اقتصادی لباس و کشف حجاب اشاره کرد و یادآور شد: در آن دوران ، گردهمایی مردم در مسجد گوهرشاد بر ضد لباس بیگانه و اسلام زدایی صورت گرفت اما قزاقان رضاخان برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند وبه سوی مردم تیر اندازی کردند. نظری، کشتار دسته جمعی مردم مشهد، دستگیری و محاکمه عده ای از علما ٰ، محکوم کردن جمعی در دادگاه های نظامی ،صدور مجازات های سنگین و حکم اعدام برای عده ای از دیگر اقدامات رضا خان برای کشف حجاب در ایران و تضعیف دین اسلام ذکر کرد. این کارشناس فرهنگی گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص تغییر لباس و کلاه چنین بیان داشتند: ' آن هایی که این قدر قوه تمیز ندارند که کلاه لگنی را که پس مانده درندگان اروپاست ، ترقی کشور می دانند ، با آنان حرفی نداریم که آنها از ما سخن خردمندانه را بپذیرندو عقل و هوش و حس آن ها را اجانب دزدیده اند...، آن روز که کلاه پهلوی سر آن ها گذاشتند، همه می گفتند : مملکت باید شعار ملی داشته باشد ، استقلال در پوشش دلیل استقلال مملکت و حافظ آن است.چند روز بعد ، کلاه لگنی (شاپور) گذاشتند سر آن ها ، یک دفعه حرف ها عوض شد و گفتند: ما با اجانب مراوده داریم باید همه یک شکل باشیم .مملکتی که با کلاه عظمت برای خود درست می کند یا برایش درست می کنند ، هر روزی کلاهش را ربودند ، عظمتش را هم می برند.' وی تاکید کرد : برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه باید به مطالعه فلسفه این موضوع مهم از نگاه اسلام و سیر تاریخی آن به خصوص در دوران بزرگترین انقلاب در تاریخ که همان انقلاب اسلامی است پرداخت تا نسل امروز با آثار ارزشمند حجاب و عفاف در جامعه از نگاه دین اسلام و نقش بازدارندگی آن در بخش فساد اخلاقی ، رفتاری و آسیب های اجتماعی آشنایی لازم را پیدا کنند.
حجت الاسلام حسین میرزایی یکی از کارشناسان مذهبی البرز نیز از امنیت در فرهنگ فارسی به معنای ایمن شدن و در امان ماندن یاد کرد و گفت: قدمت امنیت به آغاز حیات بشری و زیست اجتماعی برمی گردد ،لذا حجاب دارو و درمان امنیت و صفای روح جامعه است.، به درستی که اگر افراد هر جامعه ای به ویژه زنان جامعه پرهیزگار باشند و این مسائل را درک و رعایت کنند می توانند ضامن امنیت اجتماعی شوند. وی اظهار کرد: امنیت خود به خود به دست نمی آید مگر با توجه به رعایت مواردی چند که حجاب اسلامی یکی از مواردی است که باید مورد توجه فرد و جامعه قرار گیرد که این امر تضمین کننده امنیت در دو سطح فردی و اجتماعی است. وی در ادامه به تاریخ 500 ساله کشورهای استعمارگر غرب و امپریالیسم در کنار استعمار فیزیکی و جفرافیای هر کشور ، به افول کشاندن باورهای دینی ، اسلامی و کم رنگ کردن اعتقادات و معنویات مردم تحت استعمار خود می باشد اشاره کرد و یادآورشد: در حال حاضر مسئله بی حجابی به شیوه های جدیدتری در میان مردم ترویج می شودو برای تسلط بر کشورهای مستقلی همچون ایران اسلامی به ترویج بی حجابی در جامعه از طریق رسانه های مختلف می پردازند زیرا یکی از پرتگاهایی که شیطان مردان را به گمراهی و فساد می کشاند ، وجود زنان بی حجاب در جامعه است. میرزایی گفت: دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی به درستی بر حفظ حجاب در جامعه تاکید می کند تا موجب انجراف جوانان و مردان نشوند و جامعه را پاک و سالم نگه دارند.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: حال اگر زنان به ارزش و منزلتی که خداوند و دین مبین اسلام به آن ها ارزانی داشته است توجه کامل داشته باشند و ارزش خود را به ارزانی از دست ندهند و حجاب واقعی را با اراده و ایمان بپذیرند هرگز مرتکب بد حجابی نمی شوند و رضایت پروردگار را به رضایت افراد ضعیف النفس جامعه نخواهند فروخت. فرزاد رستمی عضو انجمن روانشناسی ایران نیز در این زمینه به فواید حجاب در تحقق امنیت اجتماعی پرداخت و افزود: حجاب باعث آرامش روحی و روانی برای خود فرد و افراد جامعه می شود، زیرا نفس انسان دارای خواسته ها و تمایلات فراوانی است و تنها را آرام شدن انسان در مقابل این خواسته ها رعایت حجاب است. وی بیان کرد: حجاب تحریک جنسی افراد ضعیف النفس جامعه و اجتماع را سرکوب و خنثی می کند چرا که سلامت روح افراد جامعه با نوع کیفیت پوشش زنان رابطه مستقیم و غیر قابل کنترل دارد. وی از حجاب به عنوان حفظ نیروی کار سالم در جامعه و اجتماع یاد کرد و خاطر نشان شد: زنان در حریم پوشش با خیالی آسوده به فعالیت در اجتماع ، به عنوان نیرو کار مفید و توانمند حضور می یابند. این روانشناس حجاب را باعث حضور فعال و معنوی زنان در محیط اجتماع دانست و یادآور شد: حجاب سبب حفظ ارزش های انسانی مانند عفت، جیا و متانت در جامعه می شود.
رستمی در بخش دیگری از سخنانش به جنگ نرم دشمن اشاره کرد و گفت: حفظ حجاب و رعایت عفاف توسط زنان و مردان در یک جامعه نقش مبارزه ای اساسی برای مقابله با تهاجم فرهنگ غربی است.
وی اظهار کرد: حجاب باعث مصونیت زنان در همه مکان ها و زمان ها می گردد و همچنین یکی از عوامل استواری خانواده و اجتماع می باشد. وی تاکید کرد: حجاب یک محدودیت نیست بلکه مصونیت است و همواره نشانه ای از تمدن و شعور برای خود فرد در جامعه بوده و با تحکیم پیوند خانوادگی ، زمینه توسعه و پیشرفتدر جامعه را فراهم می سازد که از آن می توان به عنوان مصادیق مهم تحقق امنیت فردی و اجتماعی در یک جامعه یاد کرد. 21 تا 27 تیرماه هفته حجاب و عفاف نامگذاری شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود