12 مرداد 1395
شماره خبر: 167590

پایان مرگ تدریجی رودخانه کرج با مأموریت ویژه استاندار به محیط زیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

پایان مرگ تدریجی رودخانه کرج با مأموریت ویژه استاندار به محیط زیست


شورای حفاظت از منابع آب استان در نشستی دو ساعته پیرامون مسائل مختلفی تصمیم سازی کرد. از ماموریت ویژه استاندار برای آغاز طرح مطالعاتی احیا رودخانه کرج تا ضرورت نصب کنتورهای هوشمند با رویکرد ساماندهی چاه های غیرمجاز استان. مشروح گزارش این نشست را می خوانید.
شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست «سیدحمیدطهائی» استاندار تشکیل جلسه داد. نشست تخصصی دو ساعته ای که با گزارش منابع و مصارف آب مصرفی و تصمیم گیری های کلان برای احیاء و تعادل بخشی منابع آبی استان همراه بود. آغاز طرح مطالعاتی برای جلوگیری از مرگ تدریجی رودخانه کرج به سکان داری محیط زیست، راهبردی ترین تصمیم این شورا بود.تجهیز کانال های شهری به سیستم تصفیه خانه محلی فاضلاب و ساماندهی چاه ها و نصب کنتورهای هوشمند در این نشست بر مدار اصلی کنترل منابع آبی استان چرخید.
استاندار البرز در جایگاه رئیس این شورا،موضوع آب را بحرانی فراگیر دانست و گفت: موضوع آب و کمبود آن که یکی از گرفتاری های عمده ای است که امروز بعنوان موضوع روز مطرح است و استان البرز نیز از این مسئله و نیازهایی که در این زمینه وجود دارد بدور نیست.
لزوم مدیریت منابع آبی موجود
طهائی با بیان اینکه باید برای برون رفت از وضعیت موجود «مدیریت منابع آبی موجود» صورت گیرد، افزود: سالهای گذشته تعداد زیادی چاه در استان حفاری شده و همین امر آب های مخازن زیرزمینی را کاهش داده است. بنابه اظهارات مردم سالها پیش با حفر 70 متری به منابع آبی دست پیدا می کردیم و این درحالی است که امروز با 350 متر حفر عمیق و دبی نیز به سختی دسترسی منابع آبی داریم.
وی با تأکید بر اینکه باید خود را مسئول حفاظت از منابع آبی امروز بدانیم چرا که فردا پاسخگوی نسل آینده هستیم، تصریح کرد: باید آب را قدر بدانیم تا خود و آیندگان گرفتار نشویم.
طرح مطالعاتی احیاء رودخانه کرج
استاندار البرز با اشاره به مرگ تدریجی رودخانه کرج اصلی ترین و راهبردی ترین تصمیم این شورا را مأموریت ویژه ای دانست که به اداره کل محیط زیست استان واگذار کرده است. طهائی گفت: در رابطه با حق آبه و آبی که موجب حیات رودخانه کرج خواهد شد طرح مطالعاتی توسط محیط زیست بزودی آغاز می شود و این یکی از اسناد محوری استان خواهد بود.
طهائی با بیان اینکه جلسات شورای حفاظت از منابع آبی استان باید هر ماه تشکیل شود،مصوبه دیگری که در لیست این شورا جای گرفته است را خاطرنشان کرد و افزود: مسئله دیگری که با آن مواجه هستیم، نحوه استفاده از پساب در شهرهاست. آب شرب در حالی به خانه ها، چمن ها و شهرها وارد می شود که باید مجدد آن را بازیافت کرد و در بخش صنعت و فضای سبز پساب مورد استفاده قرار گیرد.
تغییر شیوه آبیاری فضای سبز در استان
وی با بیان اینکه بخشی از منابع آبی صرف حفاظت از فضای سبز شهری می شود، تغییر رویه در این زمینه و ایجاد گونه های کم آب بَر را ضروری خواند و گفت: در حال حاضر در کلانشهرها پساب برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد که باید در البرز نیز این رویه اجرایی شود.
چاه های غیرمجاز استان مسدود
موضوع چاه های غیرمجاز موضوع دیگری بود که محور نشست شورای حفاظت از منابع آبی استان قرار گرفت. طهائی گفت: در حال حاضر تعداد زیادی چاه در استان حفر شده و متأسفانه به این جهت مخازن زیرزمینی نیز کاهش پیدا کرده است. استاندار البرز با اشاره به نصح صریح قانون در این رابطه تصریح کرد: در قانون بودجه و مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آمده است که باید کلیه چاه های غیرمجاز مسدود شود و اگر در این زمینه نیازی وجود دارد باید چاه هایی که مجوز دارند، به سیستم کنتور هوشمند نصب شوند و به ازای دبی برداشت داشته باشند. طهائی هشدار داد: اگر در بخش هدر رفت منابع آبی کوتاه بیاییم آیندگان ما را بازخواست خواهند کرد. استاندار البرز با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه به جهت عملکرد نامناسب گذشته گفت: تصمیمات و عملکرد گذشته، مشکلات فراوانی را امروز ایجاد کرده است، بنابراین باید به نحوی منابع آبی را مدیریت کنیم که آیندگان بر ما خرده نگیرند.
انتقال پساب دشت های تهران به البرز
نشست شورای حفاظت از منابع آب استان به همین محورها خلاصه نشد. انتقال بخشی از پساب تهران به دشت های استان نیز در ادامه مورد اشاره قرار گرفت. استاندار البرز مسئولیت این حوزه را هم به امور آب منطقه ای استان سپرد و تأکید کرد که نتایج پیگیری ها را نیز اعلام کند.
اجرای طرح های آبخیزداری
استاندار البرز نام منابع طبیعی استان را هم در لیست پیگیری های این شورا قرار داد. اجرای طرح های آبخیزداری در دره ها و مسیل های مشرف به شهرها وظیفه ای بود که این اداره کل باید به دنبال آن باشد. طهائی گفت: به مرور توسعه شهرها بسیاری از مسیل ها اشغال شده و سیلاب ها شهرها را تهدید می کند. بنابراین با ابلاغ به شهرداری ها و با هماهنگی و مطالعه مسیل ها، احیاء مجدد آنها در دستور کار قرار می گیرد.
درصد آب مصرفی بخش کشاورزی به الگوی جهانی نزدیک شود
جهاد کشاورزی استان در کانون دیگری از این شورا مورد توجه قرار گرفت.استاندار البرز با اشاره به اجرای الگوی تغییر کشت از سوی این اداره کل گفت: در استان حدود 70 درصد آب موجود در بخش کشاورزی صرف می شود این درحالی است که سایر استانها تا 92 درصد نیز در بخش کشاورزی مصرف آب دارند، با وجود اینکه از عملکرد این اداره کل در اجرای طرح ها و شیوه های نوین کشت رضایت خاطر داریم اما باید همین رقم 70 درصد را هم کاهش دهیم. طهائی ادامه داد: در جهان میزان متوسط مصرف آب در بخش کشاورزی 40درصد است، باید برنامه ریزی کرد تا در بخش کشاورزی مصرف آب استان به 40 درصد برسد. وی با تأکید بر لزوم تغییر شیوه های کشت اضافه کرد: استان البرز در بخش کشاورزی از استانهای پیشرفته کشور محسوب می شود و نیاز است که با تغییر نوع بذر و کیفیت کشت که توسط وزارت کشاورزی ابلاغ شده است، علاوه بر کاهش مصرف آب رکورد 120 تن برداشت را هم حفظ کنیم.
تجهیز تصفیه خانه های محلی فاضلاب در استان
استاندار البرز در جایگاه رئیس این شورا، تجهیز سیستم تصفیه خانه های محلی فاضلاب در استان را مکانیزمی تجربه شده در سایر استانها دانست که برای جانماندن البرز از شیوه های نوین تصفیه منابع مصرفی بعنوان نخستین مصوبه ، به تصویب رسید. طهائی در رابطه با ضرورت اجرای این طرح گفت: به جای تمرکز شبکه های یکپارچه شهرها و به دلیل شرایط استان و بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی،همچنین مشکلات ورود فاضلاب ها به منابع آبی،باید از سیستم های تصفیه خانه های محلی استفاده کنیم.
نصب کنتورهای هوشمند را جدی بگیرید
نصب کنتورهای هوشمند دستور دیگری بود که در لیست مصوبات شورای حفاظت از منابع آبی استان قرار گرفت. طهائی خطاب به مدیران هشدار داد:« نصب کنتورهای هوشمند را جدی بگیرید.»وی تصریح کرد: به منظور صيانت از سفره هاي آب هاي زير زميني و کنترل برداشت آب از چاههاي برقدار، بکارگيري کنتور هوشمند برق باید در دستور کار قرار گیرد. استاندار البرز با اشاره به مزیت های اجرای این طرح گفت: دستگاه کنتور هوشمند علاوه بر دارا بودن همزمان قابليتهاي کنتور برق و کنتور حجمي آب، مزاياي متعدد ديگري از جمله قابليت اجراي روش انحصاري مصرف آب و سيستم اعتباري براي مديريت حق آبه را داشته و با مجهز بودن به سامانه کارت هوشمند، قابليت تعيين حق آبه جهت مديريت و برداشت آب از سفره هاي آب زيرزميني را نيز دارد. وی بیان کرد: دستگاه کنتور هوشمند قادر خواهد بود حق آبه هر چاه را بر اساس ميزان آب مصرفي آن ها محاسبه کند.
لزوم اطلاع رسانی آنلاین تغییرات اقلیمی به کشاورزان
استاندار البرز در بخش دیگری گزارش هواشناسی در خصوص پیش بینی خشکسالی را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه خشکسالی مسئله ای جدی است که مردم باید در مواجه با آن آمادگی داشته باشندگفت: امروز در دنیا اطلاع رسانی آنلاین توسط کارشناسان هواشناسی به کشاورزان و سایر قشرها صورت می گیرد و انتظار می رود مطابق با پیشرفت هایی که در حوزه اطلاع رسانی داریم آخرین تغییر اقلیمی هوا به نحو موثری مخابره شود. در ادامه این این نشست پارسا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گزارشی از وضعیت منابع آبی استان را ارائه داد و گفت: حجم بارندگی ها در کشور تا مرداد ماه 234 میلی متر بوده است که این میزان در البرز به 435 میلی متر بارندگی می رسد با این وجود در محدوده بیلقان بارش ها به 256 میلی متر می رسد و در پایین دست به جهت تغذیه دشت ها با کمبود منابع آب مواجه هستیم. وی در ادامه تشریح گزارش وضعیت منابع آبی موجود استان افزود: پتانسیل منابع آب استان 2 هزار 18 میلیون متر مکعب است که از این رقم در حال حاضر میزان منابع آب سطحی استان هزارو 263 میلیون متر مکعب و منابع زیر زمینی به 755 میلیون متر مکعب می رسد. سهم البرز 5 رودخانه، 16 هزار و 771 حلقه چاه، هزار و 760 چشمه و 157 حلقه قنات است.
وی افزود: در استان البرز از 2 هزار و 273 حلقه چاه غیرمجاز حفر شده که 654 حلقه آن در بخش شرب،2 هزار 335 حلقه نیز در بخش صنعت و خدمات مورد استفاده قرار گرفته است.
پارسا درصد تخلیه چاه های غیرمجاز در دشت های استان را در بخش صنعت و خدمات 9 درصد، کشاورزی 90 درصد و شرب 1 درصد اعلام کرد و گفت:در حال حاضر دشت هشتگرد بعنوان طرح مطالعاتی بررسی وضعیت چاه ها مورد نظر قرار گرفته است. گزارش منابع و مصارف آب و وضعیت آب های زیرزمینی کشت های استان،ارائه تجارب موفق و راهکارهی موثر استفاده بهینه از منابع آب ( تجربه گلخانه المریا در اسپانیا و بهره گیری از آب خاکستری)،نحوه اجرای قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و تعدیل پروانه های چاه های مجاز،اجرای پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مصوف شورای عالی آب کشور و طرح گزارش اداره کل جهاد کشاورزی و هواشناسی استان از محورهای این شورا بشمار می رفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود