12 مرداد 1392
شماره خبر: 45761

کرج شاهراه مواصلاتی با کمترین امکانات خدماتی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کرج شاهراه مواصلاتی با کمترین امکانات خدماتی


کلانشهر کرج با رشد جمعیت روز افزون و پراکندگی مناطق شهری در حالی با معضل کمبود سرویس بهداشتی عمومی روبه رو است که در حال حاضر به جای وجود 100 سرویس بهداشتی در هر منطقه تنها هشت سرویس بهداشتی وجود دارد و این اختلاف سبب بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد مزاحمت برای کسبه و فروشگاه ها و منازل مرکز شهر و محلهای پرتجمع و پر تردد شده است، البته علاوه بر بخش مرکزی شهر در مبادی ورودی و خروجی بزرگراه های استان و مسیر جاده چالوس نیز این مشکل دو چندان است.
کشورهای توسعه یافته با گردشگر بسیار، بیش از هر چیز به فراهم آوردن امکانات اولیه مسافران و گردشگران توجه می کنند، آنجا خبری از صف های طولانی سرویس های بهداشتی با افرادی که روسری و لباس و دستمالی رو جلوی بینی خود گرفته و پاچه های شلوارشان را بالا زده اند تا مبادا آلوده شود و از بوی بد ییشتر آزار ببینند، نیست. در کلانشهر کرج که درست در نزدیکی چهارمین جاده زیبای جهان با هزاران خودروی عبوری و گردشگر داخلی و خارجی و کمی آن طرف تر در کنار یکی از پر تردد ترین بزرگراه های کشور یعنی بزرگراه کرج تهران و کرج قزوین قرار دارد صحنه هایی را شاهد هستیم که شایسته این شهر و شهروندان و رهگذرانش نیست. اینک در ایام تابستان و آغاز موج سفرهای تابستانی بعد از ماه مبارک رمضان به نظر می رسد ستاد تسهیلات سفرهای تابستانی با داغ نداشتن هتل و اقامتگاه در این استان فعلا کوتاه بیاید و چاره ای برای مشکلاتی چه بسا بزرگتر بیندیشد.
دستشویی واقع در میدان کرج ایستگاه تاکسی های کرج تهران
گاهی در هیاهوی مسائل شهری گذری بر عوامل تهدید کننده سلامت شهروندان به فراموشی سپرده می شود و این در حالی است که داشتن شهری آباد و موفق تنها با فراهم آوردن بسترهای سلامتی برای شهروندان محقق می شود. از این رو اگرچه در سالهای اخیر کلانشهر کرج در بخشهای مختلف با رشد قابل توجهی همراه بوده است، اما نباید از نظر دور داشت که در برخی زیرساختهای مهم شهری این منطقه با کمبودهای جدی روبرو است. دسترسی آسان و با کیفیت شهروندان به سرویس های بهداشتی شاید به عنوان ابتدایی ترین امکانات زندگی شهری ضرورتی است که نباید از توجه به آن غافل شد، خواسته ای که در حال حاضر نه فقط شهروندان ساکن کلانشهر کرج بلکه پایتخت نشین ها هم برای رفع این نیاز خود در سطح شهر همچنان با مشکل مواجه هستند. روزانه هزاران خودروی عبوری از مبادی ورودی و خروجی کرج می گذرند و از کمترین امکانات که همان احداث سرویس بهداشتی البته واقعا بهداشتی گلایه مندند. رستوران های مسیر جاده کرج چالوس بیش از مراجعان کسب و کارشان مراجعه کننده اضطراری برای استفاده از سرویس بهداشتی دارند. درست در مرکز شهر و تمامی خیابانهای و نقاط شلوغ و پرتردد دفاتر شرکتها، منازل و فروشگاه ها از مراجعات مکرر روزانه مردم به ویژه مادرانی مستاصل با کودکان و بیمارانشان، کلافه اند و همه این مشکلات زیر پوست ضخیم دغدغه های بزرگ این شهر گم شده است. عده ای پرداختن به آن را در شان خود نمی دانند و عده ای دیگر فراموش کرده اند، تامین بهداشت و زیرساختهای اولیه آن شرط حیات جامعه ای سالم است.
دستشویی واقع در ایستگاه تاکسیهای کرج - تهران
توجه به جایگاه بهداشت در سرویس‌های بهداشتی از نکات بسیار حائز اهمیت است. پزشکان معتقدند کمبود سرویس بهداشتی در شهرها عامل تنبلی و بزرگی مثانه است. یک متخصص ارولوژی اظهار داشت: تنبلی و بزرگی مثانه همچنین مشکلات ادراری و عفونی از عوارض بلند مدت دفع دیرهنگام ادرار است که کمبود سرویس‌های بهداشتی در شهرها و غیر بهداشتی بودن این اماکن در مدارس از جمله عوامل مهم آن است.
عدم دسترسی مناسب به سرویس های بهداشتی عامل بیماری های کلیوی
محمد عزیزی یکی از دلایل بروز بیماری‌های مجاری ادرار و کلیه را عدم دسترسی مناسب به سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر و عدم تخلیه به‌هنگام مثانه دانست و گفت: وظیفه دستگاه‌های متولی اداره شهر است که با مشارکت بخش خصوصی در ایجاد سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر، دسترسی مردم را به سرویس‌های بهداشتی تسهیل ببخشد. وی آموزش تخلیه به‌موقع مجاری ادراری را مهمتر از موضوع دسترسی به سرویس‌های بهداشتی دانست و تأکید کرد: با آموزش به اطفال و خردسالان باید این فرهنگ نهادینه شود که با تخلیه صحیح مثانه، از مجاری ادراری و کلیوی مراقبت کنند.
از مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در رابطه با سرویس های بهداشتی در سطح شهر پرسیدیم. عباس زارع تاکید کرد: سرویس های بهداشتی در سطح شهر، در دستور کار سازمان پارک ها و فضای سبز نیست و در حوزه کاری سازمان خدمات شهری است. وی در این خصوص با اشاره به وجود 548 چشمه سرویس بهداشتی در مناطق 12 گانه شهرداری گفت: در این بخش برخی از مناطق شهرداری با وسعت و جمعیت زیاد تنها دارای هشت چشمه سرویس بهداشتی هستند. عباس زارع در ادامه افزود: هر منطقه شهرداری نیازمند 100 دستگاه سرویس بهداشتی است. تا زمینه های رضایت شهروندان را فراهم کنیم.
مدیریت مطلوب برخی سرویس های بهداشتی در پارک های شهر
وی در ادامه گفت: در حال حاضر در اکثر پارک های که در حاشیه اصلی معابر شهر وجود دارند، مانند پارک تاجیکستان روبروی شهرداری کرج، پارک شرافت، پارک استاد شهریار، و پارک های دیگر توسط سازمان پارک ها و فضای سبز سرویس بهداشتی های ساخته شده و به خوبی مدیریت می شود تا سلامت شهروندان در معرض خطر قرار نگیرند. به هر روی مشکل کمبود سرویس بهداشتی در شهر باید جدی گرفته شود زیرا روزانه در اماکن پر تردد شهر مردم اغلب برای مشکل خود به فروشگاهها، رستورانها و منازل افراد مراجعه می کنند. از سوی دیگر این مشکل تنها مختص محدوده مرکزی شهر کرج نیست و در مبادی ورودی و خروجی شهر نیز تعداد سرویسهای بهداشتی کافی نیست و تعداد موجود نیز با عدم نظافت به موقع همراه است. این مشکل در مبادی ورودی و خروجی اتوبان کرج تهران، کرج قزوین و جاده چالوس به عنوان پرتردد ترین جاده کشور بسیار پر رنگ تر است. اگرچه روی سخن انتقاداز این قبیل زیرساخت به خدمات شهری شهر برمی گردد، اما اگر به دیده انصاف بنگریم طی سالهای اخیر با رشد فزاینده بوستانها در شهر از سوی سازمان پارکها و فضای سبز این سازمان نگاهی ویژه ای به ایجاد خدمات مهم نظیر احداث سرویس بهداشتی و نمازخانه در پارک های جدیدالتاسیس کرده و نمونه های خوبی از آن را در پارک ایران زمین عظیمیه، باغ جهان جهانشهر و دهها پارک جدید شاهد هستیم، مشکل اساسی رفع این نیاز در تمامی مراکز پر تردد شهر آن هم با بهره گیری از تکنولوژی روز است که امید می رود به زودی در کلانشهر کرج محقق شود. از این رو افزایش تعداد سرویسهای بهداشتی در تمامی مناطق شهری، فرهنگسازی در رعایت پاکیزگی سرویسهای موجود ازسوی شهروندان، ایجاد سرویسهای بهداشتی مکانیزه و ... راهکارهایی است که باید از سوی مسئولان امر عملیاتی شود و در غیر این صورت خطری جدی سلامت شهروندان این شهر را تهدید می کند.
کرج شاهراه مواصلاتی با کمترین امکانات خدماتی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود