1 مهر 1391
شماره خبر: 11938

پیاده سازی بزرگترین پروژه بلیط الکترونیک

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

پیاده سازی بزرگترین پروژه بلیط الکترونیک

سپیدار آنلاین: راه اندازي سيستم بليط الكترونيك از مهترين مباحثي است كه درحال حاضر به طور وي‍ژه و جدي توسط سازمان اتوبوسراني كرج پيگيري مي شود.
راه اندازي سيستم بليط الكترونيك از مهترين مباحثي است كه درحال حاضر به طور وي‍ژه و جدي توسط سازمان اتوبوسراني كرج پيگيري مي شود. آقازاد، مدیرعامل شرکت هدی مسائل و موضوعاتی در خصوص اجرای بزرگترین پروژه بلیط الکترونیک در قالب پرسش و پاسخ مطرح شد که در ادامه از نظر می گذرد.
مشخصات كلي پروژه بليط الكترونيك كرج را توضيح دهيد؟
پروژه سیستم کارت بلیط الکترونیک با هدف تحقق شهر الكترونیك توسط شركت ارتباطات هدي ارقام در شهر كرج در حال اجراست. هدف ابتدایی در این طرح، تجهیز اتوبوس‏های این شهر به سیستم بلیط الکترونیکی و حذف وجه نقد می‏باشد.
البرز كارت چيست؟
در حال حاضر البرز كارت به عنوان يك نوع كيف پول الكترونيكي جهت پرداخت بهاي بليط اتوبوس قابل استفاده خواهد بود . اين كارت ظرفيت آن را دارد كه در آينده در ساير حوزه هاي خدمات شهري و عمومي نظير تاكسي، پاركينگ، پاركها و مراكز تفريحي، سينماها و... مورد استفاده قرار گيرد.
استفاده از كارت بليطها چه مزايا و دستاوردهايي را براي شهروندان كرج به همراه دارد؟
بلیط الكترونیكی امكان مدیریت بر نقدینگی جاری و برنامه ریزی به‏ منظور ارائه سرویس بر حسب نیاز شهروندان را فراهم میكند و در افزایش سرعت خدمات مؤثر است. شفاف‏سازی، تكریم ارباب رجوع، افزایش رضایتمندی شهروندان، مدیریت هوشمند مبتنی بر تقاضا و ارائه طرحهای تشویقی از دیگر مزیتهای استفاده از بلیط الكترونیكی است. از دیدگاه شهروندان، امنیت بیشتر در حمل نقدینگی یكی از نكته های مثبت استفاده از بلیت الكترونیكی است. علاوه بر این، عملیات خرید و فروش با سرعت بیشتری انجام خواهد شد، خدمات در سطح گسترده تری قابل دسترسی خواهد بود، تخفیفهای متفاوت به مشتری تعلق میگیرد و از نظر اجتماعی نیز، به شخصیت شهروندی افراد احترام گذاشته می شود.
در اين پروژه شهروندان كرج جهت تهيه كارت بليط چه روشهايي را پيشرو دارند؟
باجه هاى بليط فروشى سابق اتوبوسرانى در نقاط مختلف جغرافيايي شهر كرج در اين طرح به باجه هاى فروش و شارژ كارت الكترونيكى حمل و نقل تبديل مي شوند. شخصى كه نميخواهد كارت تهيه كند و يا كمتر از اتوبوس استفاده ميكند، مي تواند از بليط هاى تك سفره استفاده نمايد، همچنين ميتوان هزينه را به راننده اتوبوس پرداخت كرده و رسيدي از راننده دريافت نمود كه مسافر بايد تا پايان مسير آن را نزد خود نگهدارد. با اجراى اين طرح باجه هاى بليط فروشى چيزى تحت عنوان بليط كاغذى عرضه نخواهند كرد.
نحوه استفاده از كارت بليط ها به چه صورت است؟
اين كارت نياز به تماس با جايى ندارد، از داخل كيف يا كاور فقط كافى است به صورت موازى به دستگاه نزديك شود در فاصله كمتر از ۵ سانتى متر از دستگاه كرايه از آن كسر شده و مبلغ باقى مانده اعتبار را بر روى صفحه نمايش مى دهد. از نظر زمان پرداخت با بليط كاغذى تفاوتى ندارد حتى ممكن است سريعتر هم باشد.
بليط الكترونيكى چه نقشى در مديريت ترافيك دارد؟
• خودكارسازي فرآيند جمع آوري كرايه
•كاهش هزينه هاي جابجايي پول خرد و در نتيجه ارتقاء سطح سلامت جامعه
•آماده سازي بستر لازم براي استفاده از پول الكترونيكي در شهر الكترونيكي
•افزايش اطمينان در شهروندان از بهاي خدمات
•ايجاد ساز وكارهاي جديد در مديريت اطلاعات شهري
•قابليت استفاده چندگانه از كارت (پاركينگ، اتوبوس، قطار شهري، تاكسي و مشابه آن)
•برنامه ريزي هوشمند به منظورافزايش بهره وري شبكه حمل و نقل شهري و ناوگان حمل و نقل عمومي با استفاده از داده هاي جمع آوري شده
•كنترل و نظارت دقيق بر ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري
•تعيين شاخص هاي جديد ارزيابي عملكرد و سهولت پياده سازي ، پردازش و استخراج نتايج
•ارائه خدمات بهتر و جلب رضايت مشتري
•اعمال دقيقتر عدالت اجتماعي در حوزه حمل و نقل
•اتخاذ تصميمهاي مديريتي سريع ، صحيح و به موقع بر اساس اطلاعات دقيق به دست آمده
•توسعه خدمات كارت هوشمند درخدمات شهري
جهت فرهنگسازي و اطلاع رساني چه برنامه هايي در نظر داريد؟
فرهنگسازی برای برخی از مسافران که سالهاست از وجه نقد استفاده میکنند و تغییر این روش را نوعی ترك عادت میدانند، كاري دشوار است. البته ابتدا تصور بر این بود که پذیرش بلیط الکترونیک در خطوط اتوبوسرانی توسط شهروندان متفاوت از مترو و سختتر است زیرا در کل، مترو نظام حمل و نقلی جدیدی بود اما آمار فروش کارت بلیطهای الکترونیک اتوبوس ها در ساير شهرها نشان از استقبال خوب مردم دارد. چنانکه مسئولان می گویند، هنوز این استقبال به میزان رضایت بخشی نرسیده است. زیرا مردم در سالهای گذشته نشان داده اند که به سرعت با تکنولوژی های جدید آشنا میشوند و درصورتی که سیستمهای جدید برایشان مفید باشد به راحتی از آن استفاده میکنند اما تداوم این استفاده نیاز به ترغیب و تشویق و به کارگیری روشهای تبلیغاتی و همكاري رسانه هاي جمعي دارد.
در راستاي راه اندازي پروژه بليط الكترونيك كرج ميزان سرمايه گذاري و منابع مورد استفاده در تهيه اين منابع را توضيح دهيد؟
منابع مالي مورد نياز اجراي اين پروژه تماماً توسط بخش خصوصي تامين شده است. در حال حاضر سرمايه مورد نياز اين پروژه توسط شركتهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات رضوي و شركت ارتباطات تامين شمس نوين كه اولي متعلق به آستان قدس رضوي و دومي متعلق به شركت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي ميباشد تامين مي شود، كه با تمهيداتي كه در نظر گرفته شده است سرمايه گذاران خصوصي و بانكي ديگري نيز با هماهنگي كارفرما به اين كنسرسيوم افزوده خواهد شد. ميزان سرمايه گذاري اوليه حدود 70 ميليارد ريال پيش بيني شده بود كه با توجه به صرف زمان و افزايش هزينه هاي ارزي تامين تجهيزات اروپايي مورد استفاده،اين رقم هماكنون تا حدود 100 ميليارد ريال افزايش يافته است.



منبع: کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود