21 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141833

بیماری های مشترک انسان و حیوان به ده ها مورد می رسد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

بیماری های مشترک انسان و حیوان به ده ها مورد می رسد


معاون خدمات شهری شهرداری کرج با تاکید بر تداوم اجرای طرح های جمع آوری سگ های ولگرد و کنترل جمعیت حیوانات موذی در سطح شهر اظهار داشت: بیماری های مشترک انسان و حیوان به بیش از 800 مورد می رسد.
حسن مدیرروستا این نکات راعنوان کرد و بیان داشت: به طور قطع این رقم در آینده نزدیک و با بررسی بیشتر کارشناسان بهداشت و محیط زیست و سلامت افزایش خواهد یافت و این امر اهمیت و حساسیت کار شهرداری برای جلوگیری از ورود و پرسه این حیوانات از جمله سگ های ولگرد در شهرها را بیشتر می کند. وی با اشاره به اینکه بند 15 ماده 55 قانون شهرداری ها، جلوگیری از شیوع امراض مسری انسانی و حیوانی و نیز جمع آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری است، ادامه داد: بر این اساس معاونت خدمات شهری شهرداری مسئولیت اجرای عملیات فوق و جلوگیری از شیوع این امراض در محیط های انسانی به واسطه ممانعت از پرسه حیوانات در محیط شهری را به عهده دارد.
حذف روش های نامطلوب
معاون خدمات شهری شهرداری کرج با بیان اینکه این عملیات باید بدون اتلاف سگ ها و آسیب به محیط زیست انجام شود، خاطرنشان کرد: در گذشته کشتار سگ های ولگرد از طریق روش های غیرانسانی نظیر شلیک با تفنگ شکاری انجام می گرفت که این اقدام علاوه بر تاثیرات نامطلوب روانی، آثار نامناسب زیست محیطی را نیز به همراه داشت. مدیرروستا اضافه کرد: از جمله معایب این طرح ایجاد آلودگی محیطی و رعب و وحشت در میان شهروندان بود. همچنین این اقدامات اعلام نارضایتی از سوی انجمن های حمایت از حیوانات را به همراه داشت که این امر در کنار خطرات بالای استفاده از سلاح گرم برای کشتار حیوانات، آسیب های ناشی از روش فوق را افزایش می داد. مدیرروستا تصریح کرد: اگر طرح های لازم برای کنترل و مبارزه با جمعیت سگ های ولگرد انجام نگیرد، جمعیت سگ ها به صورت تصاعدی رو به افزایش می گذارد چرا که در حالت طبیعی هر سگ ماده در هر زایمان متوسط بین 6 تا 8 توله را به دنیا آورده و این رقم رشد بالای جمعیت این حیوانات را نشان می دهد. به گفته وی، در حالت فعلی موضوع کنترل سگ های ولگرد به جای کشتار آنها مطرح شده و روش ها به صورت انسانی تر و معقول تر انجام می گیرد که زنده گیری سگ ها و تفکیک حیوانات سالم و ناسالم از یکدیگر از نتایج آن است.
پناهگاهی برای سگ ها
معاون خدمات شهری شهرداری کرج با بیان اینکه سگ ها هم اکنون زنده گیری شده و در پناهگاهی نگهداری می شوند، به بیان بخشی از مشخصات این پناهگاه سگ های ولگرد پرداخت.
وی اذعان داشت: مساحت این پناهگاه هفت هزار متر مربع بوده و دارای 18 لانه فلزی، دو سوله، دو اتاق اداری، یک اتاق پزشک و یک اتاق نگهبانی است که تمامی این امکانات با اعتباری نزدیک به 350 میلیون تومان تهیه شده است. این در حالی است که مبلغ در نظر گرفته شده برای ساخت این محیط 500 میلیون تومان بود. مدیرروستا با اشاره به اینکه پناهگاه دارای هزینه های جاری نیز هست، تصریح کرد: روزانه نزدیک به 300 کیلوگرم اسکلت مرغ و پای مرغ برای تعداد 500 قلاده سگ حاضر در پناهگاه هزینه می شود. معاون خدمات شهری شهرداری کرج، روش های زنده گیری حیوانات را نیز به روش های مختلفی همچون زنده گیری با دارت و ماده بیهوشی کتامین ذکر کرد که توسط دو اکیپ اجرایی در شهر انجام می شود. وی توضیح داد: در پی زنده گیری، عملیات تفکیک و جداسازی سگ های سالم برای عقیم سازی به اجرا در می آید که تاکنون عمل عقیم سازی برای 125 قلاده سگ توسط دامپزشکان انجام گرفته است.
آزادسازی 60 قلاده سگ برای حفظ اکوسیستم
مدیرروستا همچنین تصریح کرد: به منظور حفظ تعادل زیست محیطی در شهر، 60 قلاده سگ عقیم شده و بهبود یافته پس از نشانه گذاری، آزادسازی شده اند چرا که طبق نظرات کارشناسان حذف کامل این حیوانات از محیط های شهری نیز مناسب نبوده و ضروری است تعدادی از این حیوانات برای تکمیل چرخه طبیعت در محیط حضور داشته باشند. وی در تشریح شیوه های اجرای مرگ با ترحم برای سگ های بیمار، بیان داشت: سگ های مریض و ناقل بیماری را با آمپول کتامین بی حس کرده و سپس با تزریق سولفات منیزیم، مرگ حیوان قطعی می شود که این یکی از روش های بدون درد و کم خطر برای این حیوانات به شمار می آید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود