14 مهر 1394
شماره خبر: 150464

نحوه جابه جایی خاک و نخاله در مرکز البرز به بحث و بررسی گذاشته شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نحوه جابه جایی خاک و نخاله در مرکز البرز به بحث و بررسی گذاشته شد


با تشکیل کارگروه فرعی مدیریت پسماند شهر کرج در محل معاونت خدمات شهری شهرداری این کلانشهر، نحوه جابه جایی خاک و نخاله در سطح مرکز استان البرز به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت تصمیمات مناسبی به منظور حفظ سلامت محیط زیست و جلوگیری از مخاطره به افتادن بهداشت عمومی جامعه اتخاذ شد.
در این جلسه که دقایقی قبل به ریاست قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج و با حضور نمایندگانی از فرمانداری شهرستان، سازمان های مدیریت پسماند و پایانه های بار و مسافر، اتحادیه کامیونداران و... در محل سالن جلسات این معاونت برگزار شد، علاوه بر بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات و چالش های زیست محیطی این کلانشهر، همچنین موضوع نحوه جابه جایی نخاله های ساختمانی مورد بازخوانی قرار گرفت و حاضرین خواستار اتخاذ تدابیری به منظور ساماندهی این چرخه شدند. قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج در این جلسه با بیان اینکه از حدود 3 هزار دستگاه کامیون که در سطح این کلانشهر تردد می کنند، تنها 300 خودرو به دستگاه موقعیت یاب (جی. پی. اس) مجهز شده اند، گفت: در صورتی که روند تردد کامیونها در سطح شهر از طریق این دستگاه کنترل شود، قطعاً شناسایی خودروهای متخلف و اعمال قانون آنها وضعیت مطلوب تری به خواهد گرفت. حفظ سلامت محیط زیست و بهداشت عمومی جامعه خط قرمز مدیریت شهری می باشد و در این مقوله بسیار حساس و مهم تعارفی با احدی نداشته و نخواهیم داشت. اصغر نصیری با اشاره به دغدغه برخی رانندگان مبنی بر اینکه پلیس راهور کامیون های حامل خاک و نخاله که به مقصد مرکز دفن حلقه دره تردد می کنند را جریمه می کند، از تشکیل جلسه مشترک با حضور نمایندگان پلیس راهور در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: همچنین از سازمان مدیریت پسماند انتظار می رود با انجام عملیات عمرانی، نسبت به ساماندهی مسیر دسترسی به مرکز دفن حلقه دره اقدام نماید و شرایط را به گونه ای مدیریت کند که رانندگان کامیونها بدون دغدغه امکان تخلیه پسماندهای ساختمانی در مراکز تعیین شده را داشته باشند. وی خاطر نشان کرد: همچنین بر اساس مذاکرات صورت گرفته با امور پیمانها و قراردادهای شهرداری کرج، از این پس در قراردادهای منعقده با پیمانکاران و مجریان پروژه های عمرانی و خدماتی، مفادی با موضوع نحوه جابه جایی و انتقال خاک و نخاله ها گنجانده خواهد شد که به ارتقاء سیما و منظر شهری کمک شایانی خواهد کرد و روند فعالیت پیمانکاران را نیز قانونمندتر خواهد کرد.
این مدیر ارشد شهری در ادامه پیشنهاد کرد؛ با واگذاری زمین به شرکت های واجد شرایط و توانمند در زمینه حمل خاک و نخاله در حداکثر دو یا سه نقطه از کلانشهر کرج، مدیریت پذیرش و حمل نخاله های جزء را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا طرف حساب مدیریت شهری در این زمینه مشخص گردد و بتوانیم به مدیریت یکپارچه دست یابیم. نصیری اضافه کرد: در بحث ساماندهی نخاله های ساختمانی با دو موضوع بسیار مهم روبه رو هستیم؛ اول آنکه هنگام صدور پروانه های ساختمانی، موضوع جابه جایی خاک و نخاله ها به مراکز مشخص شده شفاف سازی گردد. همچنین کلیه پیمانکاران پروژه های عمرانی اعم از وابسته به شهرداری کرج یا وابسته به سایر نهادهای خدمات رسانی دولتی از هرگونه تخلیه خاک و نخاله در زمین های شهری خودداری کنند و پایبند قوانین باشند. به گفته وی، نهادهای متولی باید صرفاً برای کامیون های مجهز به دستگاه موقعیت یاب (جی. پی. اس) و عضو در طرح ملی تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش مجوز تردد جهت حمل خاک و نخاله های ساختمانی صادر کنند و همچنین با اعمال جرایم بازدارنده، کامیونداران متخلف را به شدت اعمال قانون کنند. قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج در ادامه با تاکید بر اینکه تشکیل ستاد ساماندهی خاک و ضایعات ساختمانی ضروری به نظر می رسد، خواستار تجمیع شرکت های فعال در این زمینه با یکدیگر شد و گفت: دپوی نخاله های ساختمانی در زمین های سطح شهر به هیچ وجه قابل قبول نیست و نباید به راحتی از کنار مشکلات و چالش های زیست محیطی بگذریم و بی تفاوت باشیم.
ورودی های کرج به گورستان نخاله های ساختمانی تبدیل شده است!
نصیری در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد شدید از تخلیه خاک و ضایعات ساختمانی در ورودی ها و خروجی های مرکز استان البرز، آن را موجب تاسف و تعجب دانست و تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر ورودی های شهرمان به گورستان خاک و نخاله تبدیل شده است و مسافران و رانندگان گذری با مشاهده این وضعیت نامناسب، تصور می کنند که کرج، شهر نخاله های ساختمانی است! این مسئول شهری همچنین خواستار تسریع در کلنگ زنی پروژه احداث کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی شد و با اشاره به آمادگی سرمایه گذار بخش خصوصی برای تزریق بیش از صد میلیارد تومان، از تعلل مسئولان برای جانمایی زمین ساخت کارخانه مذکور انتقاد کرد. وی با بیان اینکه تجمع و رهاسازی نخاله های ساختمانی در زمین های خالی سطح شهر که موجب تشکیل تپه هایی از جنس خاک در محل زندگی شهروندان شده است، ضمن تهدید سیما و منظر شهری، عامل انتشار انواع بیماریها و تهدیدهای زیست محیطی است، گفت: با توجه به فعالیت های مناسب دیگر کلانشهرهای کشور در زمینه مدیریت جمع آوری و دفع ضایعات ساختمانی، زمان آن رسیده تا مدیریت شهری کرج به ساز و کار مناسبی در این زمینه دست پیدا کند و بتوانیم تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کنیم. بر اساس اظهارات وی، شهرداری کرج با واگذاری چند قطعه زمین به شرکت های خصوصی که صلاحیت و توانمندی آنها به تایید مراجع ذی صلاح قانونی رسیده باشد، در مسیر مدیریت یکپارچه جمع آوری نخاله های ساختمانی گام بر می دارد و در این مسیر، تلاش دارد تا از هرگونه تخلیه غیرمجاز خاک و نخاله در سطح محلات و زمین های خالی سطح شهر جلوگیری کرده و همه کامیونداران را به تخلیه بار در مرکز دفن حلقه دره ملزم نمایید. نصیری در این جلسه تاکید کرد که پس از فاز فرهنگسازی و رفتارسازی همچنین تعریف و پیاده سازی ساز و کار قانونی و مشخص برای انتقال خاک و ضایعات ساختمانی به مرکز دفن حلقه دره، شاهد برخورد شدید با متخلفین خواهیم بود و به احدی اجازه تعرض به سلامت محیط زیست را نخواهیم داد و در دفاع از سلامت و بهداشت عمومی جامعه با احدی تعارف نداریم. وی از مسئولان استانی و شهرستانی تقاضا کرد با درک صحیح از اهمیت دفع بهداشتی خاک و ضایعات ساختمانی، نسبت به جانمایی زمین مورد نیاز جهت ساخت کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی اقدام نمایند؛ چرا که کارشناسان می گویند با تحقق این مهم، بستر لازم برای رفع بسیاری از مشکلات مرتبط با این چالش زیست محیطی فراهم خواهد آمد. قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج در پایان از سازمان های مدیریت پسماند، پایانه های بار و مسافر، اتحادیه کامیونداران، سازمان حفاظت محیط، شبکه بهداشت و درمان، شرکت آبفا و... به عنوان زنجیره های مهم این چرخه یاد کرد و خواستار آغاز فصل جدید همکاریهای چند جانبه با رویکرد همدلی و همزبانی در راستای ارتقاء سلامت عمومی جامعه شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود