31 فروردین 1395
شماره خبر: 161488

رویکرد شهروندان برای کمک به نیازمندان باید تغییر کند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

رویکرد شهروندان برای کمک به نیازمندان باید تغییر کند


رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر کرج گفت: باید به این باور برسیم که نیازمندان واقعی در کوچه و خیابان ها نیستند، بلکه با حفظ وقار و وجاهت خود، در خانه های شان روزگار گذرانده و به هر طریق می کوشند به روزی حلال دست یابند.
علی حاج کاظم که برای بازدید از نمایشگاه زخمی کهنه زیر پوست شهر به محل برگزاری نمایشگاه مراجعه کرده بود، این مطلب را عنوان کرد و بیان داشت: ذات برپایی نمایشگاهی به منظور آگاه سازی شهروندان نسبت به مضرات و آسیب های پدیده ناپسند اجتماعی به نام تکدی گری بسیار ارزشمند است؛ اما باید بکوشیم با استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی های مدیریتی و رسانه ای، اطلاعات لازم برای فرهنگسازی در این خصوص را به شهروندان ارائه دهیم. وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه به همت شهرداری ایران کوچک برپا شده است، پاک شدن چهره شهر از لوث وجود افرادی که با چهره ای نامطلوب و آزاردهنده در جامعه ظاهر شده و به اموال و احساسات مردم دست درازی می کنند را یکی از حقوق مهم شهروندي خواند که باید از سوی مسئولان مربوطه از جمله مدیریت شهری پیگیری شود.
حاج کاظم گفت: هنگامی به حقوق شهروندی خود دست می یابیم که بتوانیم به شناخت صحیحی از مسائل شهری دست یافته و بدانیم نسبت به رویدادهای مختلف که در محیطی به بزرگی شهرها رخ می دهند، چه موضعی اتخاذ کرده و چه تصمیمی بگیریم. وی، تکدی گری را به خصوص در شهری به بزرگی کرج و با خصوصیات مهمی از جمله قرارگیری در همسایگی تهران و واقع شدن در مسیر بسیاری از شهرها و استان های کشور، به عنوان معضلی مضاعف ارزیابی و خاطرنشان کرد: بخش زیادی از متکدیانی که در این شهر اقدام به دریوزگی می کنند را مردمی از ملیت های دیگر از جمله پاکستان و افغانستان تشکیل می دهند؛ این در حالی است که این افراد گاه به صورت گروهی و با هدف چپاول مردم دست به این اقدام زده و از این طریق سرمایه هنگفتی را به جیب می زنند که به هیچ وجه حاضر نیستند آن را در ازای انجام کار و زحمتی به دست بیاورند. خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه ساماندهی مسئله تکدی گری در شهرهایی به بزرگی کرج که از هر قشر و ملیت در آن زندگی می کنند، تقریبا ناممکن است، ادامه داد: تنها با اقدامات موقت و مسکن وار می توان اندکی از درد ناشی از این ناهنجاری فرهنگی و اجتماعی در جامعه کاست. این عضو شورای اسلامی شهر کرج، در عین حال مهمترین فرهنگسازی برای کاهش معضل مذکور را توجیه مردم نسبت به این اصل دانست که عموم متکدیان، نیازمندان واقعی نیستند و نباید به آنها کمک کرد؛ حتی اگر در بدترین شرایط جسمی یا روحی در جامعه ظاهر شوند که این حیله ای جز برای تحریک احساس مردم نیست. حاج کاظم از شهروندان خواست: این رویکرد احساسی و ظاهربینی را تغییر دهیم و به جای ریختن پول ها و سکه های مان در جیب کسانی که براستی مستضعف نبوده و تنها به ایفای نقشی ناشایست در شهر می پردازند، با انتخاب و مراجعه به محل هایی که به واقع کمک های ما را به دست نیازمندان می رسانند، اقدام کنیم. وی تصریح کرد: به نظر می رسد تنها از این طریق می توانیم برای اصلاح ساختار غلط موجود و رنگ باختن حضور سنگین متکدیان ظاهرنما در چهره شهرها اقدام نماییم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود