11 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162115

مناسب سازی معابر شهری با هدف تامین رفاه افراد ناتوان؛ وظیفه انسانی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

مناسب سازی معابر شهری با هدف تامین رفاه افراد ناتوان؛ وظیفه انسانی است


شهردار کرج با اشاره به شروع دومین کارگاه مناسب سازی معابر شهری کرج، اجرای طرح های مناسب سازی برای تسهیل تردد افراد کم توانان و ناتوانان در شهر را نه تنها وظیفه ای مدیریتی، بلکه وظیفه ای شرعی و اخلاقی به دوش مدیران و مسئولان جامعه اسلامی عنوان کرد.
علی ترکاشوند با بیان اینکه وظیفه شهرداری کرج توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات برای همه شهروندان است، افزود: وظیفه شهرداری کرج توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات برای همه شهروندان است.
کسانی که نعمت سلامتی را از دست داده یا کمتر از آن بهره مند هستند، بیش از کسانی که در سلامت کامل به سر می برند، از درگاه خداوند قدردان و شاکرند. آنها به این نکته به خوبی واقفند که اگر خداوند نعمتی را از آدمی دریغ کند، جایگزینی بسیار بهتر به او می دهد که یکی از برترین این نعمت های جایگزین، صبوری و شکرگزار بودن است. وی افزود: البته این محرومیت ها و محدودیت های ایجاد شده برای برخی انسان ها، آزمونی برای مسئولان و متخصصان و مهندسان هم هست تا آنها با دانش و درایت خود محیط زندگی را برای آنهایی که از سلامت کامل برخوردار نیستند یا بر اثر کهولت سن، بخشی از توانمندی های خود را از دست داده اند، فراهم کنند. ترکاشوند گفت: بنابراین ما وظیفه داریم نه تنها برای رفاه حال کم توانان و ناتوانان، که برای ادای دین و قدردانی از خداوند، شرایطی را فراهم کنیم که این افراد در کمال آرامش و امنیت از محیط خود بهره برداری کرده و مشکلی برای زندگی، بخصوص در محیط هایی چون شهرهای بزرگ امروزی، نداشته باشند. شهردار کرج خاطرنشان کرد: امروزه شهرها بسیار گسترده شده و امکانات آنها نیز به همین مناسبت رشد بالایی داشته است. اما متاسفانه حاکمیت افرادی که کمتر با مشکلات جسمانی مواجه بوده و توجه چندانی به این حوزه نداشته اند، مانع از توسعه شهرها و امکانات به گونه ای شده که با نیازهای این گروه ها نیز همخوانی داشته باشد. به گفته این مسئول، بهره گیری همه شهروندان از حقوق مساوی به عنوان اساس و پایه شکل گیری شهرها و اعمال قوانین شهرنشینی بوده و پرداخت مالیات یکی از ضمانت های اجرایی این اصل می باشد. شهردار اضافه کرد: هم اکنون تعداد زیادی از شهرهای جهان به سمت مناسب سازی معابر، امکانات و در مجموع زیرساخت های شهری روی آورده و می کوشند فضاهای شهری را به گونه ای طراحی کنند که در آن سهم همه مردم اعم از سالم، کم توان یا ناتوان در نظر گرفته شود. وی بیان داشت: شهرداری کرج هم به عنوان یکی از دستگاه هایی که حفظ و صیانت از حقوق شهروندی را در اولویت برنامه های خود قرار داده، تلاش کرده است طی سال های اخیر با دعوت از اساتید فن این حوزه، نسبت به آموزش، اطلاع رسانی و اجرای طرح های مناسب سازی اقدام کند؛ برگزاری اولین کارگاه تخصصی مناسب سازی معابر شهری حدود دو سال پیش، با حضور اساتیدی از کشور ژاپن که در این خصوص صاحب نظر و صاحب تجربه و فن لازم می باشند، گامی بلند در این زمینه بود. ترکاشوند خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته و با آموزشی که در قالب این کارگاه به متخصصان و مهندسان شهرداری کرج داده شد، طرح ها و برنامه های مختلفی به انجام رسید و کوشیده شد اصل مناسب سازی معابر و امکانات، بخصوص در همه طرح های عمرانی و ساخت و سازهای شهری مد نظر قرار گیرد. وی با اذعان بر اینکه اگرچه پیشرفت ها در این زمینه مطابق خواست و نیاز شهروندان و شهر نبوده، اضافه کرد: اما حرکت خوبی آغاز شده که سعی داریم با ادامه روند جاری و افزایش فعالیت ها در این حوزه همچون ارائه آموزش های به روز و مطابق با استانداردهای جهانی به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. کلیددار شهر کرج در این خصوص از همکاری معاونت برنامه ریزی و توسعه به عنوان برگزارکنننده این دوره ها و همچنین معاونت فنی عمرانی شهرداری کرج برای اجرای طرح های مناسب سازی تقدیر کرد و ابراز داشت: امیدواریم در آینده شاهد بروز مشکلات بسیار کمتری برای شهروندان کم توان یا ناتوان در استفاده از امکانات و معابر شهری باشیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود