5 تیر 1395
شماره خبر: 165316

نابسمانی تبلیغات شهری در کرج، زیبنده مردم نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نابسمانی تبلیغات شهری در کرج، زیبنده مردم نیست


رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی کرج از برگزاری جلسه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی شهری در فرمانداری کرج خبر داد.
مهدی ابدالی مشاور مدیرکل ورئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی کرج گفت :جلسه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی شهری چهارشنبه گذشته در سالن جلسات فرمانداری کرج برگزار شد. در این جلسه ، مریم قهرمانی عضو شورای اسلامی شهر کرج و نائب رئیس کمیسیون عمران به آشفتگی و نابسامانی موجود در کلانشهر کرج در خصوص تابلوهای تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: کرج به عنوان یک کلانشهر از معدود شهرهایی است که مدیریت واحد شهری آن معنی پیدا نکرده است و مردم بیشترین آسیب را در این خصوص دیده اند. یک فرد را از سازمان فرهنگی مربوطه متولی این امر بدانیم تا مردم بدانند با یک نفر و از یک واحد مشخص در ارتباط هستند. شهری آرامش دارد که زیبا باشد و شهری که زیباست امنیت به مردم می دهد. اما متاسفانه این همه آشفتگی در کرج آرامش را از بین برده است. اگر فردی برای نخستین بار به کرج بیاید، تصور می کند که کرج سازمانی به نامِ سازمان زیباسازی ندارد. قهرمانی با حضور در جلسه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر، با اشاره به اهمیت توصیه ها و پیام های ارائه شده در طراحی بنرها، گفت: جوانان البرزی به دلیل عدم آگاهی مناسب درگیر برخی موضوعات می شوند که با تابلوهای نصب شده در سطح شهر و ارائه پیام های بازدارنده می توان از برخی معضلات جلوگیری کرد و آگاهی لازم را رساند. در روزهای نخست تابستان بنرهایی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح شهر نصب شده است که به پیام های فرهنگی در خصوص این بلای خانمان سوز اختصاص دارد. این در صورتی است که این کار باید از سوی متولی امر یعنی سازمان زیباسازی تحقق یابد.
سردرگمی دارندگان مشاغل برای تبلیغ بِرند با قیمت‌های متفاوت
عضو شورای اسلامی شهر کرج به تجاری بودن بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از استندها و بنرها جنبه تجاری به خود گرفته است که این برای کرج به عنوان ایران کوچک یک افتخار نیست، بلکه یک تهدید محسوب می شود. اگر به شهرهای دیگر کشور سفر کنیم مشاهده می کنیم که همه آن ها از لحاظ آداب و رسوم دارای فرهنگِ واحدی هستند و قطعاً کمتر دچار آسیب می شوند. در کرج به دلیل وجود اقوام مختلف از اقصی نقاط کشور، باید آگاهی سازی صورت گیرد تا مردم با فرهنگ های متفاوت کمتر آسیب ببینند، اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی گیرد.
نائب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کرج در ادامه سخنانش اظهار کرد: کرج به عنوان یک کلانشهر از معدود شهرهایی است که مدیریت واحد شهری آن معنی پیدا نکرده است و مردم بیشترین آسیب را در این خصوص می بینند. به عنوان یک کلانشهر نمی توانیم تابلوهای شهری را مدیریت کنیم. فردی که قصد تبلیغ برند و یا شغل خود را دارد با مبالغ متفاوت و در برخی موارد مبالغ باورنکردنی روبرو می شود و در کلانشهری به نامِ کرج این همه بی نظمی را چه کسی پاسخگو است؟
نابسامانی تبلیغات شهری، زیبنده مردم کرج نیست
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش افزود: به عنوان عضوی از کارگروه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر، تقاضا دارم مانند سایر شهرها آیین نامه و دستورالعملی واحد تنظیم شود تا بتوان با توجه به آن در بخش های مختلف پاسخگو بود. یک فرد را از سازمان فرهنگی مربوطه متولی این امر بدانیم تا مردم بدانند با یک نفر و از یک واحد مشخص در ارتباط هستند. منِ نماینده ی مردم نمی دانم اگر قرار بوده یک پیام فرهنگی در سطح شهر باشد، اما نیست، به چه کسی گلایه کنم! این همه سردرگمی در این شهر اصلا زیبنده مردم کلانشهر کرج نیست. قهرمانی در مقایسه ای اجمالی در خصوص تابلوهای تبلیغاتی در تهران و کرج گفت: در تهران به جز تبلیغاتی که بر روی پل های عابر پیاده و تعداد محدودی استند در سطح شهر که به صورت تجاری تبلیغ می شود، سایر تابلوها ارائه دهنده پیام های فرهنگی است و سازمان فرهنگی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران متولی آن هستند. قطعاً شهری آرامش دارد که زیبا باشد و شهری که زیباست امنیت به مردم می دهد. اما متاسفانه این همه آشفتگی در کرج آرامش را از بین برده است. اگر فردی برای نخستین بار به کرج بیاید، تصور می کند که کرج سازمانی به نامِ سازمان زیباسازی ندارد.
مردم مطالبه گر هستند و ما باید پاسخگو باشیم
عضو شورای اسلامی شهر کرج به عملکرد سازمان زیباسازی از اجاره و نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: باتوجه به دستورالعمل و آیین نامه ای مشخص تکلیف سازه ها و تابلوهای تبلیغاتی مان را مشخص کنیم. تابلوهای سطح شهر یا تجاری هستند یا فرهنگی، این همه سردرگمی برای چیست؟ درآمد سازمان زیباسازی از ١٥٠ سازه و استندی که در اختیار دارد، چه مقدار بوده است؟ این سازمان ٥٠ تابلو را برای مدت زمانِ دو سال یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان اجاره داده است. اگر سازمان زیباسازی چنین درآمدی از اجاره تابلوهای تبلیغاتی دارد، چرا برای حقوق ماهانه کارکنان خود به شهردای متوسل می شود؟ این سازمان به قدری باید قوی و با قدرت ظاهر شود که بحث درآمدزایی آن مشخص شود تا درآمدی که در خصوص اجاره تابلوهای تبلیغاتی به دست می آید، در حوزه ی زیباسازی شهر هزینه شود. نائب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کرج در پایان سخنانش یادآور شد: همه ما به نوعی در حوزه زیباسازی این شهر مسئول هستیم. تندیس و سردیس بدون تعریف قبلی و بدون دیدن آینده آن منطقه در میدان نصب می شود و در زمانِ کمتر از یک سال میدان برداشته می شود و در گوشه ای دیگر نصب می شود و هزینه های بسیاری که متحمل می شود، همه آن ها بیت المال است. مردم مطالبه گر هستند و ما باید پاسخگو باشیم. گاهی اوقات خبرهایی به گوش می رسد که برای اجاره تابلوهای تبلیغاتی پول های نقد در سازمان زیباسازی رد و بدل می شود که این تخلف است. اگر مستنداتی نیز وجود دارد، مسئولان فرهنگی ارائه دهند ما پیگیری خواهیم کرد.
کانون‌های تبلیغاتی را درجه‌بندی کنیم
مهدی ابدالی به اوضاع نابسامان موجود در بحث اجاره تابلوهای تبلیغاتی و اکرانِ بدونِ مجوز بنرها و استندهای شهری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد اکران تابلوهای تبلیغاتی بدون نظارت از سوی بازرس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد و پس از ایجاد مشکلاتی که در طراحی و استفاده از الفاظ غربی و به دور از شئونات اسلامی اتفاق می افتد، نامِ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به میان می آید و سایر نهادها از این مجموعه فرهنگی پاسخ را طلب می کنند. مشاور مدیر کل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج در ادامه سخنانش گفت: بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر تحت نظارت سازمان زیباسازی شهرداری کرج است، اگر این سازمان بتواند تعدادی از این تابلوها را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج اختصاص دهد، خود پاسخگوی اکران و طراحی بنرها و استندها خواهد بود.
دبیر کمیته ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در بخش دیگری از سخنانش درجه بندی کانون های تبلیغاتی سطح شهر را مهم دانست و افزود: برخی از کانون های تبلیغاتی که به تازگی مجوز فعالیت در این حوزه را اخذ کرده اند، در مزایده و مناقصه برای در اختیار داشتن سالانه تابلوهای تبلیغاتی شرکت می کنند که این امر اجحاف در حق سایر صاحبان ایده و کانون های تبلیغاتی است که سالیان بسیار در این حوزه فعالیت می کنند. به همین دلیل درجه بندی کانون های تبلیغاتی نسبت به سالِ فعالیت و تجربه در این امر لازم و ضروری است.
تبلیغات نوشتاری باید مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارا باشد
مدیر بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با حضور در این جلسه گفت: معضلات بسیاری در رابطه با تبلیغات شهری داریم. هر نهاد در استان که دارای حوزه فرهنگی است به صورت مستقل عمل می کند، اما مرجعی که می تواند قانونگذار و متولی مسایل فرهنگی در جامعه باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در استان اداره کل و در شهرهای دیگر ادارات وابسته است.
علی اکبر پور جباری به طراحی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر که بدون مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اکران می شوند اشاره کرد و گفت: تبلیغ نوشتاری بل سنتر به دلیل استفاده از الفاظ بیگانه ممنوع شد. این تبلیغ بدون اخذ مجوز در خصوص نامِ آن، اکران شده است. بارها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری هایی به اداره کل البرز داده شده که باید تبلیغ این گونه کلمات نوشتاری در سطح شهر ممنوع شود. هر فرد در هر مجموعه باید برای اکران از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اخذ کند.
کرج نیازمند آیین نامه مشخص در امر تبلیغات محیطی است
مدیر مسئول کانون دیباگران، با تجربه فعالیت در شش استان در خصوص تبلیغات شهری و وجود مشکلات بسیار در کرج در مقایسه با سایر شهرها گفت: متاسفانه شهر کرج با مشکلات بسیاری روبروست که می توان این مشکلات را به سه دسته تقسیم کرد. نخست اینکه سازه های تبلیغاتی در سطح شهر مشخص نیستند. پل ها تنها رسانه ی تبلیغاتی در شهر هستند که به صورت دو منظوره ارائه می شوند، هم تبلیغات بر روی آن ها انجام می شود و هم استفاده عموم از آن ها می شود. متاسفانه در کرج هیچ آیین نامه مشخص و مدونی در خصوص نوع تبلیغات، یکسان سازی و رنگ آمیزی تابلوها مشخص نشده است. حمید زارع به دومین مشکل در خصوص تابلوهای تبلیغاتی کرج اشاره کرد و گفت: وضعیت تبلیغاتی شهر کرج در برخی مناطق نازیبا و با وجود ٨ بنر و تبلیغ باعث ایجاد اغتشاشات بصری شده است. این مشکل در میدان طالقانی، میدان جمهوری و میدان امام حسین (ع) مشهود است. اگر آیین نامه ای مدون طراحی شود، این مشکل برطرف می شود. مثلاً در شهرهای دیگر این لحاظ شده است که از هر سه سازه تبلیغاتی یکی از آن ها حتما باید فرهنگی باشد. وی در سومین بخش از سخنانش افزود: عدم وجود متولی واحد در امر بهره برداری، عدم نظارت صحیح بر جانمایی ها و عدم وجود آیین نامه اجرایی ساماندهی، سه مشکل اساسی در خصوص سازه های تبلیغاتی در کرج است.
قانون هست، در اجرا مشکل داریم
قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج با حضور در این جلسه گفت: با توجه به تبصره ٦ از ماده ٩٦ قانون شهرداری ها، کلیه فضاهای شهری مانند پارک ها، معابر و حتی بدنه های شهری در اختیار شهرداری است. در گذشته نیز براساس بند ٢٧ ماده ٥٥ شهرداری ها نیز، الصاق هر گونه تبلیغات و پوستر بدون اجازه شهرداری ممنوع است و متولی را شهرداری اعلام کرده است. قانونگذار اختیارات داده است و قوانین بسیار خوبی هم از گذشته تا امروز داریم، اما متاسفانه امروز در اجرا دچار مشکل هستیم. اصغر نصیری در ادامه گفت: بخش اعظمی از سازه های تبلیغاتی در اختیار سپاه، ستاد نمازجمعه، هیئات مذهبی، هیات انصار و ... است که اگر به تفاهم نامه قبلی، فی مابین این هیئات و شهرداری نگاه کنیم، تمامی آن ها براساس رسالت های فرهنگی و مذهبی به آن ها داده شده است. هر کسی که می خواهد کارِ فرهنگی انجام دهد باید براساس وظایف و رسالت های مندرج در اساس نامه اقدام کند. این مسئول در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در بسیاری موارد و باتوجه به مناسبت های مختلف هر نهاد دولتی سازه ای برای انتقال پیام و یا تبلیغ برنامه ی فرهنگی خود از شهرداری درخواست دارد، اگر هر اداره درخواست جداگانه ای داشته باشد، قطعاً این نابسامانی ادامه خواهد داشت. ساماندهی این کار متولیِ واحدی را طلب می کند که امیدواریم به این مهم دست یابیم.
هر استند باید شناسنامه داشته باشد
نماینده فرماندار با حضور در این جلسه، ضمن ابراز نگرانی از اوضاع نابسامان تبلیغات محیطی در کرج گفت: وضعیتی که امروز کرج در خصوص تبلیغات شهری با آن روبروست، شرایط مناسبی نیست. استندهای سطح شهر هیچ شناسنامه ای ندارند و اطلاعاتی در خصوص اینکه استند برای تبلیغ چه کاری، در چه ابعادی، در چه شرایطی و در چه زمانِ مشخصی می تواند تبیلغات داشته باشد، ذکر نشده است. هر استند باید شناسنامه داشته باشد تا هر فرد به خود اجازه ندهد با نصب داربست، بِرند خود را تبلیغ کند. محمد فروغی اجرای درست آیین نامه را ملاکِ ساماندهی به این امر دانست و اظهار کرد: تعداد استندهای سطح شهر و کاربرد هر کدام از آن ها در آیین نامه تدوین شود تا با اجرای درست آن بتوانیم به ساماندهی تبلیغات شهری کمک کنیم. در منطقه ای از شهر شاهد وجود استندی استاندارد هستیم، اما در گوشه و کنارِ آن بنرهای کوچکی را می بینیم که با داربست نصب شده اند. مریم قهرمانی عضو شورای اسلامی شهر کرج، مهدی ابدالی مشاور مدیرکل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج، اصغر نصیری قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج، حمید کریمی رئیس اتاق اصناف استان البرز، محمدرضا قربانی قائم مقام سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری کرج، محمدرضا داورپناه از صدا و سیمای البرز، حمید زارع مدیر مسئول کانون دیباگران، مهدی مشایخ از اداره اماکن، علی اکبر پورجباری مدیر بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و جمع دیگری از مسئولان در جلسه ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی شهری حضور داشتند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود