29 فروردین 1395
شماره خبر: 161341

گسترش سرمایه گذاری خارجی در البرز پس از برجام

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

گسترش سرمایه گذاری خارجی در البرز پس از برجام


افزایش تولید داخلی لازمه دستیابی به اهداف اقتصادی مقاومتی است كه ایجاد اشتغال را نیز به دنبال دارد و رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه گذاری در بخش های مختلف و جذب سرمایه های خارجی نیز از راه های حصول به نتیجه مطلوب در این زمینه است.
مشاركت هیات های سرمایه گذار خارجی آثار مثبتی را در بردارد و علاوه بر تامین مالی پروژه ها، با انتقال فناوری روز دنیا به ایران اسلامی نیز همراه است. استان البرز نیز از غافله جذب سرمایه گذاران خارجی پس از فرجام خوش برجام با گشوده شدن درهای لغو تحریم ها، عقب نمانده و مسئولان استان با دعوت از هیات های خارجی ظرفیت های البرز برای سرمایه گذاری را معرفی می كنند تا از این طریق توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر را شاهد باشند. با آغاز سال جدید و پس از برنامه ریزی های متعدد برای تحقق شعار سال، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، با تشكیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز در روزهای ابتدای سال امروز شاهد حضور و رفت و آمدهایی از هیات های مختلف خارجی دراین استان هستیم كه مسئولان در تلاش هستند با معرفی پتانسیل های آن زمینه سرمایه گذاری هرچه بیشتر خارجی را با هدف اشتغال و توسعه صادرات فراهم كنند. در سال های اخیر با ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی و قانون جلب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، زمینه افزایش مشاركت بخش خصوصی در امر سرمایه گذاری و جذب سرمایه های خارجی فراهم گشته واستان البرز با برخورداری از توانایی های بالای صنعتی، كشاورزی و گردشگری در صورت تنظیم راهبردهای مناسب اقتصادی می تواند از ظرفیت های قانونی ایجاد شده در جهت جذب سرمایه های داخلی و خارجی ایفا نقش كند. مدیر كل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری البرز در این زمینه گفت: بعد از باز شدن فضای سرمایه‌گذاری به بركت برجام شركت‌های بزرگ صنعتی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در استان دارند. وی حجم سرمایه گذاری های خارجی مصوب پس از برجام را كه از سوی طرف آلمانی و درقالب دو شركت نیروگاه خورشیدی ابهر و ابنیه مقاوم آریا صورت گرفته را 173 میلیون یورو اعلام كرد. صمد بهزاد افزود: امسال شركت‌های بزرگ صنعتی و سرمایه گذاری به منظور حضور و فعالیت اقتصادی در كشور وارد استان شدند و با اعزام نمایندگان خود نسبت به طرح موضوع و نحوه سرمایه گذاری اقدام به مذاكره كرده كه حاكی از آن است این تحرك اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای بیشتر شده است. وی ادامه داد: با توجه به رویكرد دولت تدبیر و امید مبنی بر تقویت بخش خصوصی و از طرفی توجه ویژه به منویات رهبر معظم انقلاب در مقوله اقتصاد مقاومتی و با عنایت به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا در این استان، برای جلب و جذب سرمایه گذاران، رونق اقتصادی و رسیدن به رشد 8 درصدی در برنامه توسعه ششم با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برنامه ریزی شده است. وی از منطقه ویژه اقتصادی پیام به لحاظ موقعیت استراتژیك از جمله نزدیكی به پایتخت (40 كیلومتری تهران) و قرار گرفتن در مراكز مهم تولید و مصرف كالا و خدمات و مجاورت داشتن با مراكز اقتصادی، صنعتی، كشاورزی و ارتباط مستقیم با شاهراه‌های مهم ارتباطی كشور(هوایی، زمینی، ریلی) به عنوان مكان مناسبی برای سرمایه‌گذاری خصوصی داخلی و خارجی است كه با تسهیل قوانین منطقه ویژه باعث ایجاد تحول اقتصادی در منطقه و كشور شده و خواهد شد. وی تاكید كرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان یكی از اصلی ترین مولفه ها در همه بخش ها و واحدهای تجاری، صنعتی، معدنی و كشاورزی مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: خوشبختانه بسترهای مطلوبی در این استان وجود امده و با اقبالی كه از سرمایه گذاران خارجی شاهد هستیم، اینك این ما هستیم كه گزینه های سرمایه گذاری را پیشنهاد می دهیم.
بهزاد خاطرنشان كرد:پس از برجام 10 هیات سرمایه گذار خارجی از كشورهای انگلستان ، ژاپن ، هلند ، ایتالیان ، لهستان ، تركیه ، كره جنوبی ، و ایرلند به استان البرز سفر داشته اند .
مدیركل دفتر هماهنگی اقتصادی و امور بین الملل استانداری البرز گفت: تامین مالی پروژه های صنعتی ، تجهیزات پزشكی و قطعه سازی ، صنایع دارویی و بهداشتی ، غذایی ، مكمل های خوراك دام و طیور ، صنعتی و صنایع وابسته به مواد غذایی ، پلاستیك ، فناوری اطلاعات ، احداث نیروگاه خورشیدی ، تولید انرژی و صفحات خورشیدی ، تولید قالب ماندگار سازه بتنی از زمینه های فعالیت این هیات های سرمایه گذ ار خارجی به شمارمی رود . وی اضافه كرد: درسال جدید نیز شاهد حضور هیات هایی از آلمان و استونی بودیم كه تمایل به سرمایه گذاری در بخش های حمل و نقل ریلی ، هتل ، ساخت بیمارستان ، الكترونیك و برق داشته اند . بهزاد تاكید كرد: پس از تبیین برنامه ها و اهداف استان البرز در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی هیات های مذكور پذیرفتند كه انجام هرگونه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی در این استان مستلزم ورود دانش فنی و انجام سرمایه گذاری مشترك یا مستقیم است .

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود