19 تیر 1395
شماره خبر: 166029

دولت شعار نمی دهد، عمل می کند

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

دولت شعار نمی دهد، عمل می کند


استاندار البرز با بیان اینکه دولت شعار نمی دهد بلکه عمل می کند، تصریح کرد: عده ای تلاش می کنند با ناشکری عملکرد دولت را جلوه دهند و در این بین نقش خطیر رسانه ها در انعکاس عادلانه خدمات دولت بسیار خطیر است.
سیدحمیدطهائی" در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که باحضور« دکتر نعمت اله رضایی معاون امور زیربنایی معاونت مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری»،معاونان، مشاوران و جمعی از مدیران کل استان در سالن شهدای دولت برگزار شد، ضمن قدردانی از نگاه ریاست جمهوری به روستاها و اقدامات انجام شده در راستای رفع محرومیت زدایی گفت: اداره کل امور روستایی استان نیز از بدو امر نگاه ویژه ای به روستاهای استان داشته است. وی با تأکید بر اینکه دولت شعار نمی دهد بلکه عمل می کند،افزود: اقدامات دولت در ساحت روستاها بمنظور ترغیب روستانشینان به حضور در روستا تا کنون از روند مثبتی برخوردار بوده است.
با تضعیف چارت اداره کل روستایی بخشی از کارها روی زمین می ماند
طهائی در بخش دیگری با اظهار گلایه از تغییر در چارت سازمانی استانداری ها گفت: اخیراً اتفاقی افتاده که بنظرم خوب نبود که چارت سازمانی استانداری ها را کم کنیم و به گونه ای باشد که دو اداره کل روستایی و شوراهای روستاها حذف شود چرا که این ادارات بصورت مستقیم به روستاها خدمت رسانی می کردند و اکنون در حد معاون اداره کل تضعیف شده اند. با گرفتاری هایی که شهرها، شهرداری و شوراهای شهرها دارند و تبدیل آنها به یک معاونت بخشی از کارها روی زمین باقی خواهد ماند.
روابط عمومی ها در تغییر چارت استانداری ها تضعیف می شوند
استاندار البرز با اشاره به اظهارات دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری مبنی بر کوک شدن برخی تبلیغات زودهنگام و همزمان با آن وضعیت تبدیل شدن روابط عمومی های استانداری ها به اداره کل گفت: این وضعیت در شرایطی ایجاد می شود که روابط عمومی ها نقش خطیری در تبیین برنامه های دولت و پاسخگویی به جو سازی های نابه حق علیه دولت دارند. وی با انتقاد به اینکه تلاش های دولت بابرخی ناشکری ها جلوه داده می شود و اشاره به نقش خطیر رسانه ها در انعکاس عادلانه خدمات دولت افزود: انعکاس خدمات دولت به گونه ای است که زحمات و تلاش های خادمان سیستم اجرایی زیر سوال می رود. این وضعیت در شرایطی ایجاد می شود که روابط عمومی ها نقش خطیری در تبیین برنامه های دولت و پاسخگویی به جو سازی های نابه حق علیه دولت دارند.
واحدهای تولیدی استان را فعال نگه داشته ایم
وی در بخش دیگر با اشاره به تلاش دولت جهت رفع گره کور اشتغال در کشور گفت: اهتمام دولت برای فعال ماندن چرخ واحدهای تولیدی است،طبق آماری دو هفته پیش از سوی معاونت وزارت صنایع، معادن اعلام شد، 114 واحد در کشور تعطیل می شود اما در استان البرز علیرغم گرفتاری ها واحدهای تولیدی را فعال نگه داشتیم. طهائی با اذعان به اینکه باید در شرایط بهتری قرار داشته باشیم، گفت: شرایط بهتر فرصتی را مهیا می سازد تا مدیران کارآفرین برای گسترش چرخه تولید، به دنبال جوانان باشند و استعدادهای تحصیل کردگان استان در خدمت تولید استفاده شود. وی با انتقاد به اینکه تلاش های دولت بابرخی ناشکری ها جلوه داده می شود و اشاره به نقش خطیر رسانه ها در انعکاس عادلانه خدمات دولت افزود: انعکاس خدمات دولت به گونه ای است که زحمات و تلاش های خادمان سیستم اجرایی زیر سوال می رود.
جاده های استان توان و کشش لازم را ندارد
موضوع یکطرفه شدن جاده چالوس و ترافیک سنگین محورهای مواصلاتی از دیگر محورهای سخنان طهائی بود. استاندار البرز گفت: ظرف مدت سه روز اخیر شاهد تحمیل بار ترافیکی فزاینده ای به جاده های استان بودیم که با برنامه ریزی بیشتر می توان خدمات مطلوب تری را به هم میهنان ارائه داد.
حضور فعال تیم های امدادی تعطیلات اخیر در محورهای استان
وی با اشاره به اینکه در تعطیلات عید فطر شاهد حضور شبانه روزی تیم های امدادی در محورهای مواصلاتی استان بودیم،افزود: مسئولان امر تا پاسی از نیمه شب در میدان کنار مردم حضور جدی داشتند.
وی با اشاره به اینکه در تعطیلات اخیر چهار باند، راه های منتهی به شمال کشور در البرز مملو از ترافیک بود،افزود: واقعیت آن است که با وجود تمام تلاش هایی که انجام می شود و باید به آن اذعان داشته و قدردانی نمود، اما دیگر جاده های استان توان و کشش لازم را ندارد و مصداق عینی آن هم توقف و معطلی 12 ساعته در جاده های این استان بود. وی ادامه داد: اکنون 64 درصد مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز اجرایی شده و مابقی مصوبات نیز درحال اجرایی شدن است. استاندار البرز افزود: 56.6 میلیارد تومان برای فرصت های شغلی روستایی در این استان اختصاص خواهد یافت که به کارگاه های کوچک و متوسط تعلق می گیرد. طهائی گفت: دراین نشست با توجه به اهمیت گزارش منابع طبیعی در حوزه اقتصاد مقاومتی موضوعات بیابان زدایی، گردو غبار، خاک های زراعی مرغوب که درمعرض خطر قرار گرفته نیز با اجرای طرح های آبخیزداری مورد توجه قرار گرفت.
ایجاد 173 هزار شغل در روستاهای کشور
معاون امور زیربنایی معاونت مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری نیز در این جلسه اعلام کرد: ایجاد 173 هزار شغل جدید در روستاهای کشورطی مدت پنج سال در برنامه کاری دولت قرار گرفته است. دکتر نعمت اله رضایی افزود: اگرچه دراین زمینه دستگاه های اجرایی 207هزار و941 شغل را متعهد شده اند اما تمام تلاش خود را برای اجرای به سرانجام رساندن حداقل 173 هزار شغل به کار خواهیم بست. وی گفت:درسال 93، تعداد 116 هزار شغل در حوزه ایجاد اشتغال پایدار روستایی داشتیم که افزایش نرخ مشارکت اقتصادی روستاییان 39.1درصد دراین سال بوده است.
وی اضافه کرد: برای افزایش سهم اقتصاد روستا از تولید ناخالص داخلی کشور ،اعمال سیاست های لازم برای افزایش سهم ارزش افزوده دربخش های عمده اقتصادی و جذب در اقتصاد روستا ، افزایش سرمایه گذاری ،بهبود بهره وری و متنوع سازی فعالیت های اقتصادی در روستاها مورد توجه قرار گرفته است.
ایجاد بسته حمایتی روستاها
رضایی خاطرنشان کرد:برای ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار بسته های حمایتی از جمله اصلاح سهم تسهیلات بانکی،افزایش بهره وری بخش های اقتصادی ، مشاغل متنوع در سطوح خرد و خانگی به تفکیک مناطق ، تصویب طرح های اشتغالزای خرد و خانگی ،ارائه آموزش های مهارتی و نیازهای آموزشی مناطق مورد توجه قرار گرفته است. معاون امور زیربنایی معاونت مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: درقانون بودجه سال 95براساس تبصره 16 به دولت اجازه داده می شود برای تسریع در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به منظور تامین اعتبار مورد نیاز پروژه های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی علاوه براعتباراتی که در بودجه دستگاه های اجرایی منظور شده نسبت به استفاده از منابع بودجه حداکثر تا 10 درصد اعتبارات هزینه ای (به استثنای فصول اول و ششم )و پنج درصد اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای را به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تامین اعتبار مورد استفاده قرار دهد.
وی یادآورشد: همچنین هیات وزیران در ضوابط اجرایی بودجه سال 95 دستگاه های اجرایی را مکلف کرده تا طرح های ستاد اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده و منابع مالی لازم را دراین زمینه تامین کند.
رضایی ادامه داد: در استان البرز نیز دستگاه های اجرایی برای پروژه های ارتقاء تولید ،توسعه اشتغال پایدار در دشت ها و مناطق روستایی خواهند داشت و تفاهم نامه هایی در سطح ملی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: از 80 میلیون نفر جمعیت کشور 21 میلیون نفر کار می کنند درواقع یک نفر کار می کند و چهار نفر مصرف کننده هستند که باید نرخ مشارکت در مواردی که نیاز است افزایش یابد و جمعیت غیرفعال را به فعال تبدیل کرد. این مسئول افزود: نرخ مشارکت زنان در روستاها 12 درصد است که از مولفه های مهم و کمک کننده دراین زمینه به شمارمی رود و اکنون افزایش سرمایه گذاری های دولتی و غیردولتی مورد توجه قرار گرفته است. رضایی گفت: باید تسیهلات و تشویق های خاصی را برای جذب سرمایه های خرد و کلان داشت و افراد نیز باید آموزش ببینند و از سوی دیگر جامعه روستایی یک ساختاری است که 50درصد آن در بخش کشاورزی هستند و سهم اشتغال را باید متناسب با پتانسیل ها مد نظر قرار داد. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حساب اقتصاد روستا مورد توجه قرار گرفت و بیش از 50درصد پهنه کشور را روستاها تشکیل می دهند که در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارند.
اختصاص 200 میلیارد ریال به استانها
رضایی ادامه داد: اکنون طی تفاهم نامه ای با بنیاد مستضعفان قرار شده تا درهر استان 200میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی به طرح های اولویت دار اختصاص یابد که صندوق توسعه ملی نیز با پنج هزار میلیارد ریال به کمک این بخش آمده است.وی تاکید کرد: تسهیلات ارزان قیمت دربخش های کشاورزی و صنعت و تسهیلات ارزان قیمت در تهیه تجهیزات و وسائل از دیگر مواردی است که دراین زمینه مورد توجه قرار گرفته است. وی یادآورشد: در استان البرز نیز سه هزارو 271 شغل در حوزه روستایی پیش بینی شده است.
اجرایی شدن 33 مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در ابتدای این جلسه از اجرایی شدن 33 مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز در سالجاری خبر داد. ذبیح الله قائمی افزود: از این بین سی و یک عضو(دستگاه) پاسخگو داریم و دستگاه هایی که برنامه ملی آنها ابلاغ شده 22 دستگاه هستند که از بین آنها 17 دستگاه برنامه های خود را ارائه دادند که برنامه های 2 دستگاه قابل سنجش نیست.
وی اضافه کرد: 9 دستگاه در استان نیز برنامه ملی ندارند که برنامه های ارائه داده آنها قابلیت سنجش ندارد. قائمی گفت: دستگاه های خارج از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 22 دستگاه هستند، 2 دستگاه برنامه ارائه داده اند. وی افزود: تا کنون در ستاد اقتصاد مقاومتی استان 52 مصوبه مطرح شده که 33 مصوبه آن اقدام و 9 مصوبه در دست اقدام می باشد؛ در این بین 10 مصوبه نیزعلیرغم مکاتبات پاسخگو نبوده اندکه 6 مورد مربوط به تملک دارایی است. قائمی گفت: برون سپاری فعالیت های تصدی گری، خدمات الکترونیکی و غیر حضوری، بروز رسانی آمار و اطلاعات بنگاه ها از اقدامات انجام نشده است که در دست پیگیری قرار دارد. وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد دستگاه ها هر دو هفته باید گزارش عملکرد خود را ارائه دهند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: استفاده از ظرفیت نخبگان و دانش آموختگان در حوزه های مالی، اقتصادی و عمرانی مورد تأکید استاندار در این ستاد است. وی افزود: کمک دستگاه ها به صدا و سیمای استان برای فرهنگسازی اقتصاد مقاومت،استفاده از ظرفیت دوره های آموزشی زمانبندی شده توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مورد توجه می باشد. در ادامه این جلسه چگونگی ارائه تسهیلات در روستاها توسط رضایی' معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تشریح شد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی خود را گزارش داد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود