15 مرداد 1393
شماره خبر: 126894

اتحاد مثلث براي نسل کشي و نقص حقوق بشر دوستانه در غزه

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

اتحاد مثلث براي نسل کشي و نقص حقوق بشر دوستانه در غزه


باتجاوز و يورش وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه غزه که به بهانه کشته شدن سه نوجوان اسرائيلي در منطقه الخليل آغاز و تاکنون منجر به شهادت و زخمي شدن هزاران فلسطيني که 80 درصد آنان کودکان خردسال و زنان هستند شده است..
جهان بار ديگر شاهد تجاوز، جنايت، کشتار وحشيانه زنان و کودکان، قتل و عام، نسل کشي و پاکسازي قومي در اين منطقه شده و متأسفانه اين اقدامات با سکوت و حمايت معنا دار کشورها و سازمان هاي بين المللي مؤثر همراه بوده است. از 17 تيرماه که آغاز درگيري ها مي باشد رژيم اشغالگر قدس با شروع عملياتي تحت عنوان «صخره سخت» به صورت آشکارا مجموعه فراواني از مصاديق نقض حقوق بشر و بشر دوستانه را مرتکب شده است ، چرا که با اشراف به اصول ، موازين و کنوانسيون هاي ناظر بر حقوق مخاصمات مسلحانه در حقوق بين الملل مي توان بر تمامي مصاديق نقض حقوق بشر و بشر دوستانه اعم از نقض حقوق زنان ، کودکان ، غير نظاميان و ... توسط رژيم صهيونيستي در غزه دست تأييد گذاشت . البته نبايد فراموش کرد که جنايت و تجاوز رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه قبلاً نيز در سال 2008 به مدت 22 روز تحت عنوان «عمليات سرب گداخته» و در سال 2012 به مدت 8 روز تحت عنوان «عمليات ستون ابر» صورت گرفت و در مجموع اين دو عمليات تعداد 1463 فلسطيني که اکثريت آنها زنان ، کودکان ، سالمندان و شهروندان غير نظامي بودند به شهادت رسيدند . جداي از دلايل و اهداف تجاوز اخير رژيم صهيونيستي به غزه که مي توان آنها را به دلايل داخلي ، منطقه اي ، و بين المللي و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تقسيم بندي کرد و در اين مبحث مجالي براي بازگو نمودن آنها نيست نقض آشکار حقوق بشر دوستانه اصول اوليه حقوق مخاصمات مسلحانه توسط اين رژيم غاصب کاملاً مشهود و قابل تأمل است از جمله اين نقض ها مي توان به موارد ذيل اشاره کرد:
- اصل «محدوديت» ؛
منظور از اين اصل در حقوق مخاصمات مسلحانه اين است که بکارگيري سلاح هايي که آسيب و جراحات بيش از حد لازم و غير ضروري به همراه دارند ممنوع است؛ اين در حاليست که رژيم صهيونيستي در تمامي نبردهاي خود به ويژه عمليات «صخره سخت» از سلاح هايي در غزه استفاده مي کند که مطابق موازين بين المللي نبوده است و اصل محدوديت به کارگيري سلاح هاي آتش زا را رعايت نکرده است و در نتيجه به صورت کاملاً آشکارا حقوق بشر دوستانه را نقض کرده است .
- اصل «تناسب» ؛
اين اصل اشاره دارد به اينکه در هنگام حمله به اهداف نظامي ، غير نظاميان و اموال غير نظامي بايد در برابر صدمات اتفاقي و يا جانبي تا حد امکان محفوظ بمانند و اندازه صدمات و آسيب هاي ناشي از يک حمله در مقايسه با آنچه از آن انتظار مي رود يکسان باشد . در حمله نظامي رژيم اشغالگر قدس به غزه نسبتي بين اهدافي که اين رژيم اعلام کرده است و سطح تخريب ها وجود ندارد .
- اصل «تفکيک يا تمايز» ؛
در مخاصمات مسلحانه طبق حقوق مخاصمات مسلحانه مي بايست بين اهداف نظامي و غير نظامي تفکيک صورت گيرد و اموال و اشياء غير نظامي نبايد مورد هدف و حمله قرار گيرند . اين اصل نيز توسط رژيم صهيونيستي در حمله نظامي به غزه کاملاً نقض شده است ، چرا که اماکن مسکوني ، اماکن آموزشي ، بيمارستان ها ، پناهگاه ها و حتي اماکن تحت حمايت و کنترل سازمان ملل نيز مورد حمله نظامي قرار گرفته اند .
رژيم صهيونيستي قبل از حملات خود اعلام کرد که از جمله اهدافشان در حملات نظامي اين است که اعضاي حماسي را منهدم کنند ، اما بديهي است که وقتي غزه از متراکم ترين مناطق دنياست و مقامات حماس در داخل مردم و مشترک با مردم هستند ، چنانچه قصد حمله به آنان باشد تمايزي بين نظاميان و غير نظاميان ايجاد نمي شود و به همين دليل است که اعضاي خانواده ها به صورت دسته جمعي در حملات رژيم صهيونيستي به غزه شهيد مي شوند اين در حاليست که علاوه بر اصل تمايز طبق اصول اوليه حقوق مخاصمات مسلحانه ملي نه تحت هيچ شرايطي نمي توان عليه اهداف نظامي که در داخل مراکز تجمع غير نظاميان واقع شده اند مگر زماني که نظاميان و غير نظاميان بوضوح از هم متمايز باشند از سلاح ها و بمب هاي آتش زا که از هوا پرتاب مي شوند استفاده کرد .
- اصل «ضرورت نظامي»
طبق حقوق مخاصمات مسلحانه هر فعاليت نظامي بايد بر اساس دلايل نظامي توجيه شده باشد ، فعاليت و حمله نظامي که فاقد ضرورت نظامي باشد ممنوع است ؛ رژيم صهيونيستي به بهانه مرگ سه اسرائيلي در الخليل که تا کنون مسئوليت آن را هيچ کس يا گروهي حتي حماس به عهده نگرفته است حمله نظامي کاملاً نا متناسب را عليه غزه آغاز کرده است ؛ شايد گروهي ديگر مرتکب اين عمل شده و يا دسيسه خود رژيم صهيونيستي باشد و رژيم اشغالگر قدس به بهانه آن در حال مجازات تمامي مردم فلسطين و پاکسازي قومي است و بايد در قالب جنايت جنگي و عمل جنايي مورد بررسي قرار گيرد .
نا گفته نماند رژيم صهيونيستي در تاريخ 6 جولاي 1951 کنوانسيون هاي چهارگانه ژنو را پذيرفته است اين در حالي است که در نبرد اخير بندهاي ماده 3 مشترک اين کنوانسيون ها ، ماده 27 کنوانسيون چهارم ژنو ، ماده 14 کنوانسيون سوم ژنو ، فصل دوم از بخش سوم پروتکل اول الحاقي به کنوانسيون هاي ژنو (شامل موارد 76 ، 77 و 78) که عمدتاً مربوط به حقوق زنان ، کودکان و غير نظاميان هستند را به صورت آشکارا نقض کرده است در نتيجه مي توان اين رژيم غاصب را متجاوز تلقي کرد و مقامات آن را به عنوان جنايتکار جنگي تحت تعقيب قرار داد و در دادگاه هاي بين المللي محاکمه کرد .
جنايات و وحشيگريهاي رژيم صهيونيستي که هر از چند گاهي با بهانه اي خاص و يا نام جعلي «دفاع مشروع» عليه غزه صورت مي گيرد برگ ديگري بر نقض حقوق بشر دوستانه در مخاصمات مسلحانه را بر دفتر حقوق بين الملل و روابط بين الملل اضافه مي کند و در عين حال متأسفانه شاهد هستيم که سازمان هاي بين المللي به ويژه شوراي امنيت سازمان بين الملل در اين خصوص از تمام و ظايفي که بر عهده دارند شانه خالي کرده و سکوت اختيار مي گيرند و گويي حقوق بشر در تمام دنيا مصداق دارد بجز مواردي که منافع قدرت هاي بزرگ دنيا بويژه آمريکا اقتضا مي کند .
با نقض فاحش حقوق بين الملل و کشتار مردم غزه توسط رژيم صهيونيستي و سکوت سازمان ملل و مراکز به اصطلاح مدافع حقوق بشر به نظر مي رسد که تعريف کشورهاي غربي و مراکز جهاني تحت نفوذ آنها از واژه «بشر» متفاوت از تصور و تعريف افکار عمومي دنياست و امثال ملت فلسطين ، عراق ، افغانستان و ... شامل آن نمي شوند .
در عرصه بين المللي تجاوز ، نسل کشي جمعيت غير نظامي و پاکسازي قومي توسط رژيم صهيونيستي از يک طرف از سوي مقامات آمريکايي به زعم نگراني آنها در زمينه حقوق بشر در سراسر جهان به خاطر نفوذ و قدرت بي مانند لابي اسرائيل در دولت و دولت مردان آمريکا ، مورد تأييد قرار گرفته و از آن حمايت مالي و تسليحاتي و سياسي مي کند و از طرف ديگر سازمان ملل به دليل عدم اتخاذ يک راه حل براي پايان دادن به نسل کشي در غزه و سکوت معني دار و همچنين عدم استقلال اين سازمان در برابر نظام سلطه که خود توسط لابي اسرائيل اداره مي شود با سکوت معني دار چراغ سبز و حمايت خود را نشان داده است .
سکوت کشورها و سازمان هاي مؤثر بر سياست هاي رژيم صهيونيستي به ويژه آمريکا و سازمان ملل نشان مي دهد که نبرد اخير بخشي از يک پازل خطرناک سياسي براي منطقه خاورميانه و اتحاد سه جانبه بين سازمان ملل ، رژيم صهيونيستي و آمريکا براي نسل کشي و پاکسازي قومي در غزه است .
فرجام سخن :
در خصوص نقض فاحش حقوق بشر و بشر دوستانه در غزه بايد اذعان داشت که اين اقدامات رژيم صهيونيستي هم جنايت جنگي است و هم جنايت عليه بشريت و هم مصداق تجاوز است جنايت جنگي است ، چرا که هيچ يک از اصول حقوق بشر و حقوق مخاصمات مسلحانه در آن رعايت نمي شود و اين رژيم دست به نسل کشي ، پاکسازي قومي و کشتار غير نظاميان زده است جنايت عليه بشريت است ، چرا که پتانسيل اين را دارد که از محدوده ي منطقه اي غزه فراتر رود و مشمول مناطق ديگر و نقاط ديگر جهان بويژه منطقه خاورميانه شود و تجاوز است چرا که اين رژيم شروع کننده حمله و آغاز گر اين حمله نظامي است .
اين جنايات و نقض آشکار حقوق بشر دوستانه آنچنان آشکارا ، فاحش ، زشت و غير انساني است که صداي اعتراض برخي گروه هاي مدافع حقوق بشر و صلح را در سراسر جهان به ويژه غرب بلند کرده است و اميد است اين جنبش هاي اعتراضي مدافع صلح و حقوق بشر هر چه بيشتر فعال شده و عليه اين تراژدي غم بار در غزه موضع گيري کند تا از اين طريق از ادامه کشتار مردم غزه و تخريب اين منطقه جلوگيري کرده و با اطلاع رساني و تحليل اهداف شوم نظام سلطه و استکبار جهاني را از اين جنگ افروزي افشا نمايند .
در حال حاضر که سازمان ملل بر خلاف سال هاي گذشته که با سکوت خود حملات به غزه و فلسطيني ها را تأييد مي کرد ، اين بار عملا ً و با اختيار تام ، به جنگ فلسطيني ها آمده است و آمريکا به عنوان رئيس شوراي امنيت ، صريحا ً از حملات نظامي و نسل کشي و نقض حقوق بين الملل رژيم صهيونيستي در غزه حمايت مي کند و اين سازمان به مرکزي براي جاسوسي براي رژيم اشغالگر قدس تبديل شده است اين وظيفه حقوقي و قانوني نهادهاي حقوق بشري ، سازمان هاي بين المللي ، NGO ها و به خصوص رؤساي کشورهاي اسلامي است که بايد با يک هم انديشي جامع و اقدامات عملي مداخله کنند و به اين لجام گسيختگي و تجاوزگري هاي رژيم غاصب و اشغالگر قدس پايان دهند .
نگارش:سروان حميد عظيمي «کارشناس ارشد حقوق بين الملل و رئيس مرکز اطلاع رساني و ارتباطات فرماندهي انتظامي استان البرز»

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود