1 آذر 1393
شماره خبر: 132154

توانايى شناخت و اقدام آگاهانه منجر به کارایی و تحرک در روابط عمومی می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

توانايى شناخت و اقدام آگاهانه منجر به کارایی و تحرک در روابط عمومی می شود


روابط عمومى یکی از زیرشاخه های رشته علوم انسانی است که رشد و گسترش آن با توسعه روزافزون ارتباطات و اطلاعات گره خورده است.
با نگاهی به جایگاه مجموعه روابط عمومى در سازمانها و نهادهای اداری می توان اذعان داشت؛ این رشته (یا هنر) در کشورمان بسیار مورد غفلت واقع شده و به تبع آن نیز در جایگاهی که باید قرار ندارد. این درحالیست که روابط عمومی در عصر ارتباطات و اطلاعات که جامعه مسیر تحول و تكامل را در لحظه طی و به نوعی مدنيت مدرن را تجربه می کند به عنوان یکی از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات شناخته می شود و با توجه به ماهیت و ذات ارتباطی، تعاملی و تبادلی که دارد، نقش نهادى و بنيادى بسزایی را در ايجاد بستر هاى مشاركت ذهنى و عينى ایفا می کند. شاید باید گفت، بروز مشكلات و ناكارآيى های اداری که امروز بیشتر سازمان ها و دستگاه ها اعم از دولتی و غیر دولتی با آن مواجه هستند، ناشی ازعدم شناخت جایگاه روابط عمومی و بهره مندی از ظرفیت های این حوزه ارتباطی است. نقش روابط عمومی ها در سازمان هایی همچون شهرداریها که آمار مراجعه مردم به این سازمانها بسیار بالاست، ویژه و خاص است. روابط عمومی در شهرداریها ارتباط های چند سویه ای را با مردم، مسئولین، سازمان های زیرمجموعه و دستگاه های برون سازمانی برقرار می کنند که در همه این روابط سعی در نزديك كردن اذهان عمومى به واقعيت آنچه در سازمان ها می گذرد، به چشم می خورد زیرا يكى از عواملى كه در سرنوشت هر گروه و فرد اهميت و ارزش دارد و آنها را براى رسيدن به هدفشان يارى مى کند، كيفيت رابطه آنها با افراد و مؤسساتى است كه با آن سر و كار دارند.
توانايى شناخت و اقدام آگاهانه منجر به کارایی و تحرک در روابط عمومی می شود
شناخت افکار و روحیه افراد در سطوح اداری و اقشار مختلف مردم برای مدیران روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است زیرا با درک و شناخت است که می توان به مدل های رفتاری و اخلاقی افراد پی برد و بر اساس الگوهای علمی رفتاری پاسخی مناسب به آنها داد. بر این اساس می توان گفت، توانايى شناخت و اقدام آگاهانه منجر به کارایی و تحرک در روابط عمومی همچنین به مهمترين عامل اجتماعى مؤثر در روابط اجتماعى تبديل می شود. متصديان روابط عمومى بايد داراى معلومات وسيعى باشند و از استدلال و كيفيت منطق تشكيلات مخالف و موافق سازمان متبوع خود نیز آگاه باشند زیرا دنیای امروز دنیای ارتباطات است و در هر ثانیه میلیون ها واحد اطلاعاتی در سطح جهان رد و بدل می شود.
بنابراین اطلاعات موثق، دقیق، و به موقع با توجه به هدف و ساختار سازمان ها، بزرگترین سرمایه ی یک سازمان به حساب می آید. به همین دلیل لزوم وجود روابط عمومی مؤثر و فعال، امروزه در سازمان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. از آنجائی که روابط عمومی پل ارتباطی سازمان و مخاطبان است، در این جاده دو طرفه روابط عمومی قادر است سازمان، سیاست ها، برنامه ها و عملکردهای خود را به مخاطبان و از آنطرف نیازها، خواست ها، دیدگاهها و نظرات مخاطبان را به سازمان منتقل نماید. در نتیجه روابط عمومی می تواند در ایجاد ارتباط دو سویه به منظور ارتقای وضع موجود به موقعیت مطلوب و ایده آل نقش مؤثر و کارآمدی داشته باشد.
آسیبهای بی توجهی به تخصص در حوزه روابط عمومی
بی توجهی به تخصص در روابط عمومی و عدم استفاده از تکنولوژی های جدید با وجود گسترش فراوان فناوریهای نوین موجب می شود، فعاليتها در این حوزه به انجام امور تک بعدی منتهی شود که رسیدن به این نقطه مصداق ترویج باور غلط در خصوص جایگاه و نقش روابط عمومی است و آسیب های عمیقی را بر پیکره این ساختار مهم اداری وارد می کند. در واقع یکی از مبانی توسعه ی سازمانی، روابط عمومی است زیرا این حوزه پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی سازمان است. پس نادیده گرفتن روابط عمومی، مترادف با نادیده گرفتن حجم وسیعی از مخاطبان و اهمیت ندادن به آنها است. به هر صورت اميد است با برطرف کردن موانع و مشکلات کار براي روابط عمومي ها از جمله توجيه و آموزش مديران سازمانها در زمينه علوم ارتباطات و روابط عمومي، بالا رفتن علم مديران روابط عمومي و بکار گيري تکنولوژی جدید ارتباطات و اطلاعات و نيروهاي متخصص اين رشته در سازمانها و همکاري رسانه ها به عنوان چشمان بيدار مردم و مخاطبين بتوان روابط عمومی پویا و اثرگذار را در دستگاهها و سازمانها نهادينه و جایگاه واقعی و علمي خودرا باز یابد.
احمد خیری
سرپرست روابط عمومی و بین الملل شهرداری کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود