13 مرداد 1394
شماره خبر: 146714

توسعه پایدار؛ شکوفایی اقتصادی، شمول اجتماعی و سازگاری با محیط زیست

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

توسعه پایدار؛ شکوفایی اقتصادی، شمول اجتماعی و سازگاری با محیط زیست


بسیاری از شهرهای بزرگ از قبیل بنگکوک، مسکو، نیویورک و پکن در سالهای اخیر دچار مشکلات آب و هوایی شده‌اند. این شهرهای بزرگ در کنار ساحل بنا شده‌اند و افزایش سطح آب به دلیل گرمایش زمین می‌تواند تهدیدی بزرگ برای این شهرها محسوب شود.
بسیاری از شهرهای بزرگ از قبیل بنگکوک، مسکو، نیویورک و پکن در سالهای اخیر دچار مشکلات آب و هوایی شده‌اند. این شهرهای بزرگ در کنار ساحل بنا شده‌اند و افزایش سطح آب به دلیل گرمایش زمین می‌تواند تهدیدی بزرگ برای این شهرها محسوب شود. بنابراین تحولات جهانی باید در دستور کار مقامات شهری قرار بگیرد تا بتوان به توسعه پایدار دست یافت. اهمیت شهرها در اقتصاد امروز جهان بی‌سابقه است. تا پیش از انقلاب صنعتی، زندگی انسان‌ها بیشتر در روستاها رقم می‌خورد. تنها 10 درصد از جمعیت در شهرها متمرکز شده بود. امروزه این رقم به 53 درصد رسیده است و این احتمال می‌رود که تا سال 2050 به 67 درصد نیز برسد. میزان درآمدها در شهرها بالاتر است، به همین علت شهرها مسئول 80 درصد از درآمد جهان هستند. تنها 600 شهر در دنیا تولیدکننده نیمی از درآمدها هستند. بیشتر شغل‌های جهان در دهه‌های بعدی در شهرها به وجود خواهند آمد. این شغل ها باعث می‌شوند تا میلیونها نیروی جوان به شهرها کشیده شوند و سطح فقر نیز کاهش یابد. شهرها همچنین منبع نوآوری برای سیاست‌های عمومی نیز هستند. هر روز، از مجموعه شهرداری خواسته می‌شود تا وظایفی را انجام دهند. این وظایف می‌تواند شامل تهیه آب پاک، جمع‌آوری زباله، ایجاد زیرساخت، بازسازی بافت فرسوده و غیره شود. مسئولان شهری عامل نوآوری و عمل هستند. در ایالات متحده برای مثال، شهرداری سیستم پیشرفته اطلاعات را برای مدیریت شهری به وجود آورد و از طرحی دفاع کرد که طی آن نوآوری‌های آموزشی سبب کاهش شکاف درآمدی می‌گردد. توسعه پایدار رویکردی نوین به اقتصاد جهانی در قرن بیست و یکم دارد. توسعه پایدار به جای آنکه تنها بر درآمدها تمرکز داشته باشد، شهرها و کشورها را تشویق می‌کند تا همزمان بر سه هدف تمرکز کنند: شکوفایی اقتصادی، شمول اجتماعی و سازگاری با محیط زیست.
مفهوم شکوفایی اقتصادی که نیازی به توضیح ندارد. شمول اجتماعی یعنی همه اعضاء جامعه (فقیر و غنی، مرد و زن، اقلیت و اکثریت) همه باید از حقوقی برابر و فرصتهای یکسان برخوردار باشند. سازگاری با محیط زیست نیز بدین مفهوم است که شهرها باید اقتصاد و فن‌آوری را به گونه ای طراحی کنند که مهیا کننده محیطی پاک و سالم برای شهروندان باشد. رسیدن به این سه هدف نیازمند مدیریتی درست، پشتوانه مالی و سازمان‌هایی کارآمد خواهد بود. شهرها در خط مقدم توسعه پایدار هستند. شهرها در تشخیص مشکلات و ارائه راه حل ها از بهترین فرصت ها برخوردار می‌باشند. شهرها به علت داشتن جمعیتی بالاتر می‌توانند خدماتی بیشار ارائه دهند مانند ایجاد انرژی، تامین آب، سلامتی، آموزش و پرورش، حمل و نقل و مدیریت پس ماند. مهم ترین چالش برای شهرها ایجاد این دسترسی ها به صورت انحصاری و پایدار است. مهم ترین راه حل از طریق فن‌آوری‌های پیشرفته حاصل می‌شود. این فن‌آوری ها شامل نظام اطلاعاتی و علم مواد نیز می‌شود. انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی باعث ایجاد شهر هوشمند می‌شود که فن‌آوری را در قلب شهرها نهادینه می‌کند. این فن‌آوری ها شامل شبکه‌های الکتریسیته هوشمند، شبکه‌های حمل و نقل هوشمند (مانند وسایل نقلیه بدون رانند) و ساختمان‌های هوشمند می‌شود. پیشرفت در علم مواد امکان ایجاد مجتمع‌های مسکونی کارآمد در حفظ انرژی می‌گردد. شهرها همچنین می‌توانند خدمات عمومی را با هم ترکیب کنند، به عنوان مثال یک نیروگاه تولید الکتریسیته می‌تواند هم گرما و هم آب گرم تولید کند. با این وجود، فن‌آوری تنها قسمتی از داستان است. شهرها باید شیوه مدیریت را ارتقاء دهند. آنها باید به بخش فقیر و حاشیه نشین توجه کنند و هماهنگی منظمی به همه نقاط کلان شهرها دهند. هنگامی که شهرهای هوشمند به اندازه کلان‌شهرها شوند، مدیریت آنها بسیار دشوار خواهد بود. هنگامی که ابعاد یک کلانشهر مشخص گردید، اهمیت راهبری آن نیز دو چندان خواهد شد. شهر نیویورک 8.4 میلیون نفر جمعیت دارد، اما جمعیت ایالت نیویورک حدود 25 میلیون نفر است که دارای اقتصادی به ارزش 1.4 تریلیون دلار در سال می‌باشد. اگر این کلانشهر کشور بود، از لحاظ تولید ناخالص ملی در مقام چهاردهم جهان قرار می‌گرفت. یک دکترین منطقی حاکی بر این است که چالش‌های سیاست‌های عمومی باید برعهده پایین‌ترین سطوح دولتی (مانند شهرداریها) باشتد تا بیشترین همیاری‌ها در حل مسائل انجام شود و راه حل‌های ارائه شده کاملا منطبق با نیازهای همشریان طراحی شوند. علی رقم این‌که برخی از مسائل مانند احداث آزادراه ها و یا سیستم‌های راه‌آهن احتیاج به تصمیم‌گیری‌های ملی دارد، اما بیشتر مسائل مربوط به توسعه پایدار بهتر است که در سطوح مدیریت شهری پرداخته شوند. دولت‌های کشورهای مختلف هم‌اکنون در حال مذاکره در خصوص اهداف توسعه پایدار هستند تا دولت‌ها را تا سال 2015 رهنمون سازد. نشست جهانی با موضوع توسعه پایدار، مروج شهرهای با ثبات، کارآمد و پویاست که می‌تواند الگویی برای هزاران شهر در جهان شود.
مترجم: محسن راعی
منبع: پراجکت سیندیکیت

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود