17 آذر 1393
شماره خبر: 133286

مشارکت شهروندان برای نوسازی بناهای قدیمی فراهم می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مشارکت شهروندان برای نوسازی بناهای قدیمی فراهم می شود


معاون نوسازی و بهسازی سازمان عمران شهرداری کرج گفت: با راه اندازی دفاتر تسهیل گری در بافتهای فرسوده که کرج تاکنون از داشتن آن بی بهره بوده، بسترهای مشارکت فعال و فراگیر ساکنان واحدهای بافت فرسوده به منظور احیا و نوسازی بناهای قدیمی و فرسوده شهری فراهم می شود.
ناصر رستمی در سی امین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر که به ریاست مریم قهرمانی برگزار شد، اظهار داشت: توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان بافتهای فرسوده و شناسایی فرصتهای توسعه از دیگر شاخص هایی است که در راستای راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی بناهای فرسوده مهیا می شود. وی، شناسایی نقش آفرینان نوسازی محله و تقویت یا تشکیل نهادهای مرتبط با نوسازی را از دیگر اهداف دفاتر تسهیلگری دانست و افزود: در قالب ایجاد این دفاتر به تبع افزایش اطلاع رسانی، سطح آگاهی ساکنان بافتهای فرسوده از میزان تسهیلات اعطایی و شرایط ساخت و ساز، تجمیع و نوسازی واحدهای مسکونی افزایش می یابد. این مسئول عنوان کرد: کاهش تصدی گری بخش دولتی و تحقق اصل 44 قانون اساسی، افزایش بهره وری، ارائه خدمات موثر و کارآمد، کاهش هزینه ها، ایجاد و حدت رویه، شفاف سازی امور و امکان نظارت و ارزیابی دقیق فرآیندها با اجرای طرح راه اندازی این دفاتر مهیا می شود. رستمی، حذف فعالیتهای موازی واحدهای اجرای شهری و تسریع در روند دسترسی به خدمات مرتبط با نوسازی را به عنوان یکی از ویژگیهای دفاتر تسهیلگری در بافتهای فرسوده ذکر و عنوان کرد: تامین رضایت شهروندان به ویژه ساکنان بافتهای فرسوده و افرایش کمی و کیفی سطح خدمات رسانی به مردم و بسترسازی رشد و توسعه و مشارکت فعال سرمایه گذاری بخش خصوصی در نوسازی بافتهای فرسوده نیز از اهداف مهم این دفاتر است.
وجود 785 هکتار بافت فرسوده در کرج
معاون بهسازی و نوسازی سازمان عمران شهرداری کرج از وجود 785 هکتار بافت فرسوده در این کلانشهر خبر داد و گفت: برغم انجام اقدامات متعدد در خصوص کاهش حجم این میزان بافت فرسوده، با برنامه های پیش بینی شده در این زمینه فاصله داریم. رستمی با اشاره به اینکه طبق ماده 171 قانون برنامه پنجم توسعه باید 10 درصد از بافتهای فرسوده احیا شود، به اختصاص بودجه از سوی شهرداری در راستای تحقق این مهم اشاره کرد و افزود: بر اساس بودجه پیش بینی شده، سال گذشته تملکات انجام شد و طبق برآوردها، 90 درصد اقدامات در قالب بودجه انجام شده و مابقی نیز تا پایان سال صورت می گیرد. وی با بیان اینکه در خصوص اجرای طرح نوسازی بناهای فرسوده شهری، شهرداری به تنهایی نمی تواند همه اقدامات را انجام دهد، اعلام کرد: در قبال احیای بافتهای فرسوده شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی تعهد دارند، این در حالیست که وزارت راه و شهرسازی تاکنون هیچ اقدامی در خصوص احیاء بافتهای فرسوده کرج انجام نداده، ضمن آنکه برغم مصوبه دولت مبنی بر تخصیص بودجه به منظور نوسازی بافتهای فرسوده در طرح توسعه شبکه معابر هیچ بودجه ای از سوی این نهاد به شهرداری پرداخت نشده است. این مسئول در تشریح مزایا و ویژگیهای مثبت راه اندازی دفاتر تسهیلگری در بافتهای فرسوده به فعالیت این دفاتر در دیگر کلانشهرهای کشور اشاره کرد و گفت: این دفاتر با ابلاغ وزیر کشور در فروردین 90 راه اندازی و به فعالیت مشغول شدند. معاون نوسازی و بهسازی سازمان عمران شهرداری کرج اظهار داشت: اقدامات در احیای بافتهای فرسوده در سه حوزه تسهیل گری که به مبانی بافتها می پردازد، حوزه کارگزینی و مدیریتی انجام می شود که وزارت کشور بر این امر که مباحث نظارتی و مالی باید از طریق شورا، انجام شود، تاکید کرده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود