10 مرداد 1394
شماره خبر: 146528

باهمکاری ومراقبت کارکنان دستگاه قضا می‌توانیم نظارت رامحقق کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

باهمکاری ومراقبت کارکنان دستگاه قضا می‌توانیم نظارت رامحقق کنیم


حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه در مراسم تودیع و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان البرز با اشاره به مصادف شدن ایام کنونی با جنگ احد و شهادت حضرت حمزه(علیهم السلام) اظهار داشت: ..
امروز تنگه احد را در عالم سیاست و در مقیاسی دیگر در اتحاد نظام استکبار و نظام کفر و نفاق می‌بینیم که مثلثی بین مدعیان اسلام، خوارج و مستکبران ایجاد شده وآن‌ها به نام اسلام دست به کشتار مسلمانان می‌زنند و با حمایتی که از جبهه بین المللی استکبار به رهبری آمریکا می شوند همه دست در دست هم داده‌اند و تنگه‌ای ایجاد کرده‌اند که با تنگه احد برابری می‌کند.
وی همچنین با اشاره به ایام پیش روی شهادت امام صادق(علیهم السلام) رئیس مذهب جعفری که شیعه اثنا عشری به ایشان نسبت داده می‌شود، گفت: فقه، دین و اعتقادات ما و آنچه که بنیان و اساس مذهب جعفری را شکل می دهد توسط ایشان و پدر بزرگوارشان در اختیار ما قرار گرفته است. رئیسمرکزحفاظت واطلاعات کل قوه قضائیه اضافه کرد: میزان احادیثی که از ایشان در اختیار شیعیان قرار گرفته با یقیه احادیث برابری می‌کند و همه این‌ها در شرایطی بوده که بنی‌امیه به پایان خود می‌رسید و عباسیان بر سر کار می‌آمدند ولی ایشان در چنین فضای پر از خشونت و خونریزی بیش از 4000 شاگرد را تربیت کردند. وی در ادامه با اشاره به عوامل زمینه ساز استقلال و عدم وابستگی دستگاه قضایی گفت: بیشترین فصلی که رهبری در آغاز بیاناتشان به آن اشاره کردند بحث استقلال قوه قضائیه است و ایشان با استعانت از این بیان امام صادق(علیهم السلام) که فرموده‌اند «مومن،مومننیست مگراینکه بیمناک وامیدوارباشد وبیمناک وامیدوار نیست،مگراینکه ازآنچه ازآن می‌ترسد،دوری گزیند وبه آنچه امیدواراست،عملکند» عوامل مخدوش کننده استقلال دستگاه قضا را چهار عامل تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشار جو عمومی برشمردند. حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب تصریح کرد: همیشه باید توجه داشته باشیم که در تمام مراحل کاری و زندگی به عنوان قضات و کارمندان دادگستری که پیگیر و مجری عدالت هستیم تهدید و تطمیع باعث می شود استقلال دستگاه قضایی مخدوش شود. وی افزود: رهبر انقلاب علاوه بر اینکه بر عوامل آسیب زننده بر استقلال قضایی اشاره کرده‌اند چهار عامل تحقق استقلال دستگاه قضایی را نیز بیان داشته و فرموده‌اند که اقتدار، قاطعیت و ایستادگی دستگاه قضایی، قانون گرایی، سلامت کامل و تکیه بر روش و رفتار صحیح عوامل محقق کننده این استقلال هستند. رئیس مرکزحفاظت واطلاعات کل قوه قضائیه اظهار داشت: اگر مجموعه قضایی دادگستری استان بتواند این عوامل را از هر نوع آسیبی نگهداری و صیانت کند می‌توانیم بگوییم که استقلال دستگاه قضایی را حفظ کرده است. وی اضافه کرد: باید عوامل تهدید کننده و تحققبخش استقلال دستگاه قضایی را بشناسیم و با عمل به آن‌ها بتوانیم در جهت داشتن مجموعه‌ای سالم و موفق مورد نظر که بتواند عدالت اسلامی را محقق کند حرکت کنیم.
حجت‌الاسلاموالمسلمینخطیب لازمه شناخت عوامل تهدید کننده و تقویت کننده دستگاه قضایی را حفاظت و اطلاعات در دستگاه قضایی برشمرد و گفت: لازم است از هریک از افراد مجموعه صیانت و حفاظت شود، اگر همه مجموعه دادگستری اعم از قضات و کارمندان دست در دست هم دهند می‌توانیم ادعا کنیم که در جهت تحقق اهداف قدم برداشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه آسیب‌ها از یک سری عوامل بیرونی و درونی نشات می‌گیرد گفت: اگر در تصمیم و رای قاضی، علم و عدالت و تسلط قاضی و همکاران وی به عنوان عامل درونی نقش دارد، عوامل بیرونی هم به صاحبان پرونده اعم از وکلا، شاکی و متشاکیمربوط می‌شود که باید در برابر تاثیر از آن‌ها نیز از خود مراقبت کنیم. وی با اشاره به اینکه می‌توان با همکاری و مراقبت درونی و بیرونی و با کمک مجموعه حفاظت و اطلاعات، نظارت را محقق کرد، گفت: حفاظت موظف است در چارچوب قانون، شرع و اخلاق عمل کند. وی افزود: همانگونه که رهبری در بیاناتشان بر پیشگیری تاکید می‌کنند باید فردی که در امر حفظ و توسعه نیروی انسانی متصدی است توجه کند که مهمترین قدم یا اقدامی که می تواند نقش آفرینی کند و صیانت را محقق کند این است که به موقع در مورد نیروها تحرک، یادآوری و توجیه لازم را داشته باشیم. وی در پایان یادآور شد: باید نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد و از همان ابتدا و پیش از شکل‌گیری رفتاری نادرست از آن پیشگیری کرد تا حیثیت افراد حفظ شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود