26 آذر 1394
شماره خبر: 154747

خشکسالی، بزرگترین معضل موقوفات اشتهارد است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

خشکسالی، بزرگترین معضل موقوفات اشتهارد است


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشتهارد، خشکسالی چند ساله اخیر را بزرگترین معضل در حوزه موقوفات این شهرستان برشمرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسین امینی با اشاره به موفقیت های اخیری که در حوزه موقوفات با فرهنگ سازی مناسب با مستاجرین، متولیان، کارکنان و هیات امنای موقوفات به وجود آمده، گفت: تمامی این موفقیت های در یکساله اخیر منجر به احیای بعضی از موقوفات در شهرستان شده است. وی بیشتر موقوفات اشتهارد را مزارع کشاورزی دانست و افزود: متاسفانه بر اثر خشکسالی های طولانی مدت سال ها ی گذشته قالب قنات ها خشک شده و زمین های کشاورزی از کاربری ساقط شده که منجر به کارائی خیلی کم این موقوفات شده است. وی به اجرای فعالیت های برای استفاده بهینه از این اراضی اشاره کرد و اظهار داشت: تغییر کاربری این زمین های کشاورزی به باغ یا کشت گیاهان کم آب بر شروع شده بطوریکه در نخستین اقدام، یکی از اراضی کشاوری موقوفه به باغ 9 هکتاری با سرمایه گذاری بخش خصوص ایجاد شده است. امینی همچنین یکی دیگر از اقدامات را تبدیل یک زمین چهار هکتاری به باغ دانست و گفت: در این شرایط خشکسالی بهترین کشت ها، کشت زعفران یا تبدیل به باغ با روش آبیاری قطره ای است که این شیوه آبیاری نیز با حمایت های دولتی که مقرون به صرفه بوده و کم آب بر هست، همراه است در حالیکه کشت هایی مثل پنبه، جو، گندم و یونجه آب فراوان می خواهند.
فعالیت های عمرانی مناسب در امامزادگان شهرستان
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشتهارد به اجرای فعالیت های عمرانی خوبی در یکسال گذشته در بخش بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: ترمیم و بازسازی امامزاده زید و رحمان که در 25 کیلومتری اشتهارد است با کمک میراث فرهنگی و دیوار کشی بیش از 400 مترمربع در یکی از ضلع های این بقعه از جمله این اقدامات است. وی افزود: ما تلاش داریم تا یک فضای مناسب گردشگری در این منطقه ایجاد کنیم تا مردم ضمن زیارت و استراحت از فضای مناسب آن استفاده کنند. امینی همچنین دیوار کشی بیش از 200 مترمربع در محدوده امامزاده سلیمان در 5 کیلومتر اشتهارد به صورت نمای مذهبی اسلامی و اجرای عملیات عمرانی در امامزاده عبدالرزاق که در بین دو جاده رفت و برگشت اشتهارد به کرج و در 18 کیلومتری اشتهارد واقع شده را از دیگر اقدامات در حوزه بقاع متبرکه دانست. وی بیان داشت: بقعه متبرکه امامزاده عبدالرزاق که شامل مزار چهار امامزاده و یک پیامبر است، سال های قبل به نیت بازسازی کل صحن و سرایش تخریب شده بود که بیش از 500 متر سقف شبستان و گنبد و دیوارکشی شبستان نیز انجام شده و سعی شده برای یک زیارت ابتدائی و اسکان مختصر تا عید نوروز اتمام یابد. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشتهارد همچنین به استقرار امامزاده ام کبری و ام صغری در داخل شهرستان اشتهارد اشاره کرد و گفت: بیشتر فعالیت های فرهنگی و مذهبی توسط هیات امناء و هیئات مردمی در تمامی روزهای ایام هفته در این امامزاده برگزار می شود.
مشاع بودن مشکل دیگر موقوفات اشتهاردی
این مقام مسئول با اشاره به اقدامات دیگری که در حوزه موقوفات در حال اجرا است، افزود: معمولا در سال دو سه مورد وقف داریم ولی با توجه به خشکسالی، قدرت موقوفه برای انجام فعالیت های واقفین کمرنگ شده که نیاز به اطلاع رسانی به مردم برای تشویق آن ها به ایجاد وقف جدید دارد. وی بیان داشت: موقوفات جزئی از تمامی اراضی زراعی و کشاورزی این شهرستان است ولی به دلیل مشاع بودن موقوفات با دارائی های مردم، نیاز به جمع شدن تمامی مالکین دارد تا افراز شود (جدا شود) و بعد از افراز شدن تا پنج هکتار شدن قابلیت سند دار شدن دارد که این موانع قانونی مقداری دست و پای ما را بسته است. امینی گفت: بیشتر موقوفات سند ندارند ولی در سال گذشته یک سند خیلی خوب را برای یک موقوفه 248 هکتاری در روستای مرداتپه گرفتیم که در سطح ملی یک فعالیت نادری بوده و مورد تشویق سازمان قرار گرفت که همان صدور سند شش دانگ روستای مراد تپه بود. وی افزود: سند 4.5 دانگ از روستای صحت آباد نیز از سال های گذشته صادر شده ولی یک ربع یک دانگ همین روستا به نام مسعودی نیز موقوفه است که در صورتی که تا یک ماه آینده سندش همین میزان کم صادر شود حدود 400- 300 رقبه اعم از خانه و مغازه و... دارای سند می شوند. حجت الاسلام والمسلمین امینی ادامه داد: مردم ما مردم نیکوکار و خیری هستند بطوریکه در سال های گذشته مساجد و حسینیه ها و موسسات خیریه توسط مردم انجام شده ولی مردم دوست دارند نتیجه کارشان را به چشم ببینند.
وی گفت: مشکل اساسی در بحث موقوفات اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است که بایستی متولیان وقف هیات امنا اصحاب و یاران وقف با فعالیت جهادی خود پا به عرصه بگذارند و تعامل خود با مردم را بیشتر کنند که اگر این تعامل و اعتماد به وجود آید شاهد حل شدن بسیاری از مشکلات هستیم چون ما مردم متدین هستند و ووقف هم ثمره دین و سنت پیامبر است برای همین می شود تناسب خوبی بین آن ها برقرار کرد. این مسئول بیان داشت: اگر مردم اجرای امینانه نیت واقف را ببینند و اثرات وقف را در جامعه احساس کنند اشتیاقشان خیلی بیشتر می شود.
برنامه های قرآنی آبروی فعالیت های سازمان اوقاف است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اشتهارد در ادامه اجرای فعالیت های قرآنی را از دیگر وظایف سازمان اوقاف دانست و گفت: اجرای مسابقه های قرآنی و همچنین طرح حفظ موضوعی قرآن از جمله اقدامات در این حوزه است بطوریکه در حوزه حفظ قرآن حدود 1500 جلد کتابچه حفظ 300 موضوعی در کل شهرستان و روستاها در بین مردم توزیع شده است. وی افزود: علاقمندان در این طرح ثبت نام کرده اند و نیمه های اسفند یک مانور سراسری آزمون حفظ را برگزار می کنیم. امینی در پایان از استقبال و ترویج فعالیت های قرآنی در بین جوانان و نوجوانان ابراز خوشحالی کرد و اضافه کرد: در این شهرستان حدود 10 حافظ کل قرآن و 60 نفر هم حافظان جزئی وجود دارد و در دارالقران مرکزی اشتهارد نیز حدود 700 نفر در حال فراگیری قرآن هستند. وی خدمتگزاری در عرصه حفظ قرآن را کسب آبرو برای اوقاف و امور خیریه عنوان کرد. در شهرستان اشتهارد حدود 100 موقوفه و چهار بقعه متبرکه امامزادگان وجود دارد که در این بقاع متبرکه 10 امامزاده و یک پیامبر مدفون هستند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود