30 آذر 1394
شماره خبر: 154993

دستگاه آموزشی و تربیتی مهم ترین رکن ارتقای فرهنگی جامعه است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

دستگاه آموزشی و تربیتی مهم ترین رکن ارتقای فرهنگی جامعه است


مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: آموزش و پرورش مهم ترین رکن ارتقای فرهنگی هر جامعه است.
خسرو ساکی در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده برتر استان البرز که در کانون امام علی (ع) آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد، افزود: برای اینکه یک رفتار و باوری دست جایگزین رفتارهای غلط در جامعه شودباید به نقش و جایگاه دستگاه تعلیم و تربیت توجه اساسی کرد. وی اظهار داشت: نوباوگان هر جامعه برای رشد و تکامل فکری در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرند و معلم پیش قراول علم، فناوری و تحول است. حلیمی با این طرح سووال که اگر معلم در بسترسازی رفتار اجتماعی موثر نباشد، پس کیست؟، گفت: به همین لحاظ در نظر داریم تا پژوهش محوری و پژوهش گری در جامعه را توسعه و تقویت کنیم که این امر یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین است. مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز سند تحول بنیادین را نقشه راه و برنامه بلند مدت آموزش و پرورش مدنظر تمام برنامه ریزان و دلسوزان این حوزه دانست و افزود: در این سند 6 زیرنظام تعریف شده که هر کدام از آن ها یک رکن از ارکان تحول است که زیرنظام پژوهش و ارزشیابی به عنوان چراغ راه سایر زیرنظام ها و اهداف است. وی بیان کرد: زیرنظام پژوهش نه تنها یک رکن بلکه چراغ روشنایی بخش سایر زیرنظام ها است زیرا بدون پژوهش هرگونه اقدام و تصمیم گیری ممکن است به خطا برود. ساکی گفت: اگر این زیرنظام در درون آموزش و پرورش نهادینه شود و تبدیل به فرهنگ سازمانی شود آن زمان بستر تحول بنیادین در آموزش و پرورش فراهم شده و به طور قطع نتایج درخشانی برای کشور خواهد داشت. وی یکی دیگر از اهداف آموزش و پرورش در حوزه پژوهش را دستیابی به مسائل پیچیده نظام آموزشی کشور با استفاده از پژوهش و ارزشیابی دانست و افزود: با به کاربستن یافته ها و راهکارهایی که براساس پژوهش به دست می آید می توان تحول را در آموزش و پرورش به جریان و سرعت بخشید. مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: با پژوهش راهکارهای مسائل به دست می آید و به کار بسته می شود و در گام بعدی بایستی با ارزشیابی راهکارها، قوت و ضعف آن ها را شناسائی و در صورت لزوم اصلاح کرد. وی گفت: با استفاده از این روش همه دست اندرکاران نظام آموزشی اعم ازمدیر تا کارشناس بایستی در تعمیق و توسعه فرهنگ پژوهش گام بردارند تا با این روش جدید پژوهش و نظام ارزشیابی آموزشی هم مسائل حوزه کاری خود را بشناسند و هم با ارزشیابی، مسیر را به درستی تشخیص دهند. ساکی به ارائه عملکرد آموزش و پرورش البرز در حوزه فعالیت های پژوهشی در یکسال گذشته پرداخت و افزود: در این مدت 4150 نفر از معلمان در کارگاه های پژوهشی شرکت کرده و 40 داور نیز در کارگاه های روش های داوری فعالیت ها ی پژوهشی شرکت کردند. وی ادامه داد: همچنین از 135 اولویت پژوهشی شناسائی شده در استان از سوی دبیرخانه شورای تحقیقات استان، 12 اولویت برای انجام فعالیت پژوهشی برگزیده و فراخوان داده شد. وی با اشاره به اینکه 4500 نفر از معلمان در فعالیت های پژوهشی استان شرکت داشتند، گفت: در این مدت یکسال سه هزار عنوان کتاب پژوهشی چاپ و در اختیار مدارس قرار گرفت و همچنین 97 کارگاه آموزشی اقدام پژوهی به میزان 49 هزار و 488 نفرساعت برای معلمان برگزار شد. ساکی همچنین به فعالیت های پژوهشی در حوزه دانش آموزی نیز اشاره کردو افزود: 50 پژوهش دانش آموزی در مدارس شاهد استان راهبری و به نتیجه رسیده و همچنین از 98 پژوهش دانش آموزی مدارس استعدادهای درخشان 40 پژوهش به مرحله ملی جشنواره جوان خوارزمی راه یافت و تعدادی نیز در نمایشگاه هفته پژوهش استان شرکت داده شد. وی با اشاره به اینکه 30 پژوهش نیز در مدارس نمونه دولتی به نتیجه رسیده، بیان کرد: این تعداد پژوهش با جمعیت 420 هزار نفری دانش آموزی استان همخوانی ندارد و نشان دهنده آن است که پژوهش در این جامعه استانی نهادینه نشده است. مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: رویکرد فعالیت های پژوهشی در مدارس خاص دیده شده ولی عملی نمی شود و می طلبد تا معاونین آموزشی روی این مساله جدیت داشته باشند و آن را تبدیل به یک گفتمان و حرکت در دانش آموزان کنند. در این آئین از 78 معلم پژوهنده برتر استانی تقدیر به عمل آمد که 20 نفر از آنان نیز به مرحله کشوری راه یافته اند. ذکر این نکته ضروری است که معلم پژوهنده 'آسیه رضائی گرجی' از البرزبه عنوان پژوهش گر برتر اقدام پژوهی در کل کشور معرفی شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود