28 بهمن 1393
شماره خبر: 137786

نشست روابط عمومی کلانشهرهای کشور در کرج با تصمیمات خوبی همراه خواهد بود

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

نشست روابط عمومی کلانشهرهای کشور در کرج با تصمیمات خوبی همراه خواهد بود


معاون مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران با اشاره به برگزاری بیست و دومین کمیته روابط عمومی و ارتباطات شهرداری کلانشهرهای کشور به میزبانی مدیریت شهری کرج اظهار داشت: قطعا در این نشست دو روزه تصمیمات خوبی در راستای آسیب شنایی و رفع مشکلات مبتلابه روابط عمومی کلانشهرها اتخاذ خواهد شد.
شاید بتوان گفت نشان دادن اهمیت جایگاه روابط عمومی ها در سازمان های بزرگی مانند شهرداریها مهمترین بهانه ای بود تا مدیران روابط عمومی کلانشهرها تشکیل جلسه دهند. آنطور که آرش ظفری دبیر نشست کمیته روابط عمومی و ارتباطات کلانشهرهای کشور می گوید، با توجه به تصمیماتی که در نشست تهران در حوزه روابط عمومی اتخاذ شد، نشست کرج می تواند اتفاقات خوبی را دراین حوزه رقم بزند. وی تشکیل باشگاه ارتباطات شهروندی نه تنها در تهران بلکه در سایر کلانشهرهای کشور را موضوع مهمی می داند که قرار است در نشست کلانشهرهای کرج به دقت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
پیگیری مصوباتی که در هر کدام از نشست های مدیران روابط عمومی شهرداری کلانشهرها صورتجلسه می شود یکی از موضوعات مهم به شمار می رود. با توجه به برگزاری نشست روابط عمومی کلانشهرها در شهر کرج؛ کدام یک از مصوبات نشست تهران در حال پیگیری است؟
در مورد نشست مدیران روابط عمومی کلانشهرها در شهر کرج باید به این مساله اشاره کنم که این جلسه یکی از مهمترین نشست های روابط عمومی ها خواهد شد. در این نشست مدیران در مورد مصوبات نشست تهران تصمیم پیگیری خواهند کرد. یکی از این تصمیم گیری ها بحث ساختار روابط عمومی ها در کلانشهرهاست. بعد از نشست تهران جلساتی را با سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور برگزار کردیم تا شرایط ارتقای موقعیت روابط عمومی ها در شهرداری های کلانشهرها را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. همچنین با ارتباطی که با انجمن های تخصصی روابط عمومی ها بعد از نشست تهران داشتیم، سعی کردیم تا چارچوب علمی ای را برای روابط عمومی ها در کلانشهرها تدوین کنیم.
یکی دیگر از موضوعاتی که در نشست مدیران روابط عمومی شهرداری کلانشهرهای تهران بسیار مورد تاکید قرار گرفت و حتی به عنوان یک مصوبه در صورتجلسه این نشست نیز مطرح شد؛ بحث شبکه های اجتماعی شهروندان بود در خصوص این مصوبه چه اقداماتی در دست اجراست؟
راه اندازی شبکه اجتماعی شهروندی یکی از موضوعات مهمی است که به عنوان یکی از پروژه های اجتماعی و شهروندی در کلانشهرها محسوب می شود. یکی از اشتباهاتی که اکنون در حوزه اطلاع رسانی در کلانشهرها وجود دارد، تمرکز بیش از اندازه آنها به درج اطلاعات و اخبار در رسانه های مکتوب و تصویری است در صورتی که مطبوعات تنها بخشی از ابزارهای اطلاع رسانی در حوزه روابط عمومی به شمار می رود. باید بتوانیم از سایر ظرفیت های ارتباطی و اجتماعی در سایر بخش های دیگر نیز استفاده خوبی داشته باشیم. طبق برنامه ریزی های انجام شده نشست کلانشهرهای کشور در دو روز برگزار می شود که در یک روز آن مدیران روابط عمومی کلانشهرها دیداری با مسئولان دولتی و مسئولان استان البرز خواهند داشت. همچنین مدیران در سه کارگروه موضوعات و مصوبات نشست تهران را مورد نقد و بررسی قرار می دهند همانطور که به آن نیز اشاره شد یکی از موضوعات مساله ارتباطات شهروندی است که در کارگروه ویژه ای مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. کارگاه بررسی تغییر ساختار روابط عمومی ها و کارگاه سوم بررسی مشکلات ارتباط روابط عمومی ها با صدا و سیماست. در این کارگاه در نظر داریم تا با ایجاد یک ارتباط موثر بین صدا و سیما و شهرداری کلانشهرها مشکلات و مسائل شهرهای دیگر نیز بازتابی در برنامه های تلویزیون داشته باشد.
یکی از موضوعاتی که در خصوص راه اندازی و ایجاد شبکه های اجتماعی مطرح می شود، این است که اکنون تصور سایر کلانشهرها بر این است که شهر تهران در این زمینه می تواند به عنوان یک تجربه موفق مطرح شود این در حالی است که هنوز شبکه های شهروندی در کلانشهری همچون تهران در حد یک تجربه موفق برای سایر کلانشهرها نشده است. چگونه می توانید چنین مساله مهمی را به عنوان یک تجربه به سایر کلانشهرها منتقل کنید؟
مسائلی مانند شبکه ارتباطات شهروندی موضوعات جدید و نویی است که هنوز صاحب نظران به یک تعریف مشخص و واضح در این زمینه نرسیده اند. در حقیقت این مفاهیم در شرایط گذار جامعه شهری تعاریف نویی است که باید به جا از آنها در مسائل ارتباطات شهری استفاده شود. اما نظر ما بر این است که باید تلاش کنیم تا در جهت تشکیل شبکه ارتباطات شهروندی ظرفیت ها را شناسایی کنیم بعداز آن ابزار و راه های ارتباطی را تعریف و در نهایت محتوای این شبکه های ارتباطی را مشخص کنیم. در شهر تهران زیرساخت های لازم برای تشکیل شبکه ها و ارتباطات شهروندی پایه ریزی شده است که از جمله می توان به راه اندازی سرای محلات، خانه های شهروندی و کانون های هفتاد و دوگانه شهروندی اشاره کرد. مساله اصلی در تهران این است که این زیرساخت ها در پایتخت ایجاد شده اند اما هنوز در بحث های ارتباطی از این ظرفیت ها استفاده نشده است. اکنون مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در تلاش است تا برای استفاده حداکثری از این زیرساخت ها در حوزه ارتباطات شهروندی برنامه ریزی های مدونی را داشته باشد.
آیا این برنامه ریزی که شما به ان اشاره می کنید در نهایت باعث ایجاد سیستم خاص ارتباطی در میان شهروندان خواهد شد؟
در نظر داریم تا باشگاه ارتباطات شهروندی را در تهران راه اندازی کنیم. به این صورت که هر شهروند یک کد اشتراکی داشته باشد و تمام شهروندان پایتخت نشین که به شهرداری تهران مراجعه می کنند عضو ثابت این باشگاه خواهند شد.
آیا مطالعاتی دارید که نشان دهد راه اندازی باشگاه ارتباطات شهروندی در کدام کشور یک تجربه موفق بوده است؟
در مورد تجربه های جهانی این ایده در حال حاضر اطلاعاتی ندارم اما در مورد مشابه داخلی باید اشاره کنم که در جزیره کیش مردم و شهروندان این جزیره کیش وند هستند و کارت عضویت دارند. ما در شهر تهران می خواهیم این ایده را در ابعاد بزرگتری به نام باشگاه ارتباطات شهروندی اجرایی کنیم. در قدم اول باید از ظرفیت زیرساخت های شهروندی که در سال های اخیر در تهران ایجاد شده است؛ استفاده کنیم.
شما در این خصوص جزیره کیش را مثال زدید، اما مساله مهم این است که جمعیت این جزیره به هیچ عنوان قابل مقایسه با تهران نیست. راه اندازی چنین باشگاهی برای یک شهری که جمعیت ثابت ان به 10میلیون نفر می رسد، کار ساده ای به نظر نمی رسد؟
روش اجرای این طرح در کلانشهرهایی مانند تهران از سوی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است. باشگاه ارتباطات شهروندی یک باشگاه فیزیکی نیست بلکه بخش قابل توجه این باشگاه در فضای مجازی ایجاد می شود. مانند یک تالار گفت و گو که هر شهروندی می توانند نظرات و سوالات خود را در مورد شهر تهران مطرح و پاسخ خود را دریافت کند. البته در این طرح سرای محلات می تواند به عنوان یک پایگاه مطرح شود.
به نظر می رسد که اجرای چنین طرحی اوج آرمانگرایی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران را نشان می دهد؟
این طرح به هیچ عنوان آرمانی و رویایی نیست بلکه یک کار کاملا مطالعه شده است . من به این دلیل اعتقاد به آرمانگرایی مرکز ارتباطات به راه اندازی باشگاه ارتباطات شهروندی دارم که هنوز مردم نتوانستند جایگاه واقعی این زیرساخت ها را پیدا کنند به عنوان مثال شما به مشکلاتی که اکنون در شورایاری محله ها وجود دارد، نگاه کنید؛ مردم هنوز به فضای مدیریت محلی واقف نیستند. بحث حکومت های محلی که در یک دهه اخیر شهردار تهران به اجرای آن تاکید داشت بسیار موضوع مهمی بود اما به نظر می رسد که در شیوه اجرای این ایده باید دقت نظر بیشتری می شد؟
صحبت های شما را در خصوص مشکلاتی که در ارایه چنین طرح های اجتماعی ای در تهران وجود دارد؛ فی نفسه قبول دارم اما به این مساله تاکید می کنم نباید به این مشکلات با عینک بدبینانه و منفی نگاه کرد. ما اگر در نظر داریم باشگاه ارتباطات شهروندی را راه اندازی کنیم و شهر تهران می تواند آغاز کننده این طرح باشد. شاید اکنون به برخی از رفتارهای شورایاری ها انتقاداتی وارد باشد به هر حال این کار به تازگی راه افتاده است و مردم تازه با مفهوم کار گروهی و مدیریت محله ای آشنا می شوند و قاعدتا باید زمانی صرف شود تا مردم به این شیوه آشنا شده و مشکلات آن را به مرور خود رفع کنند. البته مدیریت شهری تهران به عنوان یک نهاد فرادست باید با یک نگاه مدیریتی مانع از به بیراهه رفتن شورایاری ها شود به همین دلیل آموزش مهمترین گام در این مساله است. اجرای هر کار اجتماعی و فرهنگی هزینه هایی را به همراه دارد منظور بنده از هزینه؛ هزینه مادی نیست بلکه هزینه های اجتماعی است. اگر قدری تحمل کنیم این مشکلات نیز حل می شود.
فکر می کنید آیا سایر کلانشهرهای کشور در خصوص راه اندازی باشگاه ارتباطات شهروندی آمادگی های لازم را داشته باشند؟
به هر حال باشگاه ارتباطات شهروندی اگر بخواهد در سایر کلانشهرهای کشور راه اندازی شود، مدیران روابط عمومی باید به این مساله توجه داشته باشند که تمامی عملکرد این باشگاه اجتماعی است و زمانی می توانند از این ظرفیت اجتماعی و فرهنگی در منطقه خود استفاده کنند که مطالعاتی را در خصوص ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی شهرهای خود داشته باشند. برخی از اصطلاحات اجتماعی صرفا در مسائل تئوری بسیار زیباست و یا اجرایی نمی شود و یا اگر به این مرحله برسد نیز آن مفهوم واقعی خود را ندارد. در خصوص مصوباتی که در نشست های روابط عمومی کلانشهرهای کشور صورتجلسه می شود چقدر اعتقاد دارید که این مصوبات اجرایی شود؟بنده اعتقاد دارم که حوزه اجرای تمامی تصمیمات و برنامه های حوزه روابط عمومی باید صبر زیادی داشت با توجه به اینکه ماهیت تمامی برنامه های این حوزه اجتماعی، فرهنگی و ارتباطی است، کارهای از این قبیل زود به نتیجه نمی رسد و نیاز به طی کردن یک دوره زمانی مشخص دارد. مساله دوم این است که موضوعات باید حتما براساس نیازهای شهر و شهروندان تعریف شود. سومین مساله این است که که در اجرای طرح و برنامه ای در این زمینه حتما باید با مشاورانی که در این زمینه توانایی دارند؛ مشورت شود بعد از انجام مطالعات یک پیوست اجتماعی و فرهنگی برای اجرای آن طرح ایجاد شود. امیدواریم خروجی باشگاه ارتباطات شهروندی در تهران تغییر رفتارهای شهروندی باشد. مساله دیگری که به ان اشاره کردید، تغییر ساختار روابط عمومی ها در کلانشهرهاست. یک بدعتی که شهرداری تهران ایجاد کرد، ارتقای اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران به مرکز ارتباطات بود. اما مساله مهمتر که در این میان وجود دارد؛ این است که هنوز بسیاری از مدیران شهری به اهمیت و جایگاه مدیران روابط عمومی در بدنه سازمانی خود و خروجی کار این واحد در ارتباطات برون سازمانی واقف نیستند. در این زمینه چه راهکارهایی دارید تا قبل از ایجاد تغییرات ساختاری، تغییرات اجتماعی در نگاه مدیران درون سازمانی نسبت به روابط عمومی ها ایجاد شود؟ برای ارتقای جایگاه روابط عمومی در سازمان بزرگی مانند شهرداری تهران اولین گامی که برداشتیم، این بود که اداره کل روابط عمومی را به مرکز ارتباطات تبدیل کنیم. البته باید به این مساله نیز اشاره کنم که هنوز این تغییر ساختاری در شهرداری تهران یک ساله نشده است. به همین خاطر تغییر نگاه در مدیران شاغل در بدنه شهرداری تهران یکباره با تغییر نام اداره کل روابط عمومی به مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ایجاد نمی شود. تصور بنده بر این است که عملکرد مرکز ارتباطات می تواند نقطه شروع در تغییر رفتار مدیران شهری شود. امیدواریم که مدیران شهری به حوزه ارتباطات و روابط عمومی ها نگاه ویژه ای داشته باشند. از سوی دیگر وقتی وضعیت روابط عمومی ها در کلانشهرهای کشور را بررسی می کنیم، می بینیم که در برخی از شهرها روابط عمومی ها در حد سرپرست روابط عمومی هاست تلاش داریم تا جایگاه روابط عمومی در کلانشهرهای کشور را در گام اول در حد اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران گسترش دهیم. هر چند برخی به این ارتقا نگاه هزینه ای دارند اما اعتقاد ما بر این است که علم روابط عمومی در حال پیشرفت است و رفتارها و نیازها تغییر کرده است و روابط عمومی به عنوان یک نهاد اجتماعی و انسانی باید تغییر کند. نگاه توسعه ای به مدیر ارتباطات وروابط عمومی ها تغییر و تحولات در شهر را تسریع می دهد. ارتقای علمی کارکنان و مدیران روابط عمومی ها مساله دیگری است که باید به آن توجه ویژه ای شود. در این زمینه چه برنامه ریزی هایی را چه در تهران و چه برای کلانشهرهای کشور انجام داده اید؟ یکی از کارهایی که مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران به صورت جدی پیگیری می کند، سرمایه گذاری در حوزه آموزش و منابع انسانی است. اینکار باعث ایجاد تحولات زیادی در شهرداری تهران می شود. تشویق همکاران به مطالعه در حوزه کاری روابط عمومی برنامه دیگری است که در این زمینه انجام شده است. شما در میان صحبت های خود به این نکته اشاره کردید، که در نشست کلانشهرهای شهر کرج اتفاقات خوبی در انتظار مدیران روابط عمومی است. کمی در این باره نیز توضیح دهید؟ با توجه به اینکه نشست کلانشهرهای کرج در فاصله زمانی کوتاهی بعداز نشست کلانشهرهای تهران برگزار می شود، می توان انتظار داشت که تصمیم گیری های خوبی در حوزه روابط عمومی ها ایجاد شود. دومین مساله این است که برای ارتقای جایگاه روابط عمومی ها در کلانشهرها و اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی نیاز به شناسایی کامل شهرها داریم واگر موضوع مشترکی بین کلانشهرهای کشور وجود داشته باشد، با همدلی و وحدتی که بین روابط عمومی کلانشهرها به وجود می آید؛ می تواند در جهت رفع این مشکلات اقدامات و برنامه ریزی های مفصلی را انجام داد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود