3 مرداد 1394
شماره خبر: 146052

ظرفیت مرکز دفن زباله حلقه دره تا چند سال آینده تکمیل می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

ظرفیت مرکز دفن زباله حلقه دره تا چند سال آینده تکمیل می شود


مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج با اعلام اینکه ظرفیت دفن زباله در مرکز حلقه دره تکمیل است، گفت: حلقه دره تا چند سال آینده توان پذیرش زباله‌‌ها را ندارد و باید در این رابطه بخش خصوصی وارد عمل شود.
در دنیای امروزی از زباله ها تعاریف زیادی وجود دارد برخی از زباله ها با عنوان طلای کثیف یاد می کنند و برخی دیگر زباله ها را بزرگترین معضل شهری می دانند ولی یكی از شاخص‌‌های مهم در حفظ محیط زیست، نوع برخورد با انواع زباله‌‌ها است در حال حاضر تولید انبوه زباله یکی از مشکلات کلانشهر کرج است. در گفتگویی که با علیرضا رحیمی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری کرج داشتیم سوالات زیادی در زمینه دپوی زباله های شهری و بیمارستانی، استحصال گاز متان، وضعیت کارخانه کمپوست استان که در کرج مستقر است مطرح شد که به شرح زیر است:
سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج برای جمع آوری و دفن زباله های بیمارستانی چه اقداماتی انجام داه است؟
جمع آوری زباله های بیمارستانی به عهده سازمان مدیریت پسماند است که این زباله ها در سایت حلقه دره و در بخش مربوطه به زباله های بیمارستانی با توجه به دستورالعمل های کشوری دفن می شود.
پوشش گیاهی حلقه دره از بین رفته است و این منطقه هنوز بافت جمعیتی دارد برای این موضوع چه اقداماتی انجام شده است؟
با توجه به پیشرفت تکنولوژی، استفاده از ابزار و وسایل جدید و رشد روز افزون جمعیت در شهرها از جمله کلانشهر کرج و بالطبع آن افزایش میزان زباله ها، سازمان مدیریت پسماند به سبب مدیریت هر چه بیشتر زباله های دریافتی شهر و شهروندان در منطقه حلقه دره (محل دپوی زباله) از شهریور ماه سال گذشته به بررسی، تحقیق و برنامه ریزی برای اجرای سیستمی در این خصوص اقدام کرده است. احداث فضای سبز و کاشت درخت در سایت حلقه دره به منظور ایجاد فضای بهتر و داشتن هوای سالم تر در این مکان صورت گرفت. این فضاسازی با کاشت بیش از یکهزار و ۵۰۰ اصله درخت انجام گرفته است.
در خصوص احداث کارخانه پیرولیز یا (گرما کافت) چه اقداماتی انجام شده است؟
از شهریور ماه سال ۹۳ عملیات اجرای احداث کارخانه پیرولیز (بازیافت پسماندهای پلاستیکی به سوخت مایع) با مشارکت بخش خصوصی شروع شده و در حال حاضر این پروژه در مرحله پایانی است با توجه به اتمام عملیات فاز نهایی این کارخانه از ابتدای مرداد ماه سال جاری در مدار تولید قرار خواهد گرفت. با راه اندازی این کارخانه حدود ۵۰ درصد زباله های ریجکتی کارخانه کمپوست که شامل مواد پلاستیکی است طی فرایندی تبدیل به سوخت مایع خواهد شد لذا با این روش از دفن، بخش انبوهی از زباله ها جلوگیری خواهد شد.
* استحصال گاز متان از حلقه دره در چه مرحله ای قرار دارد؟
با توجه به مشاهده ترک های عمیق در لایه های سطحی محل دفن زباله ها در حلقه دره و همچنین امکان شعله ور شدن آن در اثر نزدیکی با آتش و حرارت، به وجود گاز متان در لایه های درونی تر پی بردیم که پس از انجام مطالعات کارشناسی پیرامون حجم و کیفیت گاز قابل استحصال، تصمیم گیری های لازم به عمل خواهد آمد. البته هدفگذاری این سازمان به منظور استحصال گاز متان مربوط به نقاطی از حلقه دره است که مدت زمان دفن زباله ها در آنها بیش از ۳ سال باشد در صورتی که سازمان مدیریت پسماند فرآیند استحصال گاز متان از محل دفن زباله های شهری را مقرون به صرفه و اقتصادی تشخیص دهد، در مراحل بعدی نسبت به نصب ژنراتور و تولید انرژی برق اقدام خواهد کرد تا در مراحل اولیه نسبت به تامین برق سایت حلقه دره اقدام و پس از آن، دایره اقدامات گسترده تر شود.
* در حال حاضر چند کارخانه کمپوست در استان البرز وجود دارد؟
متاسفانه اکنون یک کارخانه کمپوست در کنار مرکز دفن حلقه دره وجود دارد که این کارخانه جوابگوی حجم زباله های مردم استان البرز نیست.
* برای امحاء حیوانات موذی منطقه سهرابیه و اسلام آباد چه تدابیری اندیشیده اید؟
بنا به درخواست اهالی این شهرک مبنی بر وجود حیوانات موذی، اکیپ امحاء سازمان در محل حضور یافته و ضمن طعمه گذاری در تمامی خیابان ها و محل های این شهرک، با نصب پلاکارد و بنرهای اطلاع رسانی موضوعات لازم و ضروری در این خصوص در معرض دید همگان قرار گرفت . با همکاری معاونت خدمات شهر منطقه اسلام آباد یک طرح ضربتی در مناطق یک تا پنج این منطقه به شناسایی کلونی و طعمه گذاری جهت امحاء و کاهش جانوران مضر شهری، توسط اکیپ امحاء حیوانات موذی در خیابان های فرعی و اصلی این منطقه از اول مرداد ماه سال جاری به مدت ۱۵ روز کاری انجام می شود
* در حال حاضر طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرستان کرج انجام می شود؟
سازمان مدیریت پسماند از طریق پیمانکاران خود پس از آموزش و آشنا کردن شهروندان با انواع پسماندها و نحوه تفکیک پسماندهای خشک از تر طبق برنامه زمانبندی ارائه شده اقدام به جمع آوری پسماندهای خشک می کند. در حال حاضر این طرح در ۱۲ منطقه در سطح کرج در حال اجرا است.
* سازمان پسماند در خصوص نگهداری سگ های ولگرد چه اقداماتی انجام داده است؟
از تیر ماه سال گذشته عملیات زنده گیری سگهای ولگرد توسط این سازمان به طور مستمر در شهرستان کرج انجام می شود.
در حال حاضر بیش از ۳۰۰ قلاده سگ در پناهگاه سگ های بی سرپناه در حال نگهداری است که به تازگی برای ایجاد فضای بهتر، کاهش آلودگی و افزایش سرانه فضای سبز در این مکان یکهزار و ۵۰۰ اصله درخت کاشته شده و با استفاده ار ۲ تن کود مناسب و ۱۰۰ تن خاک زراعی در فضای ۵۰۰ متر مربع صورت گرفته است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود