14 شهریور 1394
شماره خبر: 148447

رهاسازی شبانه فاضلاب از سوی برخی واحدهای صنعتی شهرک اشتهارد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

رهاسازی شبانه فاضلاب از سوی برخی واحدهای صنعتی شهرک اشتهارد


وضعیت شهرک‌های صنعتی مصوب دولت در استان البرز، پیشرفت فیزیکی پروژه سیستم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اشتهارد و رهاسازی فاضلاب از سوی برخی واحدهای صنعتی این شهرک به‌صورت شبانه مورد بررسی قرار گرفت.
شهرک‌های صنعتی اشتهارد ۲ و ساوجبلاغ شهرک‌های صنعتی مصوبه دولت است که تاکنون به دلیل موانع موجود و پس از گذشت چند سال هنوز ایجاد نشده است و جزو پروژه‌های بلاتکلیف است.
در گفتگویی با محمدرضا حاجی‌پور معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی و سید عبدالکریم موسوی معاون فنی و عمرانی شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز وضعیت این دو شهرک صنعتی مصوب دولت و همچنین موضوع سیستم فاضلاب و تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اشتهارد ۱ بررسی شد.
واگذاری زمین‌های مصوب دولت برای ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی استان به کجا انجامید؟
حاجی‌پور: در راستای اجرای مصوبات دولت، دو شهرک صنعتی اشتهارد۲ با یک هزار و ۲۳ هکتار و ساوجبلاغ با ۸۸۰ هکتار در کمیته تشخیص و شناسایی اراضی ملی و دولتی استان البرز موافقت و در ماده ۲۱ استان، واگذاری ۲۴۰ هکتار برای شهرک صنعتی اشتهارد ۲ و ۱۲۰ هکتار برای شهرک صنعتی ساوجبلاغ بر اساس میزان آب تأمین‌شده مصوب و برای موافقت با واگذاری نهایی و تحویل زمین به سازمان امور اراضی کشور منعکس شد که این موضوع در حال بررسی و رسیدگی در سازمان مذکور است.
*چه پیشنهادی در خصوص بهبود شرایط واگذاری زمین‌ دارید؟
حاجی‌پور: به نظر می‌رسد اگر تغییر در روند بررسی پرونده‌ها صورت بگیرد امکان واگذاری زمین بیشتری را بر اساس آب تأمین‌ شده داشته باشیم.
با توجه به اینکه در شهرک صنعتی عملیات عمرانی از قبیل خیابان‌کشی، جدول‌گذاری، ایجاد تأسیسات ساختمان اداری، محوطه‌سازی، و فضای سبز و ..صورت می‌گیرد، به همین منظور زمین بیشتری باید بر اساس میزان آب تأمین‌شده به شهرک صنعتی اختصاص یابد. در ضمن امکان استفاده مجدد از پساب تصفیه‌خانه و استقرار واحدهای کم آب بر نیز مهیا است لذا از اعضای گروه ماده ۲۱ استان درخواست داریم که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. بر اساس ماده ۸۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، وزارتخانه‌های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف هستند نسبت به تأمین آب، برق، گاز و امکانات مخابراتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی تا درب واحدهای صنعتی و معدنی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام کنند.
*سیستم فاضلاب شهرک صنعتی اشتهارد به‌صورت آنلاین است یا خیر؟
موسوی: خیر آنلاین نیست، پروژه تکمیلی تصفیه‌خانه اشتهارد هنوز به‌صورت ۱۰۰درصد به اتمام نرسیده و پس از اتمام و دوره آموزشی، سیستم آنلاین اجرا خواهد شد. فاضلاب زمانی آنلاین می‌شود که پروژه کامل و همه پارامترهای پساب مورد تأیید محیط‌زیست قرار گیرد و طبق قرارداد با پیمانکار هر زمان این پارامترها به حد استاندارد برسد همانند شهرک صنعتی نظرآباد سیستم آنلاین اشتهارد نیز اجرا خواهد شد.
پروژه فاضلاب اشتهارد از چه زمانی آغاز شده و در چه مرحله‌ای است؟
موسوی: هم‌اکنون پروژه فاضلاب مذکور در مرحله رفع نواقص و تحویل موقت از جانب پیمانکار اجرایی است. فاز اول شهرک صنعتی اشتهارد از سال ۸۳ شروع شد و فاز بعدی به علت افزایش تعداد واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی، از سال ۸۹ طرح تکمیلی اشتهارد از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران که در آن زمان هنوز استان البرز تفکیک نشده بود انجام شد.
پروژه مربوطه به علت فراز و نشیب‌های مختلف که باید تا سال ۹۱ به بهره‌برداری می‌رسید انجام نشد و در سال ۹۲ با پیشرفت ۵۴ درصدی تحویل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز شد. همچنین از آن تاریخ تاکنون با توجه به منفک شدن استان البرز از تهران، پیشرفت فیزیکی پروژه به ۹۵ درصد رسیده است. این پروژه همچنان در دست پیمانکار اجرایی است و مشاور طرح به علت تعلل و عدم‌کفایت در امر راه‌اندازی پروژه برکنار شد، و از مشاور جدید استفاده شد.
آیا هم چنان برخی از واحدهای صنعتی شهرک اشتهارد فاضلاب خود را شبانه در محیط رها می‌کنند؟
موسوی: واحدهای صنعتی باید پساب خروجی خود را طبق شرایط مشخص و معینی که در قرارداد قیدشده به سمت شبکه فاضلاب هدایت کنند ولی متأسفانه به علت عدم نصب پیش‌تصفیه این امر مهم انجام‌نشده و به همین دلیل پیمانکار اجرایی تاکنون نتوانسته به پارامترهای مجاز و استاندارد خروجی تصفیه‌خانه دست یابد. بخشی از بوی نامطبوع شهرک صنعتی اشتهارد حاصل عدم عملکرد تصفیه‌خانه و عدم رعایت واحدهای صنعتی است.
چگونه روی این شرکت‌های صنعتی متخلف نظارت انجام می‌شود؟
موسوی: بین پژوهشگاه شرکت شهرک‌های صنعتی البرز اخیر برای تسریع در دست‌یابی به پارامترهای موردقبول با پژوهشکده مواد و انرژی استان البرز قرارداد مشاوره و نظارت منعقدشده تا شناسایی واحدهای صنعتی خاطی از طریق سازمان محیط‌زیست انجام شود. ضمن اینکه موسسه مذکور باید در خصوص عارضه‌یابی و پیشنهادهای اصلاحی پایش از مبدأ و خروجی این کارخانه‌ها اقدام کند و همچنین پیشنهادهای اصلاحی خود را در خصوص طرح تکمیل اصلی تصفیه‌خانه ارائه و اقدام کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود