26 آبان 1392
شماره خبر: 110186

کتابخوانی گُم در هیاهوی رفاقت جوانان با قلیان سراها

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کتابخوانی گُم در هیاهوی رفاقت جوانان با قلیان سراها


این روزها کتابخوانی در هیاهوی رفاقت جوانان با قلیان سراها و اماکن این چنینی گُم مانده است و در حالی که کتابها در قفسه های کتابفروشی ها خاک می خورند اما روز به روز بر مشکلات فرهنگی جامعه افزوده می شود و "یار مهربان" این نامهربانی ها را به جان می خرد.
بالاترین معجزه نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) "کتاب قرآن" است که بر قلب نازنین ایشان الهام شد تا به چراغ هدایت بشریت برای گذر از ظلمات و تاریکی ها و کنار زدن پرده های جهل و نادانی تبدیل شود؛ آری، اهمیت کتاب تا جایی است که پروردگار عالم با زبان کلمات با مخلوقات سخن گفته و "کتاب" را بهترین و ماندگارترین وسیله برای انتقال مفاهیم الهی و روحانی به بشریت دانسته است. کتاب گنجینه ای از علوم و معارف و دانستنی های مفید و عبرت آموز است که بهترین و گران ترین تجربیات بشری را به ارزانی در اختیار افراد قرار می دهد و به مثابه ماشین زمانی است که انسان را در عصرها و دوران های مختلف تاریخی به پرواز در می آورد. شاید امروز ادیسون ها و گالیله ها و ابن سینا و برخی نوابغ و دانشمندان جهان در جمع ما نباشند اما تمام دانش و تجربیات آنان به زبان کلمات در اختیار ما قرار دارد و با ورق زدن کتاب هایی که از آنان به یادگار مانده است، می توانیم به عمق دانش و معرفت آنان پی ببریم و از آن بهره گیریم. یک کتابخانه، دنیایی از دانش و تجربه و معرفت و حکمت است که نه تنها برای ارائه داشته هایش طاقچه بالا نمی گذارد، که مشتاق دوستی با تمام افراد جامعه است. در عصر کنونی کشورهایی که مردمانش با کتاب و کتابخوانی پیوندی دیرینه دارند، حرف اول را می زنند و علم و دانش جهانی در زمینه های مختلف را به سیطره خود در آورده اند.
چند نکته تلخ
در حالی که مجموعه داستان های هری پاتر با محوریت موضوعات تخیلی و جادوگری در سراسر جهان بیش از 300 میلیون نسخه فروش داشته اما صدها کتاب سرشار از حکمت و معنویت که توسط مشاهیر ایرانی به رشته تحریر در آمده، در غربت به سر می برند و نه در جهان، که در کشورمان نیز مظلوم مانده اند و مخاطب خاصی ندارند. فقر مطالعه در میان ورزشکاران، بازیگران و مشاغل این چنینی کاملا مشهود است و برغم اینکه آنان با تجهیز خود به سلاح مطالعه می توانند نقش بهتری در جامعه ایفا نمایند اما متاسفانه چنین عزمی مشاهده نمی گردد. در حالی که 80 درصد جمعیت کشورمان را افراد باسواد تشکیل می دهند اما سرانه مطالعه در ایران با کشورهایی مثل افغانستان، بنگلادش و چند کشور آفریقایی برابری می کند. همچنین در طول سال از هر 10 ایرانی یک نفر کتاب می خرند که به زعم کارشناسان بیشتر آنها درسی و کمک درسی است و هر ایرانی در هر 5 سال تنها یک کتاب می خواند! سرانه مطالعه در ایران در خوشبینانه ترین حالت 4 دقیقه در شبانه روز است که کارشناسان نقدهای زیادی بر همین آمار وارد می کنند. شکل ظاهری کتاب و نوع تصویرگری و سبک نگارش (نوع خطی که در آن استفاده شده است) نوع کاغذ، قطر و قطع آن در رابطه با جلب خواننده می تواند بسیار موثر باشد که در کشورمان هم چون صنعت بسته بندی، توجه زیادی به آن نشده است. مسئولان شهری و دولتی وظیفه دارند توسعه فضاهای کتابخانه ای را در دستور کار قرار دهند و با احداث کتابخانه های عمومی و تخصصی مطابق با آخرین استانداردهای روز جهان، بر اشتیاق افراد برای حضور در کتابخانه ها بیفزایند.
فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه شود
نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر کرج بر نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه تاکید کرد و گفت که مسئولان باید تدابیر لازم را برای فراگیر شدن مطالعه اتخاذ نمایند. حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی در خطبه های نماز جمعه افزود: سرانه های مطالعه در کشورمان با استانداردهای جهانی تطابق چندانی ندارد و جا دارد آموزش های لازم برای افزایش اشتیاق مردم بویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به کتابخوانی در دستور کار قرار گیرد. وی اضافه کرد: غنی سازی محتوای کتاب ها و بهره گیری نویسندگان از شیوایی کلام می تواند در گرایش جوانان به فرهنگ کتابخوانی تاثیر مثبتی داشته باشد. امام جمعه كرج با بيان اينكه انتظار مي رود مردم بخشي از كتاب هاي خود در منازل را به كتابخانه ها و مراكز فرهنگي براي مطالعه عموم اهدا كنند، افزود: اين گونه اقدامات خود نوعي صدقه جاريه محسوب مي شود. حسینی همدانی ادامه داد: گسترش فرهنگ وقف به ويژه در موضوع كتاب و كتابخواني در جامعه اسلامي ضروري است. نماينده ولي فقيه دراستان البرز بيان كرد: براي اينكه رشد فكري در جامعه اسلامي بالاتر رود بايد فرهنگ مطالعه را در بين كودكان تعميق بخشيم.
مطالعه، جوشش

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود