2 آذر 1393
شماره خبر: 132256

قاچاقچیان اولین کاوشگران میراث فرهنگی استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

قاچاقچیان اولین کاوشگران میراث فرهنگی استان البرز


در بازدید از آثار میراث شاخص ، ملموس ونا ملموس و ارزنده استان البرز آنچه موجبات نگرانی ها را فراهم کرد تماشای کاوش قاچاقچیانی است که به سادگی میراث استان را به تاراج می برند.
اردوی البرز گردی دانشجویان کارشناسی مدیریت جهانگردی استان البرز روز گذشته برگزار شد. در این اردو که جمعی ازاساتید دانشگاه ،مدیران و پژوهندگان میراث فرهنگی استان همچنین،دانشجویان و کارآموزان آزاد تور گردانی حضور داشتند برخی از میراث شاخص، ملموس ونا ملموس و ارزنده استان بازدید و بررسی شد. کاروانسرای شاه عباسی، تکیه اعظم برغان، چنارهای 900 ساله برغان، شیوه منحصر به فرد تهیه بستنی گله، امامزاده تاریخی کردان، تپه و کاروانسرای تاریخی و شگفت انگیز ینگه مام و همچنین پل تاریخی رودخانه کرج از جمله آثار نفیس و قابل توجه استان بود که در این اردو بازدید و توضیحات کارشناسی آن توسط اساتید و گروه کاوش اداره کل میراث فرهنگی استان البرز ارایه شد.
جویندگان گنج پیشگامان کاوش در استان البرز
در بازدید از کاروانسرای در حال مرمت روستای ینگه مام از توابع ساوجبلاغ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ تاکید کرد : متاسفانه قاچاقچیان البرز همواره زودتر از ما به گنجهای استان و مناطق باستانی دسترسی می یابند. علیرضا طهماسبی تصریح کرد: نبودامکانات و منابع، زمان بر بودن مطالعات کاوشی و وسواس هایی که باید در کاوش وجود داشته باشد و تعدد جویندگان گنج میراث گرانبهای استان را به شدت تهدید می کند این اشخاص به امید یافتن طلا و نقره موجب آسیب و تخریب بسیاری از اسناد تاریخی می شوند که به نظر آنها بهایی ندارد در حالیکه گنج اصلی از نظر ما تمام آن چیزیست که در دل زمین و در تمامیت یک اثر تاریخی وجود دارد و جای تاسف دارد که بسیاری از یافته های این منطقه به وفور در خیابان منوچهری تهران یافت شده به خرید و فروش می رسند. استان البرز با بیش از یکصد تپه و قلعه باستانی و جاذبه های تاریخی کاویده و نکاویده گنج خاموشی است که تنها قاچاقچیان و دلالان تاریخ و عتیقه قدر شناس واقعی آن هستند و تنها کسانی که برای یافت و قیمت آن خطر می کنند، همانا دزدان میراث این سرزمینند که نبود امکانات و بودجه لازم برای حفظ این آثار را فرصت غتیمتی برای تاراج هستی تاریخی و سرگذشت ساکنان اولیه این سرزمین می دانند.
هزینه نگهداری آثار برابر درآمد غیرنفتی
به گفته کارشناس آثار باستانی و مسئول تعیین حریم آثار استان البرز حفظ و نگهداری آثار باستانی و مرمت اصولی آن بسیار هزینه بر است. فرزان احمد نژاد در بازدید از کاروانسرای شاه عباسی کرج هزینه های واقعی عملیات مرمت و حفظ را برابر با درآمدهای نفتی یک کشور خواند و افزود: از آنجا که برای اداره میراث چنین هزینه کردهایی امکان ندارد و بودجه های تخصیص یافته نیز بسیار اندک و غیر قابل اتکا هستند آثار تاریخی در معرض خطر نابودی قرار می گیرند. احمد نژاد افزود : تنها راه موجود برای حفظ آثار واگذاری آنها به صندوق احیاست که به موجب آن بنا به اشخاص دارای شرایط مالی خوب واگذار شده و در کنار بهره برداری اقتصادی کنترل شده موظف به پرداخت هزینه های نگهداری و ترمیم توسط کارشنانسان معرفی شده اداره کل میراث هستند. از سوی دیگر این راه نجات برای تمامی آثار قابل اجرا نیست و متاسفانه به دلیل کمبود منابع آثار نابود می شوند.
وی ساخت پلی جهت عبور ترافیک سنگین میدان کرج، در جوار پل قدیمی معروف به پل حامی را از جمله اقدامات گریز ناپذیری خواند که علی رغم قرار گرفتن در حریم پل تاریخی کرج، برای حفظ سلامت منطقه ضروری بوده است. با این حال منظر اثر تاریخی ثبت شده را از بین برده است. احمد نژاد با اشاره به عدم همکاری و برخی بی توجهی از سوی نهادها و مدیریت های درگیر با مناطق باستانی و تاریخی تاکید کرد ادامه روند توسعه و ساخت ساز در حریم این ابنیه و اماکن در آینده نزدیک منجر به نابودی گنجینه بزرگ و بی بدیلی خواهد شد که نه تنها نام استان که نام کشور را نیز می تواند در ردیف پربازدید ترین مناطق گردشگری منطقه قرار دهد. به عنوان مثال تخلیه زباله و نخاله ساختمانی در رودخان کرج زیر پل باستانی کرج را به فضایی زشت و نامطبوع بدل ساخنته و با فراری دادن گردشگران این محل را به نقطه امن معتادان و اوباشان تبدیل کرده است. با توجه به روشنگری های این بازدید پربار و مطرح شدن مسایل بسیار مهم فرهنگی و زیست محیطی، پیگیری مطلب ادامه خواهد داشت و بلافاصله پس از دریافت پاسخ مناسب از سوی مسئولین در مورد حفظ امنیت آثار باستانی و حریم ابنیه تاریخی و پاکسازی زیست محیطی آن، گزارش کاملی از وضعیت کلی میراث فرهنگی استان البرز ارایه خواهد شد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود