1 دی 1393
شماره خبر: 134062

ساماندهی آسیب دیده های اجتماعی نیازمندعزم ملی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ساماندهی آسیب دیده های اجتماعی نیازمندعزم ملی


آنطور که کارشناسان امور اجتماعی درالبرزمی گویند: کرج در بسیاری جهات جور برادربزرگ خود یعنی کلانشهر تهران را می کشد، از سرریز جمعیت گرفته تا ترافیک و دست آخرهم انتقال کارتن خوابی، چاشنی این برادری شده است.
کارتن خوابی پدیده و آسیب اجتماعی جدیدی نیست، لیکن اهمیت موضوع از آنجاست که هرچه متولیان امور به جمع آوری کارتن خواب ها می پردازند اما گویی ریشه و شاخ و برگ این پدیده بیشتر و بیشتر می شود. خواب ناخوش روی چند تکه مقوا و پارچه های مندرس با سرکشیدن پتویی کهنه آن هم در گوشه خیابان، زیرپل عابر پیاده، کنج دیوار و پسوهای دیگر برای هر نظاره گری در سرما ی زمستان ، منظره ناخوشایندی است. به گفته کارشناسان، با اجرای طرح های جمع آوری کارتن خواب ها در تهران، بلافاصله به جمعیت این انسان های بی سرپناه درکرج افزوده می شود که این امر بیانگر فرارکارتن خواب ها به اطراف پایتخت ازجمله کرج است. این روزها که هوا سردتر و سردتر می شود، کارتن خواب ها به گوشه گوشه کلانشهر کرج خزیده اند و اگر چه بیشتر آنان گرفتاراعتیاد هستند اما به عنوان انسان به دور از نگاه ترحم آمیز به حمایت های اجتماعی برای ساماندهی و رهایی ازدام اعتیاد نیاز دارند. با نگاهی به معضلات اجتماعی کرج باید گفت که مهاجرت های بی رویه چهاردهه گذشته با مشکلات و آسیب هایی اجتماعی مانند کارتن خوابی و افزایش جمعیت آسیب دیدگان اجتماعی همزاد شد، مشکلاتی که درسایه پایتخت گم شدند و اکنون با تبدیل کرج به مرکز استان یکی پس از دیگری خودنمایی می کنند. افزایش ناگهانی جمعیت وکم توجهی ها به توسعه امکانات اداری ، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و رفاهی، کرج را درمیان آسیب ها و کمبودها متلاطم کرد. برای شرح هریک از آسیب های این کلانشهر یا به عبارتی کلان روستا به قول برخی باید کتاب ها نوشت تا بتوان به ریشه یابی و علل و عوامل به وجود آورنده آنها پرداخت. کارتن خوابی ازجمله آسیب هایی است که نه سیمای شهری بلکه وجهه اجتماعی کرج و استان البرزرا مخدوش کرده است، آسیبی که عزم ملی و اجتماعی برای ریشه کنی یا لااقل کاهش آن نیاز است. در پس مهاجرت ها به کرج و استان البرز، مشکلات اجتماعی این منطقه کم نبود که اکنون متکدیانی از کشورهای همسایه با چهره های سیاه سوخته و لباس های مندرس به آن اضافه شده است. اگر کارتن خوابی را معطوف به معتادان ولگرد و افراد بی سرپناه داخلی نکنیم، این مهاجران بی سرپناه و متکدیان خارجی هم باید به جمعیت آنان افزود.
به هرحال همسایگی با پایتخت و کلانشهرتهران، این پیامدها را هم برای شهرهای اطراف به ویژه کرج دارد بویژه آنکه متولیان امور هم چشمانشان را بر روی آسیب ها و آثار منفی آن ها بسته باشند. با این وجود خشکاندن ریشه آسیب هایی مانند کارتن خوابی در کرج و پایتخت از آن جهت به عزم ملی نیاز دارد که این آسیب ها باید در گوشه گوشه کشور مورد بررسی و درمان قرار گیرند. اگر مهاجرت ها از دیگر مناطق به سمت تهران کاهش یافت آن وقت می توان شاهد کاهش آسیب ها در پایتخت و اطراف آن مانند کرج بود. به هرحال اگرچه این روز ها مسوولان شهری کرج سخن از راه اندازی گرمخانه می گویند لیکن به عنوان ضرورتی آنی برای ساماندهی کارتن خواب ها و افراد بی سرپناه حایز اهمیت است اما درمان قطعی نیست. آنطور که سعید فیروزگاه رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج می گوید: پدیده اجتماعی کارتن خوابی در کرج تنها باساخت گرمخانه علاج پذیر نیست بلکه باید برای درمان آن چاره جویی اساسی کرد. او گفت: اقدامات کنترلی یا کاهنده باید بطور همزمان در پایتخت و سایر مناطق کشور آغاز شود تا شاهد کاهش کارتن خواب ها به شهرهای بزرگ کشور و اطراف تهران باشیم. فیروزگاه اظهار کرد: تجربه فعالیت یک گرمخانه در سال های گذشته کرج نشان می دهد که این اقدام مفید و موثر برای ساماندهی تمام کارتن خواب ها و بی خانمان ها نیست. این عضو شورای اسلامی شهر در گفت و گو با ایرنا البرز به ریشه های پدیده کارتن خوابی و بی خانمانی در کرج اشاره کرد و گفت: از زمانی که مهاجرت ها از سراسر کشور به ویژه پایتخت به سوی کرج بیشتر شد، آسیب هایی اجتماعی یکی پس از دیگری در این منطقه سر بیرون آوردند.
وی اظهار کرد: به تازگی یک گرمخانه برای ساماندهی کارتن خواب ها و افراد بی خانمان در کرج راه اندازی شده لیکن اقدامی کافی و جامع نیست. مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز جمع آوری متکدیان ، کارتن خواب ها و کودکان خیابانی را وظیفه شهرداری ها دانست و گفت: شهرداری پس از جمع آوری این افراد آنها تحویل بهزیستی می دهد. 'افروز بهرامی' با تاکید براینکه بهزیستی درصورت همکاری دستگاه های اجرایی ، آماده اسکان و ساماندهی کارتن خواب ها و متکدیان است، گفت: ابتدا باید با تشکیل پرونده پزشکی از سلامت این افراد باید اطمینان حاصل شود و پس ازآن ساماندهی شوند . مدیرکل اموراجتماعی استانداری البرز با هزینه بر، خواندن نگهداری متکدیان و افراد کارتن خواب برای دستگاه های اجرایی نیز به این نکته اذعان دارد که کار زیربنایی برای این افراد در کشور و استان البرز انجام نشده است.
90درصد کارتن خواب های کرج معتاد هستند
'حمیدرضا عسگری مورودی' با بیان اینکه راه اندازی یک مرکزموقت نگهداری این افراد در کنار زندان شهید کچویی فردیس با ظرفیت یک هزار نفر پیش بینی شده، افزود: این مرکز طی یک ماه آینده به بهره برداری می رسد و کودکان خیابانی و کارتن خواب ها در آن نگهداری خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: البته تعدادی از معتادان پرخطرکه از خانواده طرد شده اند اکنون در مرکز ماهدشت کرج تحت مراقبت هستند. این مسوول اظهار داشت: بیشتر کارتن خواب های کرج از تهران نقل مکان کرده اند که در این زمینه باید چاره جویی شود. این مسوول با اشاره به اینکه تعداد معتادان کارتن خواب در کرج سیر فزونی دارد، گفت: با اجرای طرح ساماندهی متکدیان درتهران بلافاصله بر تعداد کارتن خواب های کرج افزوده می شود و این بیانگر فرار آن ها از تهران به کرج است. عسگری مورودی اظهار داشت: براساس هماهنگی ها و پیگیری های انجام شده در شورای اجتماعی کشور درصدد آن هستیم از هرنوع موازی کاری دربخش ساماندهی کارتن خواب ها و آسیب دیدگان اجتماعی جلوگیری شود. مدیرکل اجتماعی استانداری البرز با اعلام اینکه 90درصد کارتن خواب های کرج معتاد هستند، تاکید کرد: این موضوع مهم که پس از کارشناسی های بسیار تشخیص داده شده ایجاد مرکز دائمی را برای نگهداری کارتن خواب های این کلانشهر ضروری می سازد . عسگری مورودی یادآورشد: با راه اندازی این مرکز علاوه برمعتادن کارتن خواب ، متکدیان خارجی که اغلب پاکستانی هستند، ساماندهی می شوند. وی گفت: اکنون برای ساخت این مرکز سه نقطه درکرج پیش بینی شده که با تامین اعتبار، انتظارآن می رود هرچه سریعترا جرایی شود. مدیرکل اموراجتماعی استانداری البرز با بیان اینکه میانگین سنی معتادان کارتن خواب 35 سال است، افزود: البته چهره های جوان نیز دربین این افراد دیده می شود بطوریکه بانوان نیز از آن مستثنی نیستند. وی تاکید کرد:با برگزاری نشست های هماهنگی با دستگاه های اجرایی و طرح های ساماندهی ویژه درصدد آن هستیم هرچه سریعتر مشکلات و معضلات کلانشهرکرج که درسایه تهران گم شده را برطرف کنیم. این مسوول اشاره به جمعیت کارتن خواب های کرج و استان البرز نکرد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود