زندگی ماشینی و صنعتی «تعلیم و تربیت» را تحت الشعاع خود قرار داده است
سپیدارآنلاین: گروه شهری
رئیس کمیسیون ورزش، بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه رویکرد جهانی در حوزه آموزش و پرورش تحویل «انسان سالم» به جامعه است، اظهار داشت: متاسفانه زندگی ماشینی و صنعتی که هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد، عرصه تعلیم و تربیت را تحت الشعاع قرار داده و..
سیستم آموزشی کشورمان آنطور که باید موفق به تطبیق خود با شرایط موجود نشده است. محمدصادق باغستانی که در همایش «مدرسه؛ پایگاه سلامت، ورزش و آموزش های شهروندی» با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاونین پرورشی و تربیت بدنی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان کرج، مسئولان تربیت بدنی و کارشناسان بهداشت و سلامت مدارس سخن می گفت، با ابراز خرسندی از تقویت تعاملات و همکاری های فی ما بین کمیسیون سلامت پارلمان شهری و آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش رسالت بزرگ تعلیم و تربیت را بر عهده دارد و قسمتی از کلیدی ترین عمر انسانها پشت میز و نیمکت مدارس سپری می شود که میزان توفیق این نهاد در عمل به وظایف ذاتی نقش بسزایی در توسعه و آبادانی فردای میهن اسلامی ایفا می کند. عضو پارلمان شهری کرج با بیان اینکه میان تعلیم و تربیت و حوزه های سلامت و ورزش پیوند ناگسستنی وجود دارد و آنها لازم و ملزوم یکدیگر هستند، ادامه داد: انسانِ سالم محور توسعه پایدار به شمار می رود و امروزه تمام کشورهای جهان به دنبال مدیریت و توسعه منابع انسانی هستند که مدارس به عنوان پایگاه تعلیم و تربیت بهترین مکان جهت آموزش های شهروندی از سنین پایه محسوب می شوند. نماینده مردم در هیات امنای شهر کرج گفت: مدارس به عنوان خانه دوم انسانها مکانی برای شکل گیری شخصیت اجتماعی افراد به شمار می آیند و در صورتی که تلفیقی از علم و دانش، توجه به سلامت و بهداشت روانی، علاقمندی به ورزش و نشاط اجتماعی و نیز آموزش های شهروندی به عنوان خوراک تعلیمی به آنها عرضه شود، می توان به پرورش نسلی ورزیده، خردمند و سالم امیدوار بود که تاثیر آن بر پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور بی بدیل و غیر قابل انکار است.
اهتزاز پرچم آموزش های شهروندی در مدارس
به گفته باغستانی، کمیسیون سلامت پارلمان شهری قصد دارد پرچم آموزش های شهروندی را در سطح مدارس کرج به اهتزاز در بیاورد و از طریق تعامل با اداره کل آموزش و پرورش استان در مسیر اشاعه ورزش های همگانی و پایه و نیز ترویج بهداشت و سلامت جسمی و روانی بین دانش آموزان گام بردارد. عضو پارلمان شهری کرج از تغییر ساختار مدارس به لحاظ محیطی، زیبایی و تجهیز امکانات به عنوان یک ضرورت مهم یاد کرد و گفت: فضای روانی مدارس باید به نحوی مدیریت شود که دانش آموزان برای حضور بیشتر در مدارس علاقمندی نشان دهند و احساس کنند که تمامی نیازهای تفریحی، آموزشی، مشاوره ای، تغذیه ای، فوق برنامه و ورزشی آنان در چارچوب مدرسه قابل تامین است و دیگر نیازی به از این شاخه به آن شاخه کردن وجود ندارد.
مقایسه نظام آموزشی ایران با دیگر کشورهای جهان
باغستانی در مقایسه نظام آموزشی ایران با نظام تعلیم و تربیت در کشورهای پیشرفته جهان بیان کرد: در اروپا کلاس های درس معلم محور نیست و طی فرایندی مشارکتی اداره می شود و دانش آموزان حضور فعالی در ارایه مباحث آموزشی دارند. همچنین تدریس دروس ترکیبی از مفاهیم تئوری و آموزش های عملی را شامل می شود و از حالت خشک و کاملا رسمی نیز خارج شده است. برگزاری اردوهای علمی و فرهنگی، تشکیل تیم های تحقیقاتی، شرکت فعال دانش آموزان در المپیادهای ورزشی و علمی، برقراری ارتباط حسنه میان اولیای دانش آموزان و معلمان و مدیران مدراس و نیز بها دادن به نظرات و پیشنهادات دانش آموزان در روند تدریس دروس از دیگر ویژگی های نظام تعلیم و تربیت در کشورهای توسعه یافته است که می توان با بومی کردن آنها، از ایده های موفق جهانی الگوبرداری کرد.
تعبیر جامعه از مدرسه و شهر به عنوان خانه دوم شهروندان
وی، تعبیر جامعه از مدرسه و شهر به عنوان خانه دوم شهروندان را نقطه عطفی برای تقویت همکاریها بین شورای شهر و آموزش و پرورش دانست و اذعان داشت: در حالی که سن اعتیاد در جامعه کاهش یافته و آمار بزه های اجتماعی و رفتارهای خشونت بار بین نوجوانان و جوانان رو به فزونی است اما باید تمام سعی و تلاش خود را برای مصون ماندن فضای تعلیمی مدارس از انواع مشکلات فرهنگی و اجتماعی بکارگیریم؛ چرا که با توجه به حساسیت بالای خروجی مدارس (انسان سالم) ضرورت مراقبت بیش از پیش از فضای آنها انکارناپذیر است.
به جای موازی کاری به سمت هم افزایی حرکت کنیم
عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه به جای موازی کاری به سمت هم افزایی حرکت کنیم، گفت: برگزاری همایش ها و نشست های مشترک زمانی مفید فایده خواهد بود که به دنبال عملیاتی کردن مصوبات و خروجی این جلسات باشیم و اجازه ندهیم دغدغه هایمان صرفا انشایی روی کاغذ باشد و بدون عمل باقی بماند. باغستانی همچنین خواستار اجرای برنامه های مراقبتی و تست های سلامتی در مدارس به منظور مقابله با انواع بیماری های واگیردار و ویروس های شایع شد و گفت: همچنین بکارگیری نیروهای متعهد، متخصص، دلسوز و خواهان پیشرفت کشور در مدارس ضرورت دارد و نباید اجازه نشت افکار آلوده به فضای مدارس را بدهیم؛ چرا که این آسیب از آنچه تصور کنید، خطرناک تر است.
وی بیان کرد: سازمان زیباسازی و معاونت خدمات شهری شهرداری کرج می توانند برای زیباسازی، مبلمان و نظافت بهتر مدارس به یاری آموزش و پرروش شتافته و فضای این مکان مقدس را برای تعلیم و تربیت مهیاتر کنند.