کمپین روابط عمومی و برند سازی شهری شهرداری کرج راه اندازی شد
سپیدارآنلاین: گروه شهری
شریان حیاتی هر سازمان و نبض تپینده آن بی شک واحد روابط عمومی است. حوزه ای که به دلیل کارکردهای گسترده در بطن سازمانها و ارگانها همواره نیازمند به روز رسانی و بهره مندی از ایده های ناب و پیش رونده است.
کارکرد و فعالیت این حوزه در سازمان عریض و طویلی همچون شهرداری ها که با بیش از 300 نوع وظیفه نقش بسیار مهمی در چرخه زندگی شهروندان دارد حساس تر و پیچیده تر است. در این بین روابط عمومی در مدیریت شهری در تعامل با شهروندان دو کارکرد بسیار حیاتی دارد، ابتدا نقش پاسخگویی و ارتقاء فرهنگ شهرنشینی و دوم مسئولیت ایجاد و گسترش تصویری درست از شهر در اذهان شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی که همان "برندسازی شهری" است. در مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری کرج با توجه به مطالعات درون سازمانی و مطالعات آخرین دستاوردهای و یافته های روابط عمومی ها در سرتاسر جهان به ویژه در حوزه مدیریت شهری، برآن شدیم کمپین روابط عمومی و برندسازی شهری کلانشهر کرج را تدوین کنیم . hولین و مهم ترین گام، هدف گذاری در این کمپین بود که پس از بررسی های فراوان هدفمان را " ایجاد و گسترش روابط عمومی یکپارچه (IPR) در مدیریت شهری کلانشهر کرج " ترسیم کردیم؛ روابط عمومی یکپارچه یکی از مفاهیمی است که در مدیریت استراتژیک روابط عمومی و نیز برنامه ریزی های ارتباطی به کار می رود و منظور از آن، یکپارچه سازی تمامی فعالیت های سازمان در رابطه با مخاطبان و ذینفعان است تا اطمینان حاصل گردد که این فعالیت ها در راستای اهداف از پیش تعیین شده است.
تنظیم سند ارزشی روابط عمومی ها
بر این اساس برای اولین بار در کشور "روابط عمومی یکپارچه" را با کارکردهای مدیریت شهری همسنگ و متناسب سازی کرده و برای رسیدن به این هدف پنج مولفه را ترسیم کردیم که این مولفه ها عبارتند از :
تنظیم سند استانداردهای ارزشی روابط عمومی مدیریت شهری
اجرای روابط عمومی الکترونیک و هوشمند (EPR)
توسعه روابط عمومی ناب شهری
گسترش ارتباطات بین المللی و دیپلماسی شهری
برند سازی شهری
nر این زمینه نبود سند ارزش های روابط عمومی در مدیریت شهری باعث شد برای اولین بار ارزش های روابط عمومی در مدیریت شهری را شناسایی و استاندارسازی کنیم و در نهایت سند استانداردهای ارزشی روابط عمومی مدیریت شهری را به یک مدل هرمی شکل تبدیل و ارائه کردیم، شکل گیری مدل هرمی به این دلیل بود که سند دارای الویت می باشد. به ترتیب از قاعده تا نوک هرم این سند برنامه های ذیل قرار دارند :
برگزاری نمایشگاه ها و سمینارهای تخصصی ملی و بین المللی در خصوص روابط عمومی مدیریت شهری
ایجاد بانک روابط عمومی و اطلاع رسانی برای شهروندان، پژوهشگران و گردشگران
ارائه محصولات علمی وکارکردی روابط عمومی و امور بین الملل
روابط عمومی و اموربین الملل، پرچمدار برندسازی شهری
تعامل ، تبادل و تفاهم و گسترش ارتباطات چهره به چهره با شهروندان و رسانه ها
تولید محتوای ارزشی و دانشی در پایگاه خبری
گسترش هم آفرینی در گفتمان آنلاین شهری
شهروند پرسشگر و روابط عمومی پاسخگو
حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک و برند سازی شهری
در ادامه این فرایند پیشروی به سمت روابط عمومی الکترونیک و هوشمند و استفاده از رسانه ها و ابزارهای مدرن و فرهنگ سازی این رسانه ها برای هم آفرینی موثرتر با شهروندان شهر کرج در دستور کار قرار گرفت چرا که مدیریت روابط عمومی شهرداری کرج نگاه ویژه ای به روابط عمومی ناب شهری و ارتباطات چهره به چهره دارد. در این بخش یکی از مهمترین اقدامات راه اندازی واحد رسانه ها و فعال نمودن یکی از زیر مجموعه های آن با نام واحد رسانه های اجتماعی بود؛ دیگر مولفه ای که کمتر به آن پرداخته شد، گسترش دیپلماسی شهری، تبادل اطلاعات و استفاده از دستاوردهای سایر کلانشهرهای جهان است . سرانجام برندسازی شهری کلانشهر کرج که جزو لاینفک روابط عمومی مدیریت شهری است که هدف نهایی آن افزایش رضایتمندی ساکنان شهر می باشد و این مولفه برای کلانشهری که در 30 کیلومتری پایتخت ایران قرار دارد بسیار حیاتی است. در این زمینه نیمی از توان مطالعاتی و فنی ما در این کمپین معطوف به برند سازی شهری است و یکی از اهدافمان این است که تمام شهروندان ، مدیران روابط عمومی ها و نخبگان را در برند سازی شهری مشارکت دهیم. تشکیل شورای عالی مشارکت در برند سازی شهری کلانشهر کرج برآیند همین تفکر بود. "برنامه برند سازی شهری 4 رکن اصلی دارد" که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.
برندسازی با توجه به تداعی شخصیت های برجسته شهرکرج : تلاش داریم با شناسایی چهره های شاخص شهر
(چه آنان که در قید حیات هستند و چه آنان که به دیار حق شتافتند) را مبنایی برای تعاملات شهری و بین المللی قرار دهیم؛ چهره هایی مانند : شهدا ، بزرگان علمی و ادبی ، نخبگان و ورزشکاران و کارآفرینان و... که پیشنهاد ویژه ما در این بخش طراحی نشان "شهروند سربلند" بود که طراحی و اجرا و در مراسم بازگشایی تقاطع غیر همسطح شهدای دانش آموز به مادر نوجوان ترین شهید دفاع مقدس ساکن شهر کرج تقدیم گردید . در ادامه این مهم همچنین راه اندازی موزه شهروندی و همچنین طراحی نماد شهر کرج را در دستور کار داریم . برندسازی با توجه مناظر و بناهای سرشناس شهرکرج : در این قسمت تلاش خواهیم کرد تا با همکاری سایر سازمان های مرتبط، در حوزه فرهنگ ، آثار تاریخی و طبیعی و صنایع دستی شهر تمرکز کنیم؛ بناهایی طبیعی و تاریخی شهر مانند کاروانسرای شاه عباسی، رودخانه کرج و چاده چالوس، کاخ سلیمانیه و... که به عنوان نمونه یکی از محتویات تولید شده در این بخش تمرکز بر رود کرج و جاده چالوس با عنوان " ربان سبز و آبی طبیعت " بود . برندسازی با توجه به مشارکت برندهای شرکتی : در این بخش کرج را به شهرکده هایی تقسیم کردیم؛ تلاشمان بر این است که با کارآفرینان و نخبگان صنعتی و علمی در زمینه برند سازی شهری تمرکز کنیم؛ بعنوان مثال با داشتن سه کارخانه و برند مشهور در غرب شهر کرج این شهر پتانسیل این را خواهد داشت که بعنوان شهرکده ماکارونی جهان شناخته شود . برندسازی با توجه به رویدادهای شاخص : در این بخش تلاشمان بر این خواهد بود تا از رخدادها و پتانسیل شهری در برند سازی شهری بهره ببریم. بعنوان مثال : مسابقات چوگان در نوروز آباد کرج – نمایشگاه بین المللی گل و گیاه کرج – مسابقات اسکی دیزین و...
پایه ریزی برای تغییر رویکرد و نگرش
ابزارهای رسیدن به این مولفه ها را به سه بخش تقسیم کردیم که عبارتند از : تغییر نگرش و رویکرد ، وظایف و کارکرد و پایش عملکرد
4 تغییر نگرش و رویکرد را پایه ریزی کردیم که عبارتند از :
• از روابط عمومی خبرآفرین به روابط عمومی ارزش آفرین
• از روابط عمومی کارمندی به روابط عمومی کارآمدی و درآمدی
• از روابط عمومی تشریفاتی به روابط عمومی تحقیقاتی و تالیفاتی
•از روابط عمومی منفعلانه به روابط عمومی فعالانه و نوآورانه
روابط عمومی ارزش آفرین: تعامل دوطرفه و اثربخش ، تبادل افکار و سنجش افکار ، تداوم ارتباط های دوسویه و بلندمدت و تفاهم بین مدیران شهری و شهروندان
روابط عمومی کارآمدی و درآمدی: تشکیل گروه مشاوران و اتاق فکر و آموزش مفاهیم کارآمدی و توانمدسازی سرمایه های انسانی و تعامل با کارآفرینان و درآمدزایی
روابط عمومی تحقیقاتی و تالیفاتی: تولید محتوای ارزشی و دانشی ، ارائه گزارش ها و کارکردهای روابط عمومی بصورت مقاله و کتابچه به زبان های فارسی و انگلیسی و ارتباط با جامعه نخبگان
روابط عمومی فعالانه و نوآورانه: تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی شهری برای هم اندیشی و هم آفرینی بیشتر و طراحی سمینار روابط عمومی یکپارچه در مدیریت شهری برای اولین بار به میزبانی کلانشهر کرج
با توجه به موارد ذکر شده 20 وظیفه روابط عمومی ها که پیش از این تدوین شده بود را با توجه به شرایط فعلی و نوین در روابط عمومی ها به 21 وظیفه ارتقاء دادیم؛ همچنین کارکردهای روابط عمومی ها که همان تحقیقات، انتشارات، تبلیغات و انتشارات است را با کمک متغیرهایی در راستای جمع آوری اطلاعات از مبدا تولید آن به نحو شایسته به منظور پایش عملکرد عملیاتی کردیم. ماحصل تحقیقات تهیه جدول زمان بندی برای هر یک از مولفه های هدفمان بود که در نهایت منجر به طراحی کمپین روابط عمومی و برندسازی شهری شد؛ در این کمپین سعی خواهیم کرد تا بیشتر بر فکر افزار متمرکز شده و کمترین بار مالی را متوجه سازمان کنیم. در پایان ید آور می شود، در حال حاضر بسیاری از برنامه در این حوزه آغاز شده و یا در حال راه اندازی آن هستیم و تلاش خواهیم کرد بر اساس این برنامه از پیش طراحی شده که با آخرین مقاله های جهانی و مطالعه آخرین کارکردهای روابط عمومی و برند سازی شهری در چندین شهر جهان بوجود آمده است ، به هدف بزرگ خانواده روابط عمومی و بین الملل کلانشهر کرج دست یابیم .
مهدی اکبری فامیله
مشاور و کارشناس برد سازی شهری