10 دی 1393
شماره خبر: 134615

لزوم استقرار سیستم مدیریت نوین كیفیت در سازمانها

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

لزوم استقرار سیستم مدیریت نوین كیفیت در سازمانها


دبیر کمیته تخصصی فضای سبز کلانشهرهای کشور بر لزوم استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها تاکید کرد و گفت: مدیران به مدیریت بهبود فضاي سبز اهمیت دهند.
عباس زارع ظهر امروز در نشست مدیران عامل سازمانهای پارکها و فضای سبز شهرداریها و کارشناسان مسئول فضای سبز استانداریهای کشور که در جزیره کیش برگزار شد، محوریت سخنان خود را بر پایه مدیریت بهبود فضاي سبز شهری قرار داد و اظهار داشت: فضاي سبز شهري به عنوان يكي از عناصر مهم در بافت و ساخت شهر نيازمند مديريت جامع است، مديريت فضاي سبز شامل طراحي و برنامه ريزي آن و تكميل كننده هويت، عملكرد و كارايي فضاي سبز در شهرها است. وی با اشاره به ويژگي هاي بصری، زیست محیطی، اجتماعی و کالبدی عملکردی فضاي سبز در شهرها، به تعریفی از مدیریت فضاي سبز شهري پرداخت و افزود: به مجموعه فعاليتهايي كه در راستاي تعالي و بهبود كمي وكيفي فضاي سبز شهري صورت مي گيرد، نظام مديريت فضاي سبز شهري گويند. این مسئول با اشاره به لزوم اعمال مدیریت بهبود فضای سبز شهری عنوان کرد: بهبود مستمر تلاشي است دائمي و پايان ناپذير براي تغيير در انديشه و عمل مديران و كاركنان، در واقع مدیریت بهبود در سازمان موثرترین شیوه در ارتقا بهره وری است که مديران نقش اصلي را در ايجاد بهبود دارد. زارع با اشاره به اینکه سازمانهای پیشرو همواره در حال تغییر و تحول و رو به گسترده تر شدن هستند، ادامه داد: تغییرات سریع و عظیم طی دو دهه اخیر در تکنولوژی و به خصوص افزایش نقش تکنولوژی روز در اداره سازمان ها، نحوه مدیریت و رهبری سازمانها را دگرگون کرده که باید متناسب با این تغییرات، شیوه ها و روشهای به روزی نیز برای مدیریت به کار گرفته شود. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در ادامه سخنان خود به طرح جامع فضای سبز نیز اشاره کرد و گفت: یکی از استراتژی های بهبود مدیریت فضای سبز تدوین طرح جامع فضای سبز است، این طرح، سندی راهبردی است که اقدامات بلند مدت مدیریت فضاهای سبز شهر را به تفکیک مناطق بازگو می کند.
وی اضافه کرد: این سند مهمترین امکانات و محدودیت های شهر برای توسعه، بازسازی، احیاء و نگهداری فضاهای سبز را شناسایی و اصلی ترین رویکردها و اقدامات مرتبط را برای هر منطقه شهرداری مورد توجه قرار می دهد که هدف از آن، توزيع عادلانه سهم سرانه فضاهاي سبز شهري در مناطق مختلف شهري و راهكارهاي حمايتي و مشاركتي مردم براي توسعه، احيا و بهسازي و حفاظت از فضاهاي سبز شهر است. این مسئول در ادامه بر استقرار سیستم مدیریت کیفیت تاکید کرد و افزود: سازمانها به منظور ارتقاي اثربخش خدمات خود نظام مديريت كيفيت بر اساس استانداردهای مختلف مانند ISO9001:2008 را با تاكيد بر بهبود هميشگي فرآيندهاي كاري باید استقرار دهند، اما اگر بهبود اين فرآيندها و حتي بازنگري آنها، در قالب يك سيستم گسترده و تعهد شده نباشد، به نتیجه ای نخواهد رسید، در واقع سيستم عمومي مورد نظر بايد داراي يك رويكرد مديريت تحول دروني باشد كه باعث ارتقا و بهبود كيفيت فرآيندها شود. زارع خاطرنشان کرد: در این سیستم با تعریف شاخص های کیفی و کمی متناسب با رسالت هر واحد به همراه روش اجرایی تعریف شده، فرآیندها به طور مستمر مورد بازنگری و آنالیز قرار می گیرند.
سازمانها نیازمند استقرار سیستم HSE هستند
دبیر کمیته تخصصی فضای سبز کلانشهرهای کشور اظهار داشت: استقرار سیستم مدیریت کیفیت، مدیریت فرآیندها در سازمان، تعریف استانداردها و تعریف شاخص ها، سنجش رضایت مشتری از طریق پرسشنامه، استقرار سیستم HSE نیز می تواند به مدیریت بهبود فضاي سبز شهری کمک شایانی کند. وی با تاکید بر استقرار سیستم HSE در سازمانها گفت: هرگونه تعلل، كاستي و يا برنامه ريزي غيراصولي در ارائه خدمات مربوطه علاوه بر عدم رضايت شهروندان، مسائل زيست محيطي از جمله سلامت و بهداشت زيست محیطي شهري را در پي دارد، در واقع صرفاً ايجاد و گسترش فضاهاي سبز اعم از فضاهاي سبز درون و برون شهري نمي تواند به صورت انتزاعي تضمين کننده سلامتي ايمني و پايداري محيط زيست در مناطق شهري شود. این مسئول ادامه داد: بر اين اساس لازمه تصميم گيري برنامه ريزي و اعمال مديريت خدمات شهر در موضوعات مورد بحث در اختيار داشتن ابزار مديريتي مقتضي براي تصميم گيري متناسب با شرايط حاكم بر محيط زيست شهري از جنبه هاي اجتماعي، اقتصادي و پايداري محيط زيست در مناطق شهري كه در نهايت منجر به كاهش ايمني و سلامتي در قالب محيط زيست ايمني و سلامت (HSE) و ... مي شود.
لزوم وجود و اعمال مدیریت دانش در سازمانها
زارع، لزوم وجود و اعمال مدیریت دانش در سازمانها را یادآور شد و اضافه کرد: مديريت دانش سازماني يكي از مهم ترين عوامل موفقيت شركتها در شرايط رقابتي و عصر اطلاعات است، اهميت اين موضوع به حدي است كه امروزه شماري از سازمانها، دانش خود را اندازه گيري و به منزله سرمايه فكري سازمان و نيز شاخصي براي درجه بندي شرك تها در گزارش هاي خود منعكس مي كنند، در واقع مديريت دانش در تبديل سازمانها به سازمانهاي يادگيرنده يا سازمانهاي دانش آفرين، نقشي كليدي و محوري دارد. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج از استقرار سیستم نظام پیشنهادات به عنوان یکی از نقاط قوت در سازمانها یاد کرد و افزود: یکی از روشهاي بهبود مدیریتی، مدیریت مشارکتی است، در واقع انسانها یکی از منابع غنی سازمانها هستند که با قدرت تفکر، ابتکار، نوآوري و خلاقیت و هوش خدادادي می توانند با مشارکت خود در تصمیم سازيهاي سازمانی زمینه هاي بهره وري، رشد و توسعه بیشتر و بهتر خود نقش موثر داشته باشند که در این زمینه یکی از ابزارهاي مدیریت مشارکتی، نظام پیشنهادها است که به دلیل سادگی روش، نتایج مطلوب، عدم دخالت مستقیم در حیطه اختیارات مدیریت و استفاده از خرد جمعی در جهت حفظ شئون انسانها و ارتقاي سازمانها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
وی متذکر شد: استفاده از این سیستم نظام می تواند ارزیابی جامع و مفیدی را از دیدگاه شهروندان و کارشناسان به این مقوله و خواستگاه آنان به دست آورد تا در سالیان آتی بتوان به نحو مقتضی از آن استفاده کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود