30 بهمن 1393
شماره خبر: 137961

ساختار روابط عمومی به " ارتباطات "تغییر می یابد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ساختار روابط عمومی به " ارتباطات "تغییر می یابد


مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری های تهران با پیشنهاد مطرح شده از سوی روابط عمومی شهرداریهای کلانشهرهای کشور مبنی بر تغییر ساختار روابط عمومی" به ارتباطات موافقت کرد.
محمد حسن آبادی در کارگروه تخصصی بیست و دومین نشست کمیته ارتباطات و بین الملل کلانشهرهای کشور با محور بررسی ساختار و وظایف در روابط عمومی و ارتقاء آن به ارتباطات با اشاره به مبحث مطرح شده از سوی مدیران روابط عمومی های شهرداری کلانشهرهای کشور افزود: از بحث های جدی که هم اکنون از طریق اداره کل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری های تهران در حال پیگیری است، رفع مشکلات مطرح شده از جمله عدم تطابق نظام مدیریتی با فرآیندهای حمایت کننده به منظور پاسخگویی به انتظارات، همچینن عدم تناسب طرح طبقه بندی مشاغل با تغییرات و تفکرات جدید در قالب تدوین آیین نامه استخدامی جدید می باشد که این آیین نامه تنظیم و با امضای وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی به هیئت وزیران تقدیم شده است. وی با بیان اینکه آیین نامه جدید دارای 14 فصل و 125 ماده قانونی است، اظهارداشت: در تنظیم این آیین نامه سعی بر پوشش و ساماندهی همه حوزه های استخدامی و فناوری اطلاعات شهرداری شده است و هدف از طراحی آن نیز تدوین مقررات و ضوابط کلی به منظور ایجاد یکپارچگی و انسجام در شهرداریها می باشد تا این مجموعه های خدمات رسان با حفظ یکپارچگی بطور قانون مند و منظم فعایت کند؛ امیدوارین این آیین نامه تا سال آینده به تصویب هیئت وزیران برسد. حسن آبادی اظهارداشت: با تصویب این آیین نامه مقررات اداری استخدامی با وضعیت کنونی شهرداری ها مطابقت پیدا خواهند کرد و مشکلات بسیاری به تبع جاری شدن آن از سیستم شهرداریها مرتفع می شود. وی با بیان اینکه شهرداری ها برای پرداخت حقوق و دستمزد از قانون " نظام هماهنگ پرداخت" تبعیت می کنند، به برخی مشکلات در این بخش اشاره کرد و با مطرح کردن این موضوع که در حال حاضر شهرداریها در پرداخت حقوق و دستمزد با مشکل مواجه اند، گفت: از علت های بروز این مشکل نبود تناسب حقوق با وظایف کارکنان است؛ در بعضی موارد باید نسبت به وظایف این حقوق افزایش داشته باشد و در بعضی موارد نیز باید کمتر باشد که در حال حاضر اینگونه نیست. حسن آبادی با اشاره به قانون" نظام هماهنگ پرداخت" که خاص دستگاه های دولتی است، اظهارداشت: شهرداری نیز در حال حاضر از این نظام برای پرداخت دستمزد و حقوق کارکنان استفاده می کند، این در حالی است که دستگاه های دولتی از نظام دیگری پیروی می کنند. بی شک با پرداختن به آیین نامه جدید استخدامی مشکلات عدیده پرسنل در همه عرصه ها از جمله کم توجهی به مسائل رفاهی پرسنل، مشکلات موجود در حوزه شهرداران مبنی بر انتخاب، انتصاب و شرایط احراز هویت آنها و... رفع می شود.
روابط عمومی فعالیت اصلی است نه پشتیبانی
مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری های تهران با بیان اینکه در نقشه راه نوسازی و تحول در نظام مدیریت و اداری شهرداری های کشور برنامه ای تحت عنوان " سازماندهی ساختار شهرداریها " مطرح شده است، گفت: در این برنامه بحث طراحی و تدوین ماموریت های جدید برای حوزه های مختلف شهرداری ها و تنظیم وظیفه و ساختار مناسب با آن در قابل یک پروژه مطرح شده که هم اکنون نیز در حال بررسی است. حسن آبادی در خصوص موضوع روابط عمومی ها به وجود زنجیره تولید درشهرداریها اشاره کرد و افزود: زنجیره تولید در شهرداریها دارای سه سطح منابع، فرآیندها، فعالیت ها، خروجی و پیامدها می باشد که این سطوح برای کل شهرداری و همه بخش ها و حوزه های فعال در آن قابل تعریف است و برای همه عرصه ها کارآمد و کاربردی می باشد. وی در توضیح سطح منابع از زنجیره تولید ارزش، عنوان کرد: این سطح در واقع تلقی منابع انسانی که در حال حاضر به سرمایه های انسانی تبدیل شده اند، منابع فیزیکی، منابع مالی، اطلاعاتی و دانش می باشد؛ سطح فرآیندها و فعالیتها نیز به دوبخش عملیاتی که مختص مجموعه روابط عمومی ها می باشد و بخش پشتیبانی که همه حوزه های تخصصی از آن استفاده می کنند، تقسیم می شود. حسن آبادی در تشریح کارکرد سطح خروجی و پیامدهای زنجیره ارزشی شهرداریها، گفت: منابع گفته شده در جریان فرایندها و فعالیتها صرف شده و منجر به دریافت خروجی و در نهایت ایجاد پیامد می شود؛ با بهره گیری از این الگو ضمن ایجاد نظم و انسجام در امور، پیامدهای حاصل نیز کارآ و مورد اعتماد عموم قرار می گیرد. درمسیر ارتقاء جایگاه روابط عمومی موضوع مورد اهمیت دیگر، تلاش و جدیت برای تناسب علم و دانش در بکارگیری کارشناسان روابط عمومی است.
پیدا کردن خلاء و رفع آن کارآیی سیستم روابط عمومی را رقم می زند
مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری های تهران، تاکید کرد: اگر مجموعه روابط عمومی دنبال کارآمدی و پویایی است باید دنبال پیدا کردن خلاء های موجود باشد و در مسیر رفع این خلاء ها گام بردارد. از دیگر مواردی که برای موفقیت روابط عمومی حائز اهمیت است تمرکز بر افکار عمومی و سنجش افکار است زیرا با توجه به نقش روابط عمومی، این مجموعه موظف به سنجش افکار مردم از اقدامات طراحی و تنظیم شده از سوی سازمان است. حسن آبادی در بخشی دیگر از گفته های خود با تاکید بر اینکه مردم حق دارند در اولویت های شهر خود تغییر ایجاد کنند و باید نگاه و افکار آنها به مدیران شهری انتقال یابد، اظهارداشت: مسئولان باید آنچه مردم می خواهند را در برنامه های خود بگنجانند؛ بر انجام این امر به ویژه در مدیریت محلی تاکید شده است که طی آن باید نظر مردم به عنوان افرادی که سیستم جمعیتی شهر را شکل می دهند، در همه امور شهری اعمال شود. از وظایف سنگین روابط عمومی رساندن پیامهای شهری، انتقادات، انتظارات و خواسته های مردم به شهردار است تا به تبع آن این توقعات در برنامه ریزی های خرد و کلان لحاظ شود. وی با مطرح کردن این موضوع که " مردم تصمیم گیرنده و ارباب " هستند، بیان کرد: باید به این نتیجه که مردم اربابان واقعی شهر هستند برسیم وتنها به گفتن ارباب رجوع زبانی تکیه نکنیم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود