27 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142110

استراتژی توسعه سازمانی بدون تقویت جایگاه روابط عمومی دست یافتنی نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

استراتژی توسعه سازمانی بدون تقویت جایگاه روابط عمومی دست یافتنی نیست


سازمانها برای رسیدن به توسعه همه جانبه نیازمند ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها و ساختارسازی در این حوزه هستند و این مهم به ویژه در دستگاه مردمی شهرداری باید نهادینه و محقق شود.
نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع در دستیابی به مقاصد و اهداف مدیریت شهری به عنوان اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است و باید اذعان داشت روابط عمومی فعال و ایده آل به عنوان یکی از مهمترین و ارزشی ترین ساختارهای سازمانی نقش بسزایی در تحقق این مهم دارد. شهردار کرج ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی به فعلان این حرفه خطیر عنوان کرد: ساختارها و بخش های اداری متعددی در سازمانها و نهادهای مختلف بنا به نیازی که وجود دارد، تشکیل می شوند که تنها در صورت وجود ارتباط یکپارچه و پیوستگی بین آنها می توان به خروجی مثبت و بهره وری ارزشی و دانشی امیدوار بود. علی ترکاشوند ادامه داد: هر یک از بخش های اداری که در ساختار شهرداریها به عنوان معاونت، اداره و حوزه معرفی می شوند در تعیین اهداف نهایی سازمان ایفای نقش می کنند که هریک به نوبه خود از اهمیتی خاص برخوردار است و در نهایت نیز آنچه مهم تلقی می شود و زمینه ساز دستیابی به خروجی ها و کارکردهای موثر در سازمان است، هماهنگی بین بخشی است. وی با معرفی حوزه روابط عمومی به عنوان یکی از ساختارهای مهم اداری – سازمانی عنوان کرد: معیار فعالیت در این حوزه علاوه برداشتن آیتم هایی چون منابع و امکانات مادی، بهره مندی از منابع انسانی خلاق با اندیشه ها و تفکرات عمیق است تا با در راس قرار دادن این شاخص ها، سازمانها بتوانند از دانش مدیریتی با محور مباحث روابط عمومی جهت ارتقاء و سازمان دهی امور اداری استفاده کنند. ترکاشوند افزود: سازمانها برای رسیدن به توسعه همه جانبه در گام نخست باید جایگاه روابط عمومی ها را در سازمان و اداره مربوطه تقویت کنند تا این بخش اداری با بهره گیری از افکار و ایده های مدیریتی - ارتباطی، اقدام به شناخت نیازها سپس پاسخگویی به این خواسته ها کند. به گفته شهردار مرکز البرز، بر حسب نیاز به ساختار روابط عمومی از چند دهه پیش مدیران در تشکیلات اداری واحدی تحت عنوان «روابط عمومی» را راه اندازی کردند تا از طریق آن ارتباط مفید و موثر با شهروندان و کارمندان برقرار کنند و بتوانند با آگاه کردن، تشویق و ترغیب آنان به اهداف مدیریت شهری، سریعتر، راحت تر و با هزینه کمتر جامه عمل بپوشانند. شهردار کرج در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش تعیین کننده روابط عمومی ها در ساختارهای اداری بر ضرورت لحاظ کردن مولفه مهم نوآوری و مدیریت دانش در کنار بهره گیری از منابع انسانی توانمند و صاحب ایده تاکید کرد و با عنوان اینکه فعالیت روابط عمومی تکنیکی کارآمد برای ایجاد ارتباطات سازمانی محسوب می شود، از دیگر وظایف مهم این حوزه را اطلاع رسانی شفاف، ترویج و فرهنگ سازی در راستای پیشبرد اهداف سازمانی ذکر کرد. ترکاشوند عنوان کرد: پایه و اساس برنامه های حوزه روابط عمومی، کسب اطلاعات و آگاهی پیرامون مسائل حوزه‌های مختلف همچون رسانه‌ها، انجام پژوهش، برگزاری جلسات مشارکتی با مخاطبان هدف، استفاده از شیوه‌ها و ابزار مختلف برای جمع آوری پیام‌ها و بازخوردهای ارتباطی مخاطبان روابط عمومی و... است که این موارد در صورتی که هدفمند و منسجم انجام گیرند، علاوه بر اینکه جایگاه روابط عمومی ها تقویت می شود، اهداف سازمان نیز به نحوی که مورد توجه مدیران سازمان است، محقق می شود.
روابط عمومی ها نماینده رفتاری و گفتاری سازمان ها هستند
شهردار کرج با اشاره به تحولات گسترده اطلاع رساني در مقایسه با سالهاي گذشته، میزان رشد و توسعه این تحولات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: رسیدن به این امر حاکی از اعتقاد به کارکرد روابط عمومی ها در سطحی وسیع و گسترده است. این مدیر ارشد اجرایی با بیان اینکه روابط عمومی ها نماینده رفتار و گفتاری سازمانها هستند، افزود: این تعریف به نوعی مبین اخلاق در ساختار روابط عمومی است و می توان گفت "اخلاق" و "روابط عمومی" دو خط موازی و مکمل هستند. وی به حجم گسترده مراجعات به روابط عمومی سازمانها اشاره کرد و گفت: میزان مراجعه ارباب رجوع به حوزه روابط عمومی بویژه در شهرداریها با توجه به تنوع فعالیت ها از آمار بالایی برخوردار است که این امر ضرورت ارتباط گیری موثر برای کارگزاران و فعالان این حوزه را دو چندان می کند. ترکاشوند با بیان اینکه، حرفه روابط عمومی با در نظر داشتن معیارها و اصول اخلاقی، یک حرفه به تمام معنا است، گفت: در صورت رعایت اصول می توان به محصول روابط عمومی مطمئن بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود