تاخیر در بهره برداری از پروژه مترو به محل سوال و انتقاد مردم تبدیل شده است
سپیدارآنلاین: گروه شهری
نایب رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه ترافیک از مرز بحران گذشته و سالهاست که آغاز به تلفات و خسارت های جانی و مالی کرده است، از تاخیر در بهره برداری از خط 2 متروی این کلانشهر انتقاد کرد و..
گفت: افکار عمومی اکنون با این سوال و دغدغه دست و پنجه نرم می کند که سرنوشت این طرح کلان عمرانی به کجا رسیده است و چرا مسئولان دست روی دست گذاشته اند؟! مهندس مریم قهرمانی با بیان اینکه ناوگان مجهز و پیشرفته حمل و نقل درون شهری یکی از نشانه های توسعه همه جانبه می باشد، از ترافیک به عنوان مولد بسیاری از مشکلات و چالش های زیست محیطی یاد کرد و ادامه داد: برغم آنکه در اکثر شهرهای کشور (همچنین کرج) توسعه راهها و احداث محورهای جدید مواصلاتی به عنوان گزینه ای جهت روان سازی ترافیک در دستور قرار گرفته اما واقعیت این است که دنیا به سمت دیگری در حال حرکت می باشد و سیاستگذاری ها بیش از احداث سازه های ترافیکی، مبتنی بر فرهنگسازی و دعوت مردم به استفاده کمتر از خودروهای تک سرنشین و شخصی است. وی با اشاره به تردد حدود 800 هزار دستگاه انواع وسایط نقلیه در شبکه معابر و راههای استان البرز که عمده آن مربوط به کرج می باشد، از وجود یک پنجم ترافیک کشور در این کلانشهر خبر داد و افزود: آمار و ارقام بیانگر ضعف در برنامه ریزی و اجرا می باشد و متاسفانه به دلیل فقدان نگاه علمی و کارشناسی در تعریف و پروژه های ترافیکی، امروز شاهد بروز چالش ها و مشکلاتی هستیم که موجب گلایه مندی مردم شده و عرصه را بر محیط زیست و سلامت آب و هوا بسیار تنگ کرده است. عضو پارلمان شهری کرج با طرح این پرسش که برغم گذشت یک و نیم دهه از کلنگ زنی پروژه مترو که قرار بود سالها قبل روی ریل بهره برداری قرار گیرد، اما هنوز صحبت از وعده امسال و سال آینده است، خواستار ارایه توضیحات منطقی از سوی مسئولان مربوطه به شهروندان شد و اضافه کرد: امروز همه گزینه های روی میز به منظور کاهش و مدیریت بحران ترافیک و تشویق شهروندان به استفاده کمتر از خودروهای شخصی به موضوع حمل و نقل ریلی ختم می شود و متاسفانه با وجود تخصیص میلیاردها تومان اعتبار طی سالهای گذشته، پیمانکار طرح از تحویل پروژه باز مانده است و به جای پذیرش ناتوانی و سوء مدیریت، مدام حرف از تزریق نقدینگی بیشتر می زند! این نماینده مردم کرج در شورای اسلامی شهر همچنین خواستار تقویت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و آغاز خروج خودروهای فرسوده از شبکه حمل و نقل عمومی شد و تصریح کرد: با اینکه همه ساله و به دلیل افزایش نرخ تورم و گرانی، شاهد افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در خطوط مختلف هستیم اما روز به روز از کیفیت ارایه خدمت رسانی به مردم و مسافرین درون شهری در این حوزه کاسته می شود و تردد خودروهای فرسوده و فاقد استاندارد تحت عنوان «تاکسی» در شبکه معابر کار چندان سختی نیست و این به معنای نقض آشکار «حقوق شهروندی» مسافرین است.
مهندس قهرمانی در بخش دیگری از سخنانش از موافقت پارلمان شهری با تزریق حدود هزار میلیارد تومان به پروژه ملی مترو از طریق فروش اراضی سرمایه ای طی دو سال خبر داد و بیان داشت: بر اساس قانون، دولت مکلف به پرداخت هزینه های احداث مترو در شهرهای با جمعیت بالاتر از نیم میلیون نفر است که اکنون کلانشهر کرج حدود دو میلیون نفر را در قلب خود جای داده اما آمار و ارقام گواه از عدم وجود همکاریهای لازم از سوی نهادهای دولتی به منظور تسریع در تکمیل این پروژه دارد. وی در پایان بر تسریع در تصویب طرح جامع مطالعات ترافیکی کلانشهر کرج و ابلاغ آن به معاونت حمل و نقل و ترافیک تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد؛ با پیاده سازی این طرح شاهد کاهش ترافیک، احداث سازه های ترافیکی بر مبنای استانداردها و جانمایی صحیح و نیز استفاده کمتر شهروندان از وسایط نقلیه باشیم.