9 مهر 1393
شماره خبر: 130307

خود محوری و سیاست‌زدگی از مشکلات شوراهای شهر است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

خود محوری و سیاست‌زدگی از مشکلات شوراهای شهر است


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه فرهنگ کار جمعی میان ما ضعیف است، گفت: ضعف تشکیلاتی در شوراها، خود محوری، سیاست زدگی و فقدان تجربه کاری از جمله مشکلاتی است که در شوراها وجود دارد.
کاظم جلالی در جلسه هم اندیشی بررسی اختیارات و قوانین شوراها که با حضور نایب رئیس کمیسیون شوراها, نمایندگان مردم کرج در مجلس, اعضای شورای اسلامی شهر کرج و شهرستان های تابعه استان البرز شامگاه سه شنبه در شهرداری کرج برگزار شد, اظهار کرد: سطح علمی بالا و بیان خوب در میان اعضای شورای شهر کرج و شهرستان های البرز وجود دارد و این یعنی از افرادی لایق برای مدیریت شهری بهره جسته ایم. وی افزود: در خط مقدم مطالبات مردم شوراهای مظلومی هستند که امکانات و اختیارات چندانی ندارند اما مردم در هر مکانی با آنان روبرو شده و روزانه با این شرایط درگیر هستند. جلالی خاطرنشان کرد: در قانون مشکلاتی وجود دارد که نیازمند بازنگری است اما موانعی نیز در این راه وجود دارد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: شوراها باید آسیب شناسی کنند که چرا چنین برداشتی از آن ها در کشور به وجود آمد و مبحث محدودیت اختیارات شوراها مطرح شد. جلالی با بیان اینکه بخشی از این امر مربوط به عملکرد شوراهاست که باید بازنگری شود, افزود: اتفاقاتی در کشور افتاد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و در این راستا باید شرایط انتخاب شوندگان را به سمتی پیش ببریم که اتفاقات گذشته تکرار نشود. وی با تاکید بر اینکه فرهنگ کار جمعی میان ما ضعیف است، گفت: میزان تحمل و مدارای ما نسبت به هم پایین است و مشاهده می شود دو دستگی ها و چند دستگی هایی ایجاد می شود که به شورا و شهر لطمه می زند. وی با اشاره به اینکه عملکرد شوراها باید نشان دهنده این باشد که می توان مدیریت شهری را به شوراها سپرد، اظهار کرد: اگر این مسئولیت به شما داده شود آیا می توانید آن را انجام دهید و با دعواهای خود شهر را تعطیل نمی کنید؟! رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه تاکنون روند رو به رشدی داشته ایم و مرحله گذار باید طی شود، گفت: ایران در دنیا کشوری است که 35 سال تجربه حکومت دموکراسی دارد. وی خاطرنشان کرد: تا ذهنیت افرادی که قانون را می نویسند و تصویب می کنند در مورد شوراها عوض نشود، وضعیت به همین منوال ادامه می یابد. جلالی افزود: در درجه دوم باید عملکرد شورای عالی استان ها فعال تر باشد و به صورت مستقیم پیشنهادات خود را به مجلس ارائه دهد.
وی بیان کرد: در مرکز پژوهش ها تمامی مشکلات و مسائل شوراها از جمله اهمیت تمرکز زدایی در شوراها و تعامل دو سویه دولت و مردم, افزایش مشارکت و مشروعیت با پاسخگویی به تقاضاها، گردش نخبگان در شوراها و اینکه بهترین ابزار مردم سالاری شوراهای شهر و روستا هستند, دیده شده است. رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: به دلیل اینکه نظام اداری و بروکراسی کشور از بالا به پایین شکل گرفته، زمان لازم است تا این وضعیت اصلاح شود و هنوز انقلاب اداری نداشته ایم. وی افزود: در خصوصی سازی اصل 44 قانون اساسی که توسط مجلس نوشته شد علی رغم موانع و مشکلات، یکی از دلایل اجرایی نشدن آن این است که دولتی‌ها راغب به این کار نیستند. وی با تاکید بر اینکه تحول اداری متناسب با شوراها باید انجام شود, گفت: شوراها به صندوقچه پول, اهدای زمین و امکانات به ادارات و سازمان ها تبدیل شده اند. جلالی خاطرنشان کرد: تنها بازنگری قانون شوراها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه دولت نیز باید در این امر کمک کند زیرا دولت قانون نویس است و مجلس این مسئولیت را ندارد. وی تصریح کرد: دولت‌ها در رابطه با قانون نویسی بسیار کم کارند و مسئول در این رابطه پیدا نمی‌شود. وی افزود: دولت ظرفیت کارشناسی بسیار بالایی دارد که باید متناسب با آن قانون نوشته شود و تمرکزگرایی در سیستم دولتی را از بین ببرد. رئیس مرکز پژوهش های مجلس اظهار کرد: مجلس به بسیاری از فعالیت‌های خود به دلیل رسیدگی به کارهای جزئی کمتر می‌رسد که در این راستا تفویض اختیار بیشتر به شوراها به نفع پارلمان ملی است. وی گفت: ضعف تشکیلاتی در شوراها، خود محوری، سیاست زدگی و فقدان تجربه کاری از جمله مشکلاتی است که در شوراها وجود دارد. جلالی افزود: شوراها باید تقویت شده و با تبدیل به پارلمان محلی مسئولیت و اختیارات آنان وسیع‌تر شود و همچنین تعامل با نهادهای نظارتی و بالادستی برقرار شود.





منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود