19 مرداد 1395
شماره خبر: 168037

نقش مدیریت شهری در کنترل ترافیک

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

نقش مدیریت شهری در کنترل ترافیک


در زندگی روزانه، هریک از ما به نحوی با رفت و آمد سروکار داریم خواه بصورت یک عابر پیاده خواه بصورت راننده و یا استفاده کننده از وسایل نقلیه عمومی و خصوصی، مدت مدیدی است که از هر سو مشکلی به نام ترافیک در شهرهای بزرگ مطرح است و راه حل های زیادی جهت رفع آن ارائه می شود.
کشورها و نیز زندگی موضوعات تخصصی شهری، امروزه به عنوان یک پدیده اجتماعی، سیاسی و مسئله شهری نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اجتماعی- اقتصادی یک جامعه ایفا می نمایند به همین دلیل از مهمترین حوزه هایی که مدیریت شهری به ویژه در شهرها درگیر آن است حوزه ترافیک(عبور و مرور) است. با رشد شهرنشینی و پیدایش شهرها و به دلیل مختلف، اغلب مراکز دولتی، اقتصادی و اجتماعی عمدتا در مراکز شهرها مستقر شدند. از این رو تنظیم جریان تردد خودروها در محدوده مرکزی شهرها و جلوگیری از هر گونه راه بندان در این مناطق یکی از مسایل عمده در مدیریت حمل و نقل شهری به حساب می آید. یکی از مهمترین دغدغه های مدیران و برنامه ریزان شهری، عدم توسعه متوازن شهر است که باعث شده تا معابر شهری پاسخگوی نیازهای ترافیکی شهر نباشند. بنابراین جوامع امروزی جهت رفع مشکلاتی چون ترافیک و آلودگی های صوتی و هوایی و .. نیازمند ایجاد سیستم حمل و نقل پایدار موثر و کارآمد می باشند. مدیریت ترافیک شهری موضوعی حائز اهمیت است که در حال حاضر توجه زیادی به آن می شود یکی از بخش های مهم در مدیریت ترافیک یافتن راه حلی مناسب برای رفع یا به حداقل رساندن معضلات حمل و نقل شهری است.
بی گمان مدیریت و برنامه ریزی شهری نقش مهمی در ایجاد زیر ساخت ها و افزایش کیفیت بهره مندی انسانها از رفاه دارد اما آنچه در حفظ و تامین این آرامش نقش حیاتی دارد فرهنگ استفاده صحیح از امکانات و مدیریت وضع موجود است تا بتوان علاوه بر استفاده حداکثری از حداقل ها، شرایط زندگی مطلوب را برای نسل های آینده فرآهم کرد.
بطور کلی معضلات فرهنگ ترافیکی را به عنوان بخشی از معضلات فرهنگ عمومی در ایران می توان در سه سطح مختلف شامل سطح خرد ، سطح میانه و سطح کلان بررسی نمود. معضلات سطح خرد مربوط به رفتار های نامناسب ناشی از ناهنجاری ها و قانون شکنی ها در سطح شهر می شود . معضلات سطح میانه را می توان ناشی از ضعف ساز مان ها و نهاد های مدیریت شهری تلقی نمود و معضلات سطح کلان به ساختار ها و تحولاتی که مسبب بروز مشکلات فرهنگ ترافیکی شده اند مربوط است.
بکارگیری تجهیزات مختلف، اصلاح رفتارهای ناهنجار ترافیکی، معرفی الگوی رفتار ترافیکی شایسته، بالا بردن و افزایش هزینه های تخلف، سرمایه گذاری و تسریع در امر استفاده از تکنولوژی های هوشمند و کنترل نا محسوس ترافیک، ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر بین نهاد ها و سازمان های اجرایی و قانونگذار و متولیان امور فرهنگی و آموزشی با رسانه های جمعی، زمینه سازی فرهنگی و رفتاری جهت استفاده مناسب از تکنولوژی های مختلف حمل و نقل، ایجاد تحولاتی در زمینه بیمه و شرایط آن با تأکید بر تغییر ذهنیت نادرست کنونی اغلب شهروندان به بیمه که موجب رعایت کمتر جوانب احتیاط در ترددهای درون شهری شده است. تنها زمانی امید به حل معضل ترافیک وجود خواهد داشت که همکاری سازنده ای بین شهرداری، شورای شهر، دولت، مجلس، پلیس راهنمایی و رانندگی، رسانه ها و شهروندان به وجود آید.
اصغرکردعلیوند نویسنده ،محقق و مدرس دانشگاه

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود