23 خرداد 1394
شماره خبر: 143669

«قانونمداری» اصل نخست ارتباطات مردم است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

«قانونمداری» اصل نخست ارتباطات مردم است


معاون خدمات شهری شهرداری کرج تصریح کرد: برابر بودن همه در برابر قانون به دور از موقعیت، منصب و آوازه افراد سبب شده است علقه و دلبستگی این ملت به وطن شان از هر چیز پررنگ تر و برجسته تر باشد.
سفر معاون خدمات شهری شهرداری کرج به کشور ژاپن به منظور شرکت در دوره آموزشی مدیریت بحران و آنچه حسن مدیرروستا در این سفر نزدیک به دو هفته ای مشاهده کرده بود، آنچنان شعف و هیجانی در مدیر ستاد بحران شهرداری کرج به وجود آورده بود که وی مدتی طولانی را به صورت ایستاده از زندگی قانونمند، صادقانه و مبتنی بر احترام به حقوق یکدیگر سخن گفت. برای جمع آوری گزارشات و اخبار حوزه خدمات شهری راهی ساختمان این معاونت در میدان آزادگان شدم تا بعد از مدتها مجالی برای گفتگویی مناسب با این مسئول شهری به دست آید. «حسن مدیرروستا» در فرصت به دست آمده بیش از همه از تجارب سفر به کشوری گفت که به نظم، علم و غنای فرهنگ شهره است. وی قانونمداری را اصل نخست و اساسی ارتباطات مردم، مسئولان و همه بخش ها در این کشور دانست و تصریح کرد: برابر بودن همه در برابر قانون به دور از موقعیت، منصب و آوازه افراد سبب شده است علقه و دلبستگی این ملت به وطن شان از هر چیز پررنگ تر و برجسته تر باشد.
وی همچنین این امر را سبب تلطیف قدرت دولت در این کشور و افزایش قدرت شهروندان دانست به طوری که هر شهروند در واقع یک دولت به شمار آمده و هر کس به سهم خود دارای توان و اعتبار است. مدیرروستا نمونه بارزی از عملکرد مثبت دولت و قانونگذاری در این کشور را در روند تهیه خودرو ارزیابی کرد و بیان داشت: طبق قانون کشور ژاپن به کسانی که پارکینگ در محل اسکان شان پیش بینی نشده باشد، اجازه خرید خودرو داده نمی شود. همچنین اگر کسی قصد خرید دو دستگاه خودرو را دارد به طور حتم باید از دو پارکینگ در خانه اش بهره مند باشد. این امر علاوه بر جلوگیری از ایجاد بحران ترافیک، از اسراف و تجمل گرایی پیشگیری کرده و سبب شده افراد به حدود خود قانع باشند. وی نبود ترافیک در شهرهای ژاپن را در حالی عنوان کرد که جمعیت 125 میلیون نفری آن از امکانات شهری به بهترین نحو بهره برداری کرده و به هیچ وجه به حقوق یکدیگر تجاوز نمی کنند. به گفته مدیرروستا، حتی نحوه تردد عابران پیاده در معابر این کشور تعریف شده و طبق الگوی نانوشته ای صورت می گیرد که مشابه تردد خودروها در خیابان است. بر این اساس شهروندان در پیاده روها در دو جهت راست و چپ به صورت رفت و برگشت طی می کنند و به رغم حجم زیاد عابران، به هیچ وجه افراد به هم تنه نزده و برخورد فیزیکی ندارند. معاون خدمات شهری شهرداری کرج توجه و تعلق خاطر مردم ژاپن به کشورشان را در حدی ارزیابی کرد که به هیچ عنوان زیر بار آموزش زبان غیر نرفته و برای مثال کسانی که در این کشور به زبان انگلیسی صحبت می کنند بسیار محدود هستند. وی، نما و اثرگذاری این حساسیت را در همه بخش ها دانست و بیان داشت: فرهنگ این کشور بر مبنای عدم تولید زباله پایه گذاری شده است به طوری که این افراد به هیچ وجه بیشتر از میزان نیاز خود خرید نکرده یا اقدام به جمع آوری مازاد نیازشان نمی کنند. این امر حجم دورریز زباله میان شهروندان را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است. مدیرروستا از نبود رفتگر در خیابان های این کشور سخن گفت و این امر را مایه مباهات خود و همراهانش عنوان کرد که سبب شده بود در این خصوص از مسئولان شهری این کشور سوال کنند. این مسئول بیان داشت: حتی طرح این سوال هم برای مسئولان کشور عجیب بود چرا که از نظر آنها مردمی که زباله های شان را در خیابان ها می ریزند افرادی تعریف نشده و خارج از چارچوب اجتماعی به شمار می آمدند. آنچنان که برای مردم این دیار تعریف شده، هر فرد موظف به نظافت و جمع آوری خیابان های شهر مقابل خانه و محل کار خود است و با این اقدام زباله ای در معابر برای جمع آوری و آلودگی ای برای نظافت کردن در شهرها باقی نمی ماند. مدیرروستا این سطح بالای فرهنگ را نتیجه اهمیت دادن مردم و مسئولان ژاپنی به امر آموزش دانست و تاکید کرد: آموزش اصل اساسی مردم این کشور است که از ابتدایی ترین سنین تا پیرترین افراد پیوسته در معرض آن قرار دارند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود