27 مرداد 1393
شماره خبر: 127627

قوانین زمین شهری به بی انگیزگی مالکان برای حفظ باغات دامن می زنند

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

قوانین زمین شهری به بی انگیزگی مالکان برای حفظ باغات دامن می زنند


معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج با اشاره به قوانین زمین شهری گفت: برخی قوانین زمین شهری به بی انگیزگی مالکان برای حفظ باغات دامن می زنند.
احداله احمدی پرگو با بیان این مطلب به یکی از محدودیت های موجود در دستور العمل ماده 14 قانون زمین شهری اشاره کرد و گفت: محدودیت در احداث بنا در تراکم ملک هایی با مساحت دو هزار متر از جمله این محدودیت هاست کی طی آن مالک باغ طبق قانون تنها مجوز احداث یک بنا 150 متری را در این اراضی دارد و این موضوع حاکی از قائل شدن تراکم 10 درصدی است که به نسبت افزایش مساحت در نهایت به 45 درصد ارتقاء می یابد. وی ادامه داد: این در حالی است که قطعات مجاور تا 400 درصد تراکم می توانند بگیرند باعث از بین رفتن باغات به ویژه برای افراد سودجو شده است.
تاریخچه احداث باغ سیب در مهرشهر کرج
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج در توضیح مختصری از تاریخچه باغ سیب مهرشهر با بیان اینکه تاریخچه احداث این باغ به اوایل دهه 50 بر می گردد، گفت: باغ سیب مهرشهری طی سال های 51 تا 52 در مهرشهر کرج و در مساحت 340 هکتار احداث شد و دارای باغ یکهزار و 546 قطعه سند منگوله دار است. طبق اسناد موجود 270 هکتار از اراضی شرقی باغ در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان و 80 هکتار دیگر که در قسمت غربی باغ واقع شده اند در اختیار دانشگاه شهید علامه طباطبایی قرار دارد. احمدی عنوان کرد: کاربری این پلاک در طرح تفصیلی قبل که از سال 72 نیز ملاک عمل شهرداری در اجرای ساخت و سازهای شهری بوده است همچنین در طرح فعلی، پارک و فضای سبز دیده شده است؛ از سال های گذشته تا کنون نیز بنیاد به عنوان مالک باغ چندین بار از شهرداری درخواست صدور پروانه به منظور اجرای عملیات ساختمانی را داشته است که بر این اساس توافقی طی سال های 80 تا 83 فی مابین شهرداری و بنیاد مستضعفان صورت گرفت که طی آن با تصویب شورای شهر وقت کرج 70 درصد از اراضی باغ سیب به شهرداری واگذار شد و 30 درصد دیگر نیز با کاربری مسکونی به بنیاد تعلق گرفت. وی با اشاره به بروز مسائل اجتماعی و اعتراضات مردمی مبنی بر از بین رفتن درختان باغ سیب به وعده رئیس سازمان محیط زیست وقت در راستای تعیین تکلیف این باغ اشاره کرد و افزود: پیرو این امر مقرر شد دولت به منظور تملک باغ و بهره برداری عموم مردم از فضای سبز آن اعتباری را پیش بینی کند.
خشک شدن سالانه دو هزار اصله درخت
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج به خشک شدن درختان باغ سیب طی سال های گذشته تا کنون اشاره کرد و با ابراز تاسف از این وضعیت گفت: سالانه نزدیک به دو هزار درخت در باغ سیب مهرشهر بر اثر عدم توجه های لازم خشک می شود که این موضوع عدم رضایت افکار عمومی را به دنبال داشته و دارد. احمدی، شهرداری و سازمان پارک ها و فضای سبز را متولی ایجاد و صیانت از فضای سبز شهری خواند و با اشاره به اراده شهرداری کرج مبنی بر احترام به افکار عمومی که خواهان تعیین تکلیف باغ سیب و کارکرد اکولوژیکی و زیست محیطی باغ هستند، بیان کرد: قصد و هدف شهرداری نیز حفظ و احیا باغ و تامین خواسته شهروندان در عین با رعایت حقوق مالکانه مالک باغ سیب است تا از این طریق ضمن توسعه سرانه سبز شهری، فضای تفرجگاهی مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد در این راستا شهرداری برای ورود دولت به موضوع فوق طبق توافقات از پیش تعیین شده اعلام آمادگی می کند.
حقوق مالکانه افراد در نظر گرفته شود
معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج در ادامه تاکید کرد: حقوق مالکانه افراد باید در نظر گرفته شود زیرا در غیر اینصورت باغی در شهر حفظ نمی شود. احمدی تنها راه پیشگری از این بحران علاوه بر اصلاح قانون ارتقاء توان و قدرت مالی شهرداری و دولت به منظور تملک باغات موجود در شهر است که این امر نیز با توجه به هزینه بر بودن و اینکه شهرداری سازمانی درآمد هزینه است و کمترین تسهیلات و کمک های دولتی را دریافت می کند، شدنی نیست. وی در ادامه با عنوان این موضوع که قوانین مربوط به حفظ و نگهداری از باغات کامل و مطلوب نیستند، گفت: نمی توان به مالک باغی الزام و اجبار کنیم انتظار هیچ گونه ساخت و ساز و ارزش افزوده ای را در اراضی تحت مالکیت خود نداشته باشد در حالی که به قطعه بایر کنار آن تراکم شهری به صورت کاربری های مسکونی، تجاری و سایر کاربری های انتفاعی تعلق بگیرد. احمدی افزود: قوانین سال 72 در راستای قانون زمین شهری به ویژه دستور العمل ماده 14 این قانون محدودیت هایی را بدون قائل شدن مشوق هایی برای مردم به منظور حفظ باغات ایجاد کرد که این موضوع زمینه را برای خشک کردن باغات توسط مالکان باغ مهیا کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود