26 شهریور 1393
شماره خبر: 129479

وابستگی 70 درصدی درآمدهای شهرداری به ساختمان سازی

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

وابستگی 70 درصدی درآمدهای شهرداری به ساختمان سازی


معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: بیش از 70 درصد درآمدهای شهرداری دارای وابستگی مستقیم به ساختمان سازی است، این در حالی است که ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری با توجه به نوسان روند ساخت و سازها بسیار ضروری است.
احدالله احمدی پرگو این مطلب را در جلسه آموزشی که با موضوع بررسی تجارب جهانی در خصوص تامین منابع مالی برای مدیریت شهری در سالن کنفرانس باشگاه میلاد شهرداری کرج و با حضور مدیران مناطق و معاونین شهرسازی مناطق برگزار شد، عنوان کرد. احمدی پرگو اظهار داشت: مدیریت هزینه و ایجاد منابع درآمدی پایدار با توجه به فراز و فرودهای اقتصادی که عوارض آن دامان شهرداری ها را نیز خواهد گرفت، یکی از اولویت های شهرداری است. وی افزود: هم اکنون شهرداری ها با چالش در زمینه درآمد مواجه بوده و بخش زیادی از درآمد و به تبع آن اقدامات شهرداری تحت تاثیر وضعیت عمومی اقتصادی کشور است. به طوری که در سال های 91 و 92 در شهر کرج با افزایش قابل توجهی در امر ساخت و ساز و صدور پروانه ساختمانی مواجه بودیم و در سال جاری شاهد کاهش شدید درخواست مجوز ساختمانی هستیم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج به شرح مختصری از وضعیت درآمد و هزینه در این دستگاه غیردولتی عمومی پرداخت و اضافه کرد: برنامه های یک ساله شهرداری بخصوص در حوزه خدمات شهری و عمران با توجه به درآمدهای پیش بینی شده تهیه و تدوین می شود؛ چنانچه این درآمدهای پیش بینی شده محقق نشود، اجرای امور را با چالش مواجه کرده و گاهی تبعاتی را به همراه دارد.
احمدی پرگو اذعان داشت: طبق بررسی های صورت گرفته هم اکنون بیش از 75 درصد درآمد شهرداری به صورت مستقیم به امر ساختمان سازی وابسته است که شامل درآمدهای ناشی از عوارض صدور پروانه، فروش تراکم ، تغییر کاربری و کمیسیون ماده 100 می شود.
بخشی از درآمدها تحت تاثیر تخلفات ساختمانی است
وی با تاکید بر اینکه درآمدهای ناشی از برگزاری کمیسیون ماده 100 درآمدی ناپایدار و ناموجه برای شهرداری است، خاطرنشان کرد: این منبع با توجه به کاهش سطح درآمدهای پایدار سال به سال روند افزایشی به خود می گیرد که این به هیچ روی مناسب حال این دستگاه خدمات رسان و درآمد هزینه نیست. این مسئول حوزه شهرسازی و معماری، با اشاره به سابقه سه دهه گذشته شهرداری ها در خصوص وضعیت درآمدهای پایدار، این رقم را در گذشته حدود40 درصد عنوان کرد و با بیان اینکه رقم مذکور در سال های پس از آن رو به کاهش گذاشته است و در حال حاضر به کمتر از 20 درصد رسیده است، از مسئولان و کارشناسان حوزه های مختلف درآمد و شهرسازی خواست برای حل این معضل چاره ای مناسب بیاندیشند. وی برپایی این جلسه را به همین منظور ارزیابی کرد و ادامه داد: ارتقای شاخص های درآمدهای پایدار به بیشترین سطح و میزان درآمدها با در نظر گرفتن اصل استقلال شهرداری ها و یکپارچگی حوزه مدیریت شهری از مهمترین اهداف ما است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود