14 بهمن 1393
شماره خبر: 136889

شیوه های نوین تشریفات اداری در پایگاه خبری به بحث کشیده شد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

شیوه های نوین تشریفات اداری در پایگاه خبری به بحث کشیده شد


شیوه های نوین تشریفات اداری با حضور یکی از اساتید و چهره های شاخص و بین المللی تشریفات در «پایگاه خبری مدیریت شهری کرج» به بحث کشیده شد و استاد "علی محمد بیدار مغز" با تسلط کامل، نکات تازه ای را مطرح کرد که مرور آن خالی از لطف نیست.
طبقه دهم ستاد مرکزی شهرداری لحظاتی قبل شاهد بازدیدی متفاوت بود و یکی از اساتید مطرح بین المللی در حوزه تشریفات اداری و کاربردی که سابقه رياست تشريفات نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل متحد را در کارنامه دارد، میهمان این مجموعه شد تا «مدیریت شهری» را برای تکریم هرچه بهتر ارباب رجوع و تعلیم شیوه های نوین تشریفات اداری آشنا نماید. استاد علي محمد بيدار مغز در این بازدید که تا دقایقی قبل ادامه داشت، همچنین دیداری با "سعید زارع" سرپرست پشتیبانی شهرداری کرج داشت و نکات علمی و آموزنده ای را در راستای نگاه حرفه ای تر به حوزه تشریفات اداری مطرح کرد؛ نکاتی که گوشزد نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت را شامل می شد و با استقبال مسئولان و کارشناسان حوزه پشتیبانی همراه شد. این مفسر حرکات بدن و حالات صدا در بازدید از «اتاق خبر» شهرداری کرج، ضمن ابراز رضایت از تجهیزِ مدیریت شهری به ابزارهای نوین ارتباطی، آن را در نوعِ خود کم نظیر دانست و گفت: خوشبختانه روابط عمومی شهرداری کرج با درک صحیح از اهمیت اطلاع رسانی شهری، خود را از پیله اقدامات سنتی رها کرده و با تفکری نوین، آینده نگری در حوزه ارتباطات را در پیش گرفته است که آثار و برکاتِ آن به روشنی ملموس و مشهود می باشد. عضو ستاد برگزاري چندين همايش ملي، منطقه اي و بين‌‌المللي با اشاره به سابقه زندگی چند ساله در این خطه، خود را فرزندِ کرج معرفی کرد و ادامه داد: جای خوشحالی دارد که به عنوانِ یکی از فرزندان کرج، امروز شاهد قرار گرفتن این کلانشهر در مسیر توجه ویژه به تشریفات و آداب اداری هستم که قطعا آثار و برکاتش در خروجی عملکرد و ایجاد زمینه های رضایتمندی در شهروندان نیز بروز خواهد کرد.
وی، تشریفات را مترادف انجام کارها به روش صحیح دانست و با تاکید بر اینکه حتی گزارش نویسی و تهیه اخبار آدابِ خاص خود را دارد و هر کسی که به سلاح «آداب اجتماعی» مجهز باشد، از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار است، عنوان کرد: در صورت تسلط افراد بر آداب و تشریفات، چنانچه اشتباهی در انجام کارها بروز کرد جبرانِ آن آسان تر است و هزینه های کمتری را برای فرد یا سیستم به همراه دارد. این سخنران مباني تشريفات در سازمان ملل متحد در ادامه از شیوه های تدریس در مدارس کشور به شدت انتقاد کرد و با تصریح بر اینکه متاسفانه عمده دانش آموزان حتی قادر به نامه نگاری ساده اداری نیستند، خاطر نشان کرد: خودآگاهی، همدلی، حل مساله، اعتماد به نفس و... از جمله مواردی است که آموزش آنها در مدارس مغفول مانده و بعضا دانش آموزان حتی با طرز صحیح نشستن، برخاستن، دیده بوسی کردن و معاشرت با بزرگان آشنا نیستند که این دغدغه باید مد نظر مسئولان آموزش و پرورش قرار گیرد.
آداب تشریفات قدرت می آفریند
رايزن اول (بازنشسته) کادر سياسي وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: ادب موضوعی قدرت آفرین است و فردی که بر دانش تشریفات تسلط دارد، ضمن برخورداری از اعتماد به نفس، در مذاکرات مغلوب نمی شود و همواره قادر به تغییر شرایط به نفع خود است. آدابِ تشریفات با زبانی علمی و کارشناسی به تحلیل گفتار و رفتار افراد در شرایط ها و مکان های مختلف می پردازد و درباره آنچه اعتماد به نفس را تقلیل دهد، هشدار می دهد. به گفته دبير سوم اسبق سفارت ايران در مسکو، شهروندان آمریکایی چنانچه مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی شوند، نام آنها در لیست سیاه قرار می گیرد و اگر تا شعاع چند کیلومتری آنها جرم یا تخلف خاصی صورت پذیرد، پلیس آنها را به عنوان مظنون احضار و مورد بازجویی قرار می دهد؛ چرا آنها باور دارند اگر شهروندی به آداب زندگی شهروندی احترام نگذارد، وقوع تخلفات جدی تر از آنها بعید نیست. وی با تاکید بر اینکه انسان مودب درهایی را به روی خود می گشاید که زور و پول قادر به گشودن آنها نیستند و امروزه اصول و مبانی تشریفات در حکم سکه رایج مراودات و معاملات هستند، اذعان داشت: یکی از حسرت های بزرگ من این است که ایرانیان در عرصه های بین المللی تشریفات را جدی نمی گیرند حال آنکه رعایت آداب آیینه ای از روش و منش یک ملت است که باید از سوی دیپلمات ها و هیات های اعزامی به خارج کشور جدی گرفته شود. استاد بيدار مغز همچنین نمایشِ موفقیت را با اهمیت تر از نفسِ موفقیت دانست و افزود: اصول اداری و آداب اجتماعی باید در تمامی مراحل خدمت به مردم از لحظه ورود ارباب رجوع به سازمان تا لحظه دریافت خدمتِ مورد نظر رعایت شود و هرگونه کوتاهی در این امر می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. وی خطاب به کارکنان «پایگاه خبری مدیریت شهری کرج» ضمن ستودن تلاش های خستگی ناپذیر آنان، از آنها به عنوان یک تیم حرفه ای و دارای انگیزه یاد کرد و آورد: هر لحظه برای بهتر شدن «پایگاه خبری» تلاش کنید و با کلمات و تصاویر جذاب و واقعی، مردم را برای بازدید بیشتر از این رسانه مجازی تشویق نمایید. دانستن حق مردم است و اگر مفاهیم و آموزش ها خوب و صحیح بیان شود، قطعا مردم نیز علاقمندی نشان می دهند. به اعتقادِ این مفسر حرکات بدن و حالات صدا، انتقالِ پیام از «پایگاه خبری» به مخاطب شهری باید به نحوی باشد که سلایق گوناگون را پاسخگو باشد و با معرفی فرصت های شهر در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری، بتواند برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهر ایجاد جاذبه کند. اراضی خالی مستعد سرمایه گذاری، رستورانها، هتل ها و مراکز اقامتی، پارکها و بوستانها، کارخانجات و مراکز خرید، مجتمع های تجاری و... از جمله مراکزی هستندکه قابلیت معرفی در «پایگاه خبری» را دارند تا این رسانه، علاوه بر کارکرد خبری، کارکرد شهری هم داشته باشد. او در ادامه گفت که تحققِ این مطالبه گرچه سخت اما شدنی است و با گذشت زمان و تزریق روحیه جهادی و نگاه حرفه ای می توان به آنچه شایسته مدیریت شهری در حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی است، دست یافت. مدیر بازرگانی بین المللی شرکت کشتیرانی طاووس بهشتی کیش خطاب به مسئولان شهری، آنها را به انتقاد پذیری و شنیدن حرف رسانه ها دعوت کرد و با تاکید بر اینکه باید ذهنیت مدیران و همچنین روابط عمومی ها نسبت به مقوله نقد تغییر کند، بیان داشت: ایجاد نظام پیگیری پیشنهادات و انتقادات و توجه به دغدغه های مردمی موجب هویت بخشی به نظام اداری می شود و به تحول در خدمات رسانی می انجامد. وی در پایان تاکید کرد که جمله تاریخی «عبادت بجز خدمت به خلق نیست.» باید در باور کارکنان نظام اداری نهادینه شود، گفت: تنها از گذر است که می توان هر روز شهر را بهتر از دیروزش ساخت. یادآوری می شود استاد علي محمد بيدار مغز به دعوت سعید زارع مدیر پشتیبانی شهرداری کرج در این نهاد حضور یافته بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود