18 بهمن 1393
شماره خبر: 137189

نقش مسجد کرج در اجرای طرح های مشارکتی

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نقش مسجد کرج در اجرای طرح های مشارکتی


شهردار کرج با تاکید بر ضرورت اجرای طرح های مشارکتی به منظور پیشبرد امور شهری بر نقش مساجد در اجرای این طرح ها اشاره کرد و افزود: شهرداری کرج بر بهره گیری از ظرفیت مساجد در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی و ... اهتمام ویژه ای دارد.
علی ترکاشوند که شامگاه روز گذشته در جمع نمازگزاران سخن می گفت، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهداء و امام راحل با اشاره به بیانات معمار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه " انقلاب ما انفجار نور بود " سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را تبریک گفت و با اشاره به اهمیت مسجد و جایگاه آن در ایجاد وحدت اجتماعی مسلمانان بیان کرد: پیام اکرم (ص) پس از ورود به مدینه مسجد قبا را بنا کرد و پس از آن این مسجد مرکز و محور امور مسلمانان شد؛ پیامبر اسلام (ص) در مسجد ضمن برگزاری نماز جماعت به مسائل اجتماعی، فرهنگی، قضایی، نظامی، اقتصادی و دیگر موضوعات می پرداختند؛ اهمیت و جایگاه مساجد در این دوره آنچنان بود که نمایندگان قبایل در مسجد پیامبر را دیدار می کردند. وی با بیان اینکه، برای دست یابی و كسب موقعیت ممتاز منطقه ای و داشتن محیط شهری مطلوب و نظام شهرنشینی سالم و توسعه یافته نیاز به اجرای طرحهای مشارکتی داریمف اظهارداشت: با توجه به فلسفه شکل گیری مساجد و جایگاه آن در دیدن اسلام و باورهای دینی مردم، می توان از این اماکن به عنوان فضاهایی که مشارکت مردمی در آن به نحو موثری شکل می گیرد، در راستای تحقق اهداف شهری بهره برد. به اعتقاد این مدیر شهری، مشاركت مردم در آبادانی محلات و مناطق شهری نیاز به مكان عمومی و جمعی مشترك دارند كه در این بین می توان گفتف "مساجد" به دلیل ماهیت قدسی و معنوی و اعتبار، اهمیت، علاقه و سبقه تاریخی كه در زمینه هم یاری و اتحاد مردم ایفا می کنند، بهترین گزینه برای این مهم هستند. وی، اذعان داشت: شهرداری کرج نیز با نگاهی مثبت به این مهم در راستای بهره برداری از پتانسیل های این امکان جهت تجمیع افکار عمومی مردم و هدایت آن در مسیر انتفاع کلانشهر کرج تلاش می کند. ترکاشوند در ادامه افزد: پس از گسترش اسلام از نخستین اقدامات مسلمانان پس از ورود به هر سرزمینی، بنای مساجد بود؛ با مرکزیت مسجد امور دیگر سامان می یافت؛ زمانی که خلفا بر دنیای اسلام حاکم شدند، مساجد همچنان جایگاه خود را حفظ کردند.
ترکاشوند، افزود: اهمیت و کارکرد مساجد به گونه ای بود که علاوه بر مرکز نیایش بودن کارکردهای متنوعی داشت، کارکرد مساجد با حفظ هویت عبادتی در کنار فعالیت موسسات اجتماعی مانند کاروان سراها، دارالشفاء، مهمان خانه ها بیشتر می شد.
نقش مساجد در تکوین افکار عمومی
شهردار کرج در بخشی دیگر از سخنان خود، مسجد را میدان بزرگی برای تبادل افکار و مشاوره در امور مسلمانان خواند و گفت: مسلمانان در هر شهری که از سوی سپاهیان اسلام فتح می شد، مسجدی می ساختند؛ باید اذعان داشت، هدف از ساخت این مساجد علاوه بر محلی برای عبادت و نیایش ایجاد مرکزی فرهگی برای اشاعه تمدن و تکوین افکار عمومی صحیح اسلامی نیز بود. هرگاه مسلمانان به مکان جدیدی کوچ می کردند، مسجدی می ساختند تا مرکز جدیدی برای گردهمایی مومنان باشد. ترکاشوند با اشاره به نقش مساجد در عصر پیامبر(ص) با بیان اینکه تمام جلسات آموزشی ایشان در مسجد برگزار می شد، عنوان کرد: علاوه بر این همه جلسات پرسش و پاسخ همچنین جلسات علمی و آموزشی نیز در مسجد برپا می شد.
جایگاه مسجد از دیدگاه قرآن
شهردار کرج در ادامه با اشاره به جایگاه مسجد از دیدگاه قرآن، عنوان کرد: مسجد باید کانونی باشد برای هرگونه حرکت و جنبش سازنده بنیان های اسلامی در زمینه آگاهی و بیداری مردم و پاکسازی محیط و آماده ساختن مسلمانان برای دفاع از میراث های اسلام. ترکاشوند، ادامه داد: طبق دیدگاه قرآن باید توجه داشت مسجد مرکزی برای جوانان با ایمان گردد نه اینکه تنها مرکزی بازنشستگاه و از کارافتادگان باشد؛ مسجد باید کانونی برای فعال ترین قشرهای اجتماع باشد. وی با اشاره به فرمایش پیامبر اسلام(ص) که فرمودند، " هرکس در دنیا مسجدی بسازد خداوند در برابر هر وجب به مقداری که 40 هزار سال پیموده می شود، شهری از طلا و نقره و درُ و یاقوت و زمرد به او عطا می کند، افزود: همچنین خداوند در قرآنف سوره توبه آیه 17، مشرکان را از آباد کردن مساجد منع می کند و آنان را سزاوار چنین کار مقدس و با عظمتی نمی داند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود