14 تیر 1395
شماره خبر: 165839

نقش سازمان فناوری اطلاعات به عنوان حلقه واسط و کاتالیزور جدی گرفته شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نقش سازمان فناوری اطلاعات به عنوان حلقه واسط و کاتالیزور جدی گرفته شود


مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج با اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات در مدیریت شهری، تاکید کرد: نقش این سازمان به عنوان حلقه واسط و کاتالیزور باید در سطوح مختلف مدیریت شهری جدی گرفته شود.
محمود دهقان با یادآوری تاریخچه پنج ساله سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری کرج و اینکه شاکله سازمان در حال قوام یافتن بوده و پروژه ها با هدفمندی و یکپارچگی بیشتری دنبال می شوند، اظهار داشت: تمرکز بر یکپارچه سازی در کلیه حوزه ها، از سرورهای میزبان سیستم های نرم افزاری گرفته تا دکل های رادیویی، ارتباط سیستم های نرم افزاری با یکدیگر در جهت واکشی اطلاعات و تدوین برنامه استراتژیک سازمان با هدف سازماندهی اقدامات و فعالیت ها، همه نشان از این رویکرد دارد. این مسئول همچنین با بیان اینکه سازمان فاوا در میان سازمان ها و مدیران ارشد شهرداری پیدا کرده و در اغلب حوزه ها و پروژه ها رد پایی از این سازمان دیده می شود، افزود: در صورتی که نقش این سازمان به عنوان حلقه واسط و کاتالیزور جدی گرفته شود، چرخه خدمت رسانی در شهرداری سرعت یافته و کلیه شهروندان از برکات و منافع آن بهره مند خواهند شد. وی در بخشی از سخنان خود از اقدامات این سازمان در سال جاری یاد کرد و ادامه داد: تغییر پرتال شهرداری کرج که از سال گذشته در دستور کار سازمان قرار گرفته بود، امسال اجرایی شد و هدف از تحقق این مهم، بهبود ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان کرجی است. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج نقاط ضعف پرتال قدیمی شهرداری کرج را مهم ترین دلیل ارتقاء و تغییر آن دانست و با اشاره به ضرورت افزایش سطح خدمات الکترونیکی اظهار داشت: با این رویکرد پورتال های مختلفی که در سطح کشور فعال هستند و توسط نهادهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت پورتالی توسط تیم کارشناسی سازمان انتخاب شد که هم بتواند نقش و وظیفه اطلاع رسانی که از پورتال انتظار می رود و نیز بحث خدمات الکترونیک را پوشش دهد. دهقان با بیان اینکه پورتال جدید نزدیک به 50 زیرپورتال از جمله شورای اسلامی شهر کرج، معاونت ها، مناطق و سازمان ها را تحت پوشش قرار می دهد به دیگر مزایای آن اشاره کرد و گفت: امنیت بسیار بالا و قابلیت فرم سازی از ویژگی های بارز این پورتال است، همچنین سازگاری بالایی با موتورهای جستجو دارد که این مساله در رتبه بندی پورتال ها تاثیر بسزایی دارد و در حال حاضر 140 خدمت الکترونیکی از طریق پورتال قابل دسترسی است که این امر به کاهش میزان مراجعات شهروندان به شهرداری کمک شایان توجهی خواهد کرد. این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین برنامه استراتژیک سازمان با هدف سازماندهی اقدامات سازمان و شفاف سازی مسیر حرکت به سوی اهداف به عنوان دیگر اقدام سازمان در سال جاری یاد کرد و افزود: این اقدام به همت معاونت برنامه ریزی سازمان فاوا انجام شد. وی اضافه کرد: در این پروژه دو کمیته در قالب راهبردی و کارشناسی با اعضاء کلیدی و موثر سازمان تشکیل شده و پس از 5 جلسه کارگروهی، ابزارها، اقدامات صورت پذیرفته و توانایی های سازمان به وسیله ابزارهای جمع آوری اطلاعات شناسائی شد. هدف از تدوین برنامه استراتژیک سازمان، استخراج نقاط قوت و ضعف و نیز فرصت ها و تهدیدها در سازمان بود که به کمک آن بیانیه ماموریت سازمان و سند چشم انداز 20 ساله فاوا مدون شود. مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری کرج در تشریح دیگر اقدامات سازمان طی سه مال اول سال جاری عنوان کرد: با بهره برداری از پروژه مدیریت مالی، از ابتدای سال جاری کار روی پروژه راه اندازی داشبورد مدیریتی پرسنلی، حقوق و دستمزد آغاز شد و این سیستم نیز به زودی آماده بهره برداری خواهد بود. همچنین ایجاد داشبورد مدیریتی به صورت فاز به فاز برای کلیه حوزه ها در شهرداری کرج جزء برنامه های سازمان فاوا قرار دارد. دهقان از مزیت های راه اندازی داشبورد مدیریت منابع انسانی به قابل رویت و بهره برداری بودن روند توسعه سرمایه های انسانی در قالب شاخص های اداری در لحظه اشاره و بیان کرد: از آنجا که دامنه وظایف در شهرداری بسیار گسترده است و خدمات مختلفی توسط این نهاد به شهروندان ارایه می شود، فرایند تصمیم گیری برای مدیران امر پیچیده ای است و وجود سامانه ای مانند داشبورد مدیریتی کمک می کند تا شاخص های مشخص و مدونی برای طبقه بندی و سنجش آمار و اطلاعات ایجاد شود. این مسئول افزود: با کمک این ابزار فرايند جمع آوري ، پردازش و ارائه گزارشات آماري مکانیزه می شود و امکان مدیریت متوازن و نظام مند در کلیه حوزه ها ایجاد می شود. مزیت این اتفاق، جلوگیری از تشتت آراء و استفاده از شاخص های مختلف در مدیریت شهری است. امکان دريافت گزارشات کلان، تجميعي و مقايسه اي به همراه تحلیل روندها و پيش بيني رویدادها و شرایط آینده از دیگر امکانات این ابزار مدیریتی است. وی هدف اصلی از ایجاد داشبورد و سامانه های مدیریتی را بهره گیری مدیران ارشد شهرداری به صورت مستقیم از آمار و اطلاعات در جهت تصمیم سازی های کلان برشمرد و تصریح کرد: با توجه به اهمیت حوزه مدیریت مالی، در گام نخست، سازمان فاوا راه اندازی داشبورد مدیریت مالی را دستور کار قرار داد و اکنون داشبورد مدیریت منابع انسانی نیز آماده بهره برداری است. همچنین این داشبورد به زودی برای کلیه حوزه های زیرمجموعه شهرداری کرج در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد.
دریافت گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS)
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری کرج در ادامه از دریافت گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS) توسط این سازمان خبر داد و اضافه کرد: با برگزاری چندین دوره ممیزی داخلی و حضور سرممیز شرکت TUV آلمان، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج موفق به دریافت گواهینامه استاندارد امنیت اطلاعات شد. دهقان ادامه داد: اخذ گواهینامه ISMS از سال 87 به صورت جدی در دستور کار بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها و اکثر دستگاه‌های دولتی قرار گرفته و در همین راستا از سال 93، سازمان فاوای شهرداری کرج نیز با هدف ارتقاء امنیت اطلاعات و پایداری خدمات در حوزه فناوری اطلاعات دریافت این گواهینامه را در اولویت های خود قرار داد. این پروژه در 4 فاز برنامه ریزی و اجرایی شد که فاز نخست برنامه ریزی و ارزیابی اولیه و شناخت وضعیت موجود سازمان را در دستور کار خود داشت. این مسئول اظهار داشت: در فاز اول، اقداماتی از قبیل انعقاد قرارداد عدم افشای اطلاعات، تهیه خط مشی امنیت، تهیه مستند شناسایی معماری امنیت شبکه صورت گرفت و در فاز بعدی که هدف آن شناسایی نقاط مخاطره آمیز در سازمان بود، تحليل و مديريت ريسک ها، شناسایی و ارزشگذاری دارایی ها، شناسایی آسیب پذیری های شبکه و تعیین ریسک دارایی های سازمان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. وی، فاز سوم را شامل انتخاب کنترل ها و الزامات استاندارد و تهیه طرح ها و دستورالعمل ها، اولویت بندی پیاده سازی کنترل ها و تدوین سیاست ها و دستورالعمل ها، طراحی وضعیت مطلوب شبکه و تدوین طرح ها و سیاست های فنی، طرح برخورد با ریسک و آموزش کلیه پرسنل مستقر در محدوده اجرای پروژه و پیاده سازی امنیت اطلاعات در سازمان اعلام کرد. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج با اشاره به اینکه آخرین مرحله اجرای پروژه به دریافت گواهینامه استاندارد امنیت اطلاعات منجر شد، افزود: در این فاز، مميزي داخلي و پايش ها و اندازه گيري ها و صدور گواهی نامه انجام شده است و کارشناسان حوزه امنیت سازمان نسبت به اجرای چندین مرحله ممیزی داخلی اقدام نموده و موارد انطباق یا عدم انطباق سيستم با استاندارد را بررسی کردند. اعلام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای مقابله با خطرات و رفع موارد عدم انطباق نیز توسط کارشناسان داخلی به کلیه واحدها و پیگیری های لازم جهت برطرف شدن عدم انطباق های مشاهده شده در سازمان از دیگر اقداماتی بود که در فاز چهارم اجرایی و توسط دهقان بیان شد. به گفته این مسئول در نهایت مطابق با قواعد ارزیابی انطباق استانداردهای سیستم های مدیریت با حضور سرممیز رسمی، ارزیابی نظام امنیت اطلاعات صورت گرفت و این سازمان از سوی سرممیز شایسته دریافت گواهینامه شناخته شد.
توسعه خدمات الکترونیکی یکی از نقاط تمرکز سازمان فاوا در سال جاری
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج در بخش دیگری از سخنان خود از توسعه خدمات الکترونیکی به عنوان یکی از نقاط تمرکز سازمان در سال جاری یاد کرد و افزود: با این رویکرد، از سال گذشته اقداماتی در جهت ایجاد و راه اندازی گذرگاه سرویس گرانی سازمانی(ESB) در سازمان آغاز شده که برقراری ارتباط بین نرم افزارهای مختلف مورد استفاده در مجموعه شهرداری کرج را هدف قرار داده است. دهقان، هدف اصلی این سامانه را اتصال نرم افزارهای دبیرخانه، سیستم های مالی و درآمد، شهرسازی و اتوماسیون اداری ذکر و عنوان کرد: این مهم بیشترین موارد استفاده را در شهرداری کرج به خود اختصاص می دهند و از آنجا که بخش عمده مراجعات شهروندان به شهرداری مربوط به پرداخت عوارض در حوزه های مختلف و مسایل مرتبط با ساخت و ساز است، کوتاه کردن فرایندهای مرتبط با پرونده های ساختمانی و ایجاد رویه ای در جهت مراجعه به یک درگاه واحد برای دریافت پاسخ، از مراجعات غیرضروری و متعدد به شهرداری می کاهد. البته این هدف غایی و نهایی پروژه است و تا رسیدن به این نقطه راه زیادی باقی مانده است. این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر در حوزه های مختلف شهرداری کرج نزدیک به 50 نرم افزار مختلف در حال استفاده اند که اغلب آنها به صورت جزیره ای و جدا از هم در حال سرویس دهی به شهروندان هستند و سازمان فاوا در تلاش است با راه اندازی سامانه گذرگاه سرویس گرای سازمانی، این نرم افزارها را به یکدیگر متصل کند تا قادر به واکشی اطلاعات از یکدیگر باشند. وی، در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه این پروژه به صورت فاز به فاز اجرایی می شود و تا رسیدن به نقطه پایانی آن راه درازی در پیش است، بیان کرد: به عنوان نمونه زمانی که شهروندان برای اخذ پایانکار به شهرداری مراجعه می کنند، در صورتی که گردش کار به صورت سیستمی انجام شود، ارباب رجوع تنها به یک حوزه مراجعه می کند و نتیجه اقدامات و درخواست خود را از یک مرجع خواهد گرفت. اما در شرایط کنونی، ارباب رجوع باید گردش کار را واحد به واحد دنبال کرده و مراجعات مکرری به شهرداری داشته باشد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود