6 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 161740

ساخت وساز دربستر رودخانه ها خسارات حوادث طبیعی كشوررا افزایش می دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

ساخت وساز دربستر رودخانه ها خسارات حوادث طبیعی كشوررا افزایش می دهد


معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران كشور، ساخت وساز در بستر رودخانه ها و بی توجهی به مقاوم سازی ساختمان ها را ازاشتباه های انسانی و عوامل خسارت بار در زمان حوادث طبیعی كشور دانست.
مرتضی اكبرپور در نشست شورای مدیریت بحران شهرستان ساوجبلاغ استان البرز افزود: در موضوع بحران، با جان و مال مردم سر و كار داریم و لازم است دستگاه ها ضمن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم ، آمادگی كافی را داشته باشند. وی گفت: برخی اقدام های اشتباه درسال‌های اخیر توسط مردم و مدیران سبب بروز تلفات انسانی و مالی فراوان در كشور شد. اكبرپوربیان داشت: ساخت و ساز‌ها در بستر رودخانه‌ها و همینطور بی‌توجهی به مقاوم سازی ساختمان‌ها در شهر‌ها سبب آسیب پذیری كشور در مواقع بروز حوادث طبیعی شده است. وی ، ایران را یكی از حادثه خیز‌ترین كشورهای دنیا برشمرد و گفت: تا زمانی كه در زیرساخت‌ها اقدام اساسی صورت نگیرد و به استاندارد‌ها در ساخت و ساز توجه نشود، هر اندازه هم كه اعتبارات برای مدیریت بحران هزینه شود نمی‌توان از عهده مدیریت بحران‌ها بر آمد. اكبرپور همچنین به فعالیت 280 پایگاه چند منظوره مدیریت بحران در سراسر كشور اشاره كرد و افزود: برنامه ریزی سازمان مدیریت بحران كشور برای راه اندازی یك هزار پایگاه چند منظوره مدیریت بحران در سراسر كشور دنبال می‌شود لیكن در زمان حاضر اعتبار لازم تامین نشده است . به گفته وی هدف از ایجاد این پایگاه‌ها، تامین و استقرار تجهیزات و امكاناتی است كه در زمان وقوع بحران به آن ها نیاز است تا در اختیار امدادگران گذاشته شود. معاون سازمان مدیریت بحران كشور گفت: آموزش امداد و نجات به عموم مردم كه در زمان وقوع حوادث نزدیك‌ترین امدادگران به حادثه هستند از جمله اهداف راه اندازی پایگاه‌های چندمنظوره است. اكبرپور تاكید كرد: به دلیل ضرورت فعالیت این پایگاه‌ها، حداقل هر شهرستان باید یك سالن چند منظوره مدیریت بحران داشته باشد. وی گفت : به همین منظور تفاهم نامه ای با جمعیت هلال احمر كشور امضا كرده ایم و در تمام روستاهای كشور با همكاری دهیاران یك خانه امداد آغاز بكار خواهد كرد. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران كشور بیان كرد: سازمان مدیریت بحران، تابع قانون خوبی است كه این قانون توسط مجلس شورای اسلامی ازپنج سال پیش به دولت ابلاغ شده است. اكبرپور بر لزوم پیگیری مدیران دستگاه های ذیربط برای حصول آمادگی و رفع مشكلات سازمان خود تأكید كرد.مدیركل مدیریت بحران استان البرز نیز در ادامه این نشست ،هماهنگی و مدیریت بحران خشكسالی، زلزله و حوادث جاده ای را از مهمترین مسائل استان برشمرد و گفت: مراحل آمادگی و پیشگیری اگر به خوبی انجام شود، مرحله مقابله با اثرات حوادث مشكل نخواهد بود. مهدی مهرور بیان داشت :باید احتمال بروز حوادث را باور كنیم و برای مواجهه با آن آمادگی لازم كسب شود.
وی افزود برای تمام شهرداران و دهیاران استان احكام لازم صادر شده و این افراد مسئول در مقابل حوادثی كه در شهر ها و روستاها اتفاق می افتتد، مسئول هستند. فرماندار ساوجبلاغ لزوم توجه به روستاها برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، ایجاد اورژانس هوایی، مجهز شدن شهرداری ها و جمعیت هلال احمر در پایگاه ها و بخش های تابعه شهرستان ساوجبلاغ به امكانات امداد و نجات، اختصاص اعتبار لازم برای رفع مشكلات جاده ها و نقاط حادثه خیز راه ها، تكمیل پروژه سالن مدیریت بحران و كنترل و استفاده بهینه از سیلاب را از مهمترین برنامه این شهرستان در سال گذشته و جاری دانست . ابوالقاسم پالیز گیر آموزش ساكنان 60 روستا توسط هلال احمر یكی از برنامه های موفق سال 94 ساوجبلاغ بیان كرد و گفت: دو پد استاندارد بالگرد ، توزیع بروشورهای آموزشی و برگزاری مانورهای استانی هم از برنامه های خوب این شهرستان در سال گذشته بوده است . فرماندار ساوجبلاغ در ادامه از پیش بینی 16 نقطه حادثه خیز در شهرستان خبر داد و افزود: در برخی مكان ها سیستم های الكترونیكی(جی پی اس ) برای نشانی یابی بالگردها ایجاد شده است. وی در خاتمه درخواست كرد تا نسبت به تامین تجهیزات مورد نیاز برای ساختمان بلند مرتبه مثل نردبان های هیدرولیكی اطفائ حریق برای شهرستان اقدام شود. شهرستان 250 هزارنفری ساوجبلاغ درغرب كرج مركز استان البرز قرار دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود