1 بهمن 1393
شماره خبر: 136135

«اقتصاد مقاومتی» عامل پویایی اقتصاد ملی و عبور از گردنه تحریم ها

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

«اقتصاد مقاومتی» عامل پویایی اقتصاد ملی و عبور از گردنه تحریم ها


عضو شورای شهر و رئیس شورای شهرستان کرج یادداشتی تحلیلی با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ عامل پویایی اقتصاد ملی و عبور از گردنه تحریم ها» را به رشته تحریر در آورده است که در ادامه آن را از نظر می گذرانیم.
دکتر میرابراهیم صدیق که ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و ریاست اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک فروشان شهرستان را نیز عهده دار است، در یادداشت خود آورده است: اقتصاد ایران با چالش ها و مشکلات ساختاری روبروست. بخشی از این مشکلات به دلیل بی توجهی های تاریخی شکل گرفته و بخش دیگر بدلیل ساختارهای دیوان سالاری در ایران می باشد. متاسفانه با کشف نفت در ایران، نفت به جای آنکه ابزاری برای پویایی اقتصاد ایران باشد به یک مانع تبدیل شد. بطوریکه ایران که روزگاری به انبار غله خاورمیانه معروف بود به یک کشور واردکننده غلات تبدیل شد. متاسفانه بدلیل همین ضعف تاریخی، امروز دشمن به این نتیجه رسیده است که می تواند با ابزار تحریم انقلاب ما را نشانه بگیرد. طبیعتا راهکار مقابله با این پدیده تقویت زیرساختارهای اقتصادی است که مقام معظم رهبری تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» ار آن تعبیر کردند.
متاسفانه بدلیل همین ضعف تاریخی، امروز دشمن به این نتیجه رسیده است که می تواند با ابزار تحریم انقلاب ما را نشانه بگیرد. طبیعتا راهکار مقابله با این پدیده تقویت زیرساختارهای اقتصادی است که مقام معظم رهبری تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» ار آن تعبیر کردند... اقتصاد مقاومتی دارای ساختار و ارکانی است. از مهمترین این ارکان از دیدگاه مقام معظم رهبری می توان به این موارد اشاره نمود: 1-مقاوم بودن اقتصاد: یعنی سعی کنیم اقتصاد کشور را مستحکم و غیر قابل نفوذ بسازیم. ایشان می فرمایند: اقتصاد باید مقاوم باشد باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه دشمن قرار بگیرد مقاومت کند. 2-استفاده از همه ظرفیتهای دولتی و مردمی: یعنی در اقتصاد باید تا آن جایی که امکان دارد به مردم میدان داده شود. 3-حمایت از تولید ملی: یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی است چون صنعت و کشاورزی.
4- مدیریت منابع ارزی: یعنی ما بتوانیم درآمدهای ارزی خود را درست مدیریت کنیم. 5- مدیریت مصرف: متاسفانه جامعه ما رویکرد مصرفی بسیار بالایی دارد. مقام معظم رهبری می فرمایند: یک مساله مهم در اقتصاد مقاومتی مدیریت مصرف است. مصرف هم باید مدیریت شود. این قضیه اسراف و زیاده روی قضیه مهمی در کشور است. حال چگونه باید جلوی اسراف را گرفت؟ فرهنگسازی لازم است. اقدام عملی هم لازم است. آنچه درخصوص اقتصاد مقاومتی می توان گفت این است که اقتصاد مقاومتی واقعا شعار نیست. ما باید در کشور به منابع خود تکیه کنیم و از منابع خود به خوبی استفاده کنیم و از طرف دیگر باید اقتصاد را نیز به مردم واگذار کنیم. یعنی همان اصل 44 قانون اساسی.
موضوع دیگر که بایستی کاملا دنبال شود کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت است.کاهش درآمدهای نفتی امروز این ضرورت را دو چندان می کند که امیدوارم دولت بتواند در این زمینه موفق شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود