حوزه شهرسازی مستعدترین زیرساخت سرمایه گذاری است
سپیدارآنلاین: گروه گفتگو
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج معتقد است که حوزه «شهرسازی» مستعدترین زیرساخت سرمایه گذاری است، به شرطی که با پرهیز از اقدامات جزیره ای و نامنسجم و همچنین «نه» گفتن به مطالعات کتابخانه ای بتوانیم علم و دانش را به ارزش افزوده اقتصادی تبدیل کنیم.
«احد رسولی» را باید یکی از اعضای دغدغه مند، دلسوز و مطالبه گر شورای پنجم کلانشهر کرج دانست؛ چهره ای که دلسوزی وی برای مسائل شهری و همچنین رفع مشکلات و چالش های موجود در نطق ها، بازدیدها و تذکرات وی نمود ویژه ای داشته و اصحاب رسانه ها و افکار عمومی هم اکنون اخبارِ مرتبط با فعالیت های وی را با دقت پیگیری می کنند. وی کارشناس ارشد شهرسازی و دانشجوی دکتری معماری است و دارای پایه یک طراحی و نظارت می باشد و به عنوان چهره ای علمی و دانشگاهی مورد اعتماد شهروندان برای راهیابی به شورای اسلامی شهر کرج قرار گرفت؛ افقِ نگاه رسولی به مسائل شهری کلان و زیرساختی است و از منتقدین جدی اتکای درآمدی شهرداریها به شهرفروشی به شمار می رود و همین دغدغه مندی موجب شد تا همکارانش سکانِ هدایت کمیسیون راهبردی «سرمایه گذاری و تامین منابع مالی» را به دستان وی بسپارند. در سالِ دوم عمر شورای پنجم کرج و در هنگامه جراحی کمیسیونهای تخصصی و اتخاذ تصمیم برای تشکیل کمیسیون های جدید بارِ دیگر شاهد ایفای نقش جدی و کلیدی احد رسولی بودیم که با مرور دغدغه های حوزه شهرسازی موجب شد تا اعضاء به شکل گیری کمیسیون «شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده» رای مثبت دهند که ریاستِ آن نیز بر عهده وی قرار داده شده است. گفتگوی مشروح مرتضی اکبری سردبیر پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج با این نماینده پُرکار و خستگی ناپذیر را با هم مرور می کنیم:
حداقل نیمی از درآمدهای شهرداریها مرتبط با حوزه شهرسازی
مهندس رسولی در بخش آغازین این گفتگو با بیان اینکه کمیته شهرسازی و معماری با توجه به ماموریت های حساس و کلانی که بر عهده دارد، از ابتدا شایسته فعالیت به عنوان یک کمیسیون مستقل بود، اظهار داشت: حداقل نیمی از درآمدهای شهرداریها ناشی از توافقات حوزه شهرسازی است و در واقع بزرگ ترین وزنه مدیریت شهری به شمار می رود و کمتر اقدامی در شهرها عملیاتی می شود که ارتباطی با حوزه شهرسازی نداشته باشد و این عرصه در دلِ خود مباحث پیچیده شهرسازی و مدیریتی را شامل می شود. این کارشناس مسائل شهرسازی افزود: با توجه به ماهیت هزینه و درآمد شهرداریها باید به سمت متحول سازی نظام شهرسازی حرکت کنیم و به این مهم بیندیشیم که چگونه می توان درآمدهای پایدار را جایگزین درآمدهای مقطعی و ناپایدار کرد. در حال حاضر بازه ای از تعیین حریم و محدوده شهرها، تهیه طرح های جامع، تفصیلی، موضوعی، موضعی، مطالعات گردشگری و انجام بسیاری از پروژه های عمرانی مرتبط با حوزه شهرسازی و معماری است و می طلبد که نگاه ویژه تری به این عرصه داشته باشیم. عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده های متعددی در حوزه شهرسازی وجود دارد که باید به ترمیم آنها پرداخت و متاسفانه بسیاری از مطالعات شهرسازی در کتابخانه ها بایگانی شده و به تعریف پروژه یا تبیین نقشه راه منتهی نشده اند، اذعان داشت: بنده این واقعیت را در بازنگری مطالعات محدوده 72 هکتاری اراضی تپه مرادآب کرج به صورت عینی لمس کردم که متاسفانه برغم انجام هزینه های سنگین اما امکان سنجی اقتصادی طرح به خوبی صورت نگرفته و در نهایت خروجی عملیاتی نیز به دنبال نداشت.
عملکرد جزیره ای، آسیبی بر پیکره نظام شهرسازی
وی از تشکیل سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرج در دوره کنونی مدیریت شهری به عنوان موفقیتی بزرگ یاد و اضافه کرد: یکی از ابتکارات ما برای تکمیل حلقه مفقوده های ایجاد هماهنگی بین حوزه های شهرسازی و سرمایه گذاری اقدام به تشکیل «سازمان سرمایه گذاری» بود تا مجموعه های جزیره ای را به هم متصل کنیم. ما در حالی عنوان «مدیریت هماهنگ شهری» را یدک می کشیم که هنوز در دلِ خود از فقدان هماهنگی های درون سازمانی و میان بخشی رنج می بریم اما تلاش می کنیم تا زیرساخت های آن را فراهم نماییم. تهیه و تصویب شیوه نامه سرمایه گذاری مقدمه ای بود که به تشکیل کمیسیون عالی سرمایه گذاری منجر شد و همانطور که مستحضرید ریل گذاری های لازم در حال انجام است. عضو شورای اسلامی شهر کرج همچنین گفت: مجموعه ای از معاونت های شهرسازی، اقتصادی و برنامه ریزی و همچنین شخص شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر در جلسات کمیسیون عالی سرمایه گذاری شرکت می کنند تا بسته های سرمایه گذاری برای ارائه به بخش خصوصی تهیه و تدوین شود همچنین استراتژی ها و برنامه های این حوزه تبیین گردد. از دیگر واحدهایی که در گذشته ارتباط چندانی با حوزه سرمایه گذاری نداشت اما اکنون پای ثابت جلسات است، حوزه املاک و مستغلات می باشد، چرا که این واحد منبع اصلی شناسایی پتانسیل ها و معرفی زمین هایی است که می توان آنها را جهت اجرای پروژه های مشارکتی و مدنی معرفی کرد. البته قبلا امکان مشارکت های مدنی در شهرداری کرج وجود نداشته که اکنون علاوه بر آن، روش های جدیدی نیز در شیوه نامه سرمایه گذاری لحاظ گردیده است.
معاونت شهرسازی شهرداری کرج نباید محدود به صدور پروانه و پایانکار شود
این کارشناس مسائل شهرسازی در ادامه با بیان اینکه بزرگ ترین پروژه های شهرسازی باید با نظارت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج طراحی و اجرا شوند، اذعان داشت: مطالعات شهری که با هزینه های کلان تهیه می شوند، نباید در کتابخانه ها بایگانی شوند و صرفا تئوری پردازی کرده و آرمان ها و اهدافی را ترسیم کنند که از اجرایی شدن عقیم می مانند، بلکه مطالعات باید به طرح و پروژه تبدیل شوند و به همین منظور ما حلقه مفقوده های موجود را تکمیل خواهیم کرد و کانال های جدید ارتباطی را سازمان دهی می کنیم. به گفته مهندس رسولی، معاونت شهرسازی شهرداری کرج باید به جایگاه واقعی خود که سالهای متمادی از آن دور مانده، دست یابد و عملکردش نباید در صدور پایانکار و پروانه خلاصه گردد. ما مباحث عقیم مانده بسیاری داریم که یکی از آنها به صدور دو پروانه برای ساختمانهای در حال احداث مرتبط می شود؛ یکی پروانه ساخت و دیگری پروانه نمای ساختمان. چرا که نمای ساختمانها در کنار یکدیگر بخشی از فضای بصری شهر را پدید می آورد که در صورت ناهمگون بودن می تواند سیما و منظر شهری را مخدوش سازد. ایجاد نظام منسجم شهرسازی می تواند مبنایی برای سازگاری همه اجزاء و مبلمان شهری با یکدیگر قلمداد شود و به ویژه به پیاده روهای سطح شهر به عنوان نماد پیاده محوری روحی تازه هدیه کند.
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: حدود 8 هزار هکتار محدوده مطالعاتی در حوزه گردشگری داریم که هنوز بستر لازم برای شکوفایی آنها شکل نگرفته است. همچنین از دیگر پیگیری های صورت گرفته تک سیستمی کردن نقشه ها که قبلا دو سیستمی بوده است، می باشد و چنانچه این قبیل مسائل را ساماندهی کنیم، می توان مشکلات و چالش های حوزه شهرسازی را ساماندهی کرد. بنده امیدوارم که در جریان تهیه و بازنگری طرح تفصیلی آتی کلانشهر کرج که به زودی در دستور کار کمیسیون شهرسازی و معماری قرار خواهد گرفت، به نتایج بسیار خوبی دست یابیم.
دست دولت در جیبِ شهرداریهای کشور! / ارزش افزوده، ثروتی متعلق به شهرها
وی در ادامه آغاز روند ناصحیح شهرفروشی در شهرها را مرتبط با تصمیم مجلس در سال 62 دانست که با هدف حمایت از جبهه های جنگ، لایحه حذف بودجه دولتی شهرداریها را مصوب کرد تا این نهاد در هزینه و درآمد صاحب استقلال شود و در ادامه شهرداریها سهل الوصول ترین راه برای درآمدزایی را در فروش تراکم دیدند که از تهران و اصفهان شروع شد و سپس به سایر شهرها تسری یافت. همچنین مقرر شده بود لایحه «درآمدهای پایدار شهرداریها» ظرف 6 ماه آماده و مصوب شود که متاسفانه هنوز این مهم عملیاتی نشده است.رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج لایحه در دست اقدام دولت برای تامین درآمدهای پایدار شهرداریها را یادآور شد و اظهار کرد: روح غیرکارشناسی این لایحه موجب شده تا شورای عالی استان البرز نیز در مخالفت با نحوه تخصیص درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده که باید تمام آن صرف توسعه و عمران شهرها شود اما اکنون بالای 60 درصد آن به جیب دولت می رود، مکاتباتی داشته باشد. متاسفانه دولت محترم سال گذشته بالای 3 هزار میلیارد تومان از این محل را برای واریز یارانه ها اختصاص داد که نتیجه آن ورشکستگی مطلق بسیاری از شهرداریها بود و چنانچه دولتمردان برای آینده نیز به درآمدهای ارزش افزوده متوسل شوند، مدیریت های شهری دچار بحران و آسیب های جبران ناپذیری خواهند شد. مهندس رسولی عنوان کرد: انتظار داریم دولت محترم بخشی از درآمدهای ناشی از فروش نفت و بنزین را صرف توسعه راهها و تکمیل پروژه های زیرساختی در کلانشهرها نماید که به کاهش آلودگی هوا و ارتقای محیط زیست نیز کمک شایانی می کند. در شرایط کنونی که صنعت ساختمان سازی به محاق رفته و با بحران درآمدی مواجه هستیم، برای کسب درآمد به وصله ناجور شهرفروشی روی آورده ایم و خط آسمان شهر را هم فروخته ایم و انتظار داریم که دولتمردان ما را برای خروج از این شرایط یاری کنند.
پروژه مترو را از مرگ حتمی نجات دادیم
نماینده مردم در شورای اسلامی شهر کرج با اذعان به اینکه در گذشته در خصوص پروژه مترو بسیار ضعیف عمل شده است، اظهار داشت: ما این کار بزرگ را دوباره زنده کردیم و پروژه را از مرگ حتمی نجات دادیم. جلوگیری از فسخ قرارداد با پیمانکار و اصلاح قیمت ها در شورای عالی فنی کشور از اقدامات موثر در این زمینه می باشد. مراحل محلی ارائه 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت طی شده اما متاسفانه وزارت کشور هنوز آن را تائید نهایی نکرده است، حال آنکه کلانشهر مشهد بالای 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه مترو جذب کرده و خطوط ریلی درون شهری را توسعه داده است. وی افزود: تعدادی زمین برای مزایده جهت تزریق به پروژه مترو انتخاب شده و مقرر گردیده 200 میلیارد تومان نیز از محل درآمدهای نقدی شهرداری کرج تخصیص یابد. همچنین مذاکرات برای دریافت فاینانس از شرکت های چینی در سطح محلی و استانی صورت گرفته و با همکاری بانک مرکزی و برگزاری نشست های تکمیلی امیدواریم که موفق به تحولی عظیم در سرنوشت قطار شهری کرج شویم. مضاف بر این احداث ایستگاهها با مشارکت بخش خصوصی نیز در دست اقدام است و امیدواریم که در آینده ای نزدیک در کمیسیون و صحن علنی مصوب شود. این مسئول شهری در پایان گفت: امید است با تزریق به موقع منابع مالی و ایجاد تحولاتی عظیم در پروژه بتوانیم امکان بازدید شهروندان از پیشرفت فیزیکی مترو را فراهم کنیم. نقطه مطلوبِ شورای پنجم کرج برقراری ارتباط موثر و چهره به چهره با شهروندان است تا بتوانیم پاسخگوی نیازها و مطالبات شهر و شهروندان باشیم و در مجموع از روابط عمومی شورا برای زحماتی که در راستای تنویر افکار عمومی متقبل شده، تقدیر و تشکر می نمایم.